• Alexi

Knäcka bebissömn-koden!

Fast du skriver att han bara kan somna om han ligger i vagnen. Det tror jag inte. Däremot så kanske du inte vågat hålla ut tills han somnat på ett annat sätt. 

Tex om han får ligga i din famn i soffan, du gungar lite mjukt medan du ser på något på tvn eller ölyssnar på en podd i öronen. Dvs att du håller ut och lär honom att man kan somna på andra sätt. 

• Alexi
    momjanet skrev 2021-11-19 10:07:06 följande:

Först av allt så tycker jag man ska fundera över två saker.

Vilka förväntningar man har på sin bebis och vilka förväntningar samhället har. Jag menar ofta vill man ju att bebisen ska sova hela natten i sitt eget rum, gärna från dag 1.
    Den biten är skitviktig men att komma underfund med förväntningarna.

Sen bör man ju fundera över hur människan fungerat fram till 1980-talet och det blev standard med varsitt sovrum.
    Vi har ju ända sedan vi var små råttor på dinosaurernas tid varit ett flockdjur. Vi har levt tillsammans och sovit tätt, tätt intill varandra. Utstötning har varit en dödsdom. Det här ligger ju djupt ner i våra gener och existens att det är helt omöjligt att tvätta bort det på 50 år. 

Det här ger inga svar eller quickfix men det ger ett förhållningssätt och tankebanor som ligger bättre i linjer med det mycket lilla barnets behov.

Mina barn har inte haft ett eget sovrum förrän de själva uttryckt en sådan önskan någonstans i mitten av tonåren. De har haft ett gemensamt sovrum som mest bestått av sängar och sedan har de haft egna dagrum med sina leksaker eller skolgrejer.
    Just det, att ha sällskap och tillhöra flocken är det som funkat hos oss.

Det riktigt lilla barnet har fått det den behöver. Behöver de sova tätt, tätt intill mig har de fått göra det och allt annat har faktiskt fått stå på vänt. Den här perioden är så otroligt kort att det faktiskt måste bli underprioriterat.

Precis. Och förr hade inte kvinnorna möjlighet att köra runt bebisar i barnvagn varje gång de skulle sova. De sov sannolikt ändå. 
  • Alexi
    Ölandstoka skrev 2021-11-19 11:04:58 följande:
    Han sover i en Spjälsäng som sitter fast i vår säng men ibland när det är extra Kinkigt får han sova i vår säng.

Åh en gungstol vill jag ha! Får tyvärr inte plats i sovrummet men det kanske skulle vara värt att gå ut till vardagsrummet. Har en bild av att det är mysigt.

Just nu är jag helt ok med att lägga mig 19 men skulle vara bättre om han inte vaknade varje timme. Och så saknar jag min man så vansinnigt, vi hinner knappt ses. Skulle vara så skönt att kunna få en timme tillsammans på kvällen dagar han inte jobbar.
    Kan han inte sova i ert knä i soffan? Så gjorde vi med vår yngsta, han sov i vårt knä i soffan hela kvällarna fram tills vi gick och la oss. Antingen vid mitt bröst eller om han sov hårt låg han i pappans knä.
Svar på tråden Knäcka bebissömn-koden!