Honungsvatten skrev 2021-11-19 18:09:37 följande:
Det är självklart upp till var och en att göra KUB och/eller annan fosterdiagnostik, men bara för att man gör den betyder det ju inte att man tagit ställning till att ?avsluta graviditeten? vid ev avvikelse?
Jag valde att göra KUB för att jag helt enkelt ville ha så mkt information som möjligt om bebisen där inne och nu fick vi bra siffror, så behövde tack och lov aldrig ta ställning till vidare diagnostik.
Men jag tänker såhär: Är det inte bra att vara förberedd? Jag skulle heller inte ?ta bort? ett barn med t ex DS, men om man hittar andra symtom/tillstånd som visar på ett ?icke levnadsdugligt? barn skulle såklart situationen antagligen varit annorlunda. Och då tror jag att jag skulle velat ha så mkt utredningar som möjligt innan ett ev tråkigt beslut. Och då även att de hittade avvikelsen så tidigt som möjligt!
Men ta DS som exempel när du ändå tar upp det, där ser jag också fördelar med att kunna förbereda sig mentalt och ha tid att läsa på och inhämta kunskap för vad som komma skall!
Vet inte om jag gjorde dig något klokare, men så tänkte jag. Stort grattis till graviditeten, kram
Tack, ditt svar passade här även om du skrev i fel tråd, haha.
Min man har sagt att han vill avsluta vid DS men vi har inte pratat om det och jag har funderat mycket på detta och känner att jag ändå vill ha barnet.
Det är i så fall för att se grava fel som gör att barnet inte kan leva och man kanske riskerar sent missfall eller barndöd. I de fallen gör jag ju hellre abort i vecka 15.