• S23

Överförda föräldradagar som tas tillbaks

Som annan redan sagt. Din arbetsgivare har rätt att skjuta på din återgång till arbete med Max en månad.

Har du semester att lägga? Räcker detta tills du har rätt att börja jobba? Om så är fallet så lägg denna semester så att du inte nollar din sgi.

Har du arbetat 6 månader nu innan du skulle vara ledig? För isf är din sgi skyddad ändå (i tre månader).

Det är alltså NU du skulle gått på ledighet? Inte om några veckor?

• S23
    Norrländskan123 skrev 2021-11-19 00:22:05 följande:

Jag har varit mammaledig över ett år och ska nu återgå till arbetet. Jag tänker på ledighet under jul och sommaren. Är ett tag kvar men vore bra att veta om han ska ha sina dagar eller inte annars kommer jag gå och vara orolig tills dess att han antingen tar tillbaks sina dagar eller tills jag fått ha mina föräldraledighet på sommaren.

Vi var båda överens om att jag skulle vara mammaledig tills barnet började förskolan då pappan inte hade råd. Sen skulle vi dela på dagarna som var kvar, vilket vi gjort.

Jag har jobbat flera år på mitt arbete och har skyddad sgi.

Problemet med din sgi är att om du börjar jobba nu och är ledig över jul men inte kan ta föräldradagar så nollas den direkt.

I sommar har du förhoppningsvis hunnit arbeta i 6 månader igen och då har du tre månaders efterskydd (alltså sgi kommer inte nollas om du är ledig utan föräldrapenning)
  • S23

Men nu förstår jag inte. Du ska ta föräldradagar för att kunna vara långledig med barnet? Men barnet sjall inte vara ifrån mamma eller pappa för länge?

Menar du då att du ska vara ledig trots att barnet är med sin pappa (om de nu inte ska vara ifrån varandra så länge)

• S23
    Norrländskan123 skrev 2021-11-19 19:17:08 följande:

Jag menar att på sommaren måste jag ta fyra veckor sammanhängande semester. Jag kan inte dela upp den. Jag vill ta föräldraledigt i samband med min semester så jag får mer tid med min dotter. Bara för att jag har semester eller föräldraledigt betyder det inte att barnet inte kan träffa sin pappa. Det är orimligt att jag tex har fyra veckors semester och barnet inte får träffa pappan under den perioder och tvärtom.

Så problwmwt är att du vill vara ledig längre än 4 veckor på sommaren?

Vad händer förresten om du redan ansökt om dagarna och fk beviljat? Kan han verkligen ta tillbaka dem då?
  • S23
    Norrländskan123 skrev 2021-11-19 19:34:01 följande:

Så länge dagarna inte är använda kan dom tas tillbaks..

Kan jag inte vara ledig längre under sommaren är det så, men det skulle kännas bra om dottern inte behövde vara så mycket på förskolan. Visst, pappan kan ju ta sina dagar och vara ledig men! Det har han inte råd med..

Finns konversation kring detta via sms? Spara isf inför eventuella framtida vårdnadstvister
  • S23
    Norrländskan123 skrev 2021-11-20 08:44:00 följande:

Barnet kommer bo varaktigt hos mig men under sommaren kommer vi nog ha varannan vecka, med undantag att hon sover hos mig mest och 1-2 nätter i veckan hos sin pappa. Vi kommer inte ha växelvis boende förrens hon är 3 år.

Min chef kan neka mig semester varannan vecka. Jag kan önska att ta semester varannan vecka men min chef skulle inte godkänna det under sommarsemestern. Annat är det om jag tar föräldraledigt.

Du har koll på att din arbetsgivare bara är skyldig att bevilja dig tre perioder föräldraledigt per år?

Skulle du alltså vara föräldraledig varannans vecka tre gånger under sommaren så kommer du ha förbrukat dina tre perioder
  • S23
    Norrländskan123 skrev 2021-11-20 13:10:06 följande:

Vad var meningen att skriva ett avtal om att dagarna inte skulle tas tillbaks om det ska brytas? Ska man inte kunna lita på nånting nånsin?

Det avtalet är knappast juridiskt bindande. Det kommer aldrig hålla i en domstol.

Så nej. Inte så stor mening.

Däremot tycker jag att du skall spara smsen med hot om att han kommer ta tillbaka sina dagar
Svar på tråden Överförda föräldradagar som tas tillbaks