• Anonym (Kördibotten)

Studera inte till IT om du vill ha bra lön

Varningens finger, studera inte till IT!

Förstår att arbetsmarknaden just nu är urholkad, det är arbetsgivarnas villkor som styr och inte arbetarnas kompetens, detta då man kan hämta hit billig utländsk arbetskraft från Polen, Indien eller Grekland.

Man söker jobb och får då en ingångslön på typ 100kr timmen eller 20.000 i månaden, jag skulle alltså förlora på att jobba jämfört med att gå på bidrag!
    Dessutom måste jag räkna in flyttkostnader eller pendlingskostnader, då försvinner typ 2500kr till.

Det här samhället har blivit så sjukt när det inte längre lönar sig att jobba utan man får fortsätta söka jobb för det är orimliga anställningsvillkor så man har inte ens råd att flytta. Eller så får man pendla i 6 månader innan man uppfyllt provanställningen.

Att dessutom pendla 3 timmar om dagen för att få sämre ställt än bidraget känns inte ens lönt, om jag dessutom får sparken under tiden vad händer då ?

Nej tack jag kommer nog fortsätta vara arbetslös eller studera något via AF.
    Känner mig bara så uppgiven på samhället och hur det blivit.
    Jag trodde iaf man kunde få en grundlön på 25.000 inom IT.
  • Svar på tråden Studera inte till IT om du vill ha bra lön
  • sextiotalist

IT?
    Det är stort område, det kan vara allt från installation, support, utveckling etc. Det finns olika utbildningar, läser du till civilingenjör eller högskoleingenjör och inriktar dig inom IT, så är lönerna inte några 20 000 i månaden.

• Anonym (Fia)

Som de andra undrar jag också vad sjutton det är du läst som du så vagt kallar "inom IT" - det är inte generellt normala löner inom området. Halvårs generell komvux utbildning eller något?

I alla fall så har du inte rätt att tacka nej till jobb som betalar mer än 90% av din a-kassa utan sanktion så att "fortsätta vara arbetslös eller studera något med AF" kommer inte vara ett alternativ. Som flera nämnt kommer även ersättningen sjunka. Den är även högre än normalt tillfälligt pga pandemireglerna. 
    Ah och ja den där 90% regeln är också på väg bort (till den arbetssökandes nackdel). 

Det är även bra idé att vara medveten om att AF fått mycket kritik att de inte varit hårda nog med att hålla efter reglerna så det är gradvis ökande kontroll. 

Du är skyldig att ta i princip alla arbeten någon vill anställa dig för inom hela landet så länge det betalar mer än 90% av akassan (och då räknas inte extra tillskott från eventuell inkomstförsäkringstillägg från fack etc.). Har du minderåriga barn ska du behöva kunna åka hem en gång i veckan om det inte är möjligt att flytta. Om det är så att man behöver ta hand om exempelvis barn kan man få begränsa sökområdet till några timmars pendling dagligen, men det är en begränsad period och ska aktivt arbetas på att ordnas. 
    (nej man behöver inte ta ett städjobb i skåne om man är tillfälligt arbetslös i norrland med kvalificerad utbildning där man bedöms snart hitta ett jobb ändå, men det är inte godkänt att sitta kvar där i norrland om man inte kan få jobb där och man kan få det någon annanstans någon längre tid). 

Reglerna är idag långt mycket hårdare än vad folk tror just från att arbetsförmedlingen inte har kontrollerat och skickat tillräckligt med meddelanden till a-kassorna. Det är på väg att ändras. Se för gudsskull till att skaffa dig ett jobb så du inte varit arbetslös så länge att arbetsgivarna inte vill anställa dig alls, då är det inte långt till att du helt plötsligt befinner dig på soc nivå av bidrag. 

Glöm dock inte att du kan få flyttbidrag! Finns även möjligheter att dra av på skatten för dubbelbosättning. 

• Anonym (Brickan)

Om du inte kan se fördelarna med att ha ett jobb jämfört med att gå på bidrag, så kan ingen här hjälpa dig. Då har du fastnat i offerkoftan och kommer leva ditt liv som en som klagar på tillvaron och aldrig gör något åt den. 

Fördelar med att ha jobb är bl a att man har en tryggare ekonomisk och social situation, man kan ta lån, man får semester och kan resa iväg, inkomsten ökar för varje år istället för att minska, man ses som en normal person som tar hand om sig och inte som en loser som bara sitter hemma etc etc. 

• Anonym (Inom omsorg)

Personligen ser jag det som att de flesta yrkeskategorier har jobb som är mindre attraktiva, som folk inte tar i första hand, som har dåligt rykte och att de flesta yrken också har ett önskemål om vissa typer av anställda.

När industri, eller företag skriker efter folk så är det att de skriker efter att få plocka ut de mest kompetenta, minst krävande, billigast arbetstagare.

Och när folk vill promota sin utbildning, så trycks det på de bästa jobben, med bäst villkor, intressantast karriär.

Så inom IT är det säkert såsom du beskriver. Precis som alla andra yrken man kan studera till.

Behovet går upp och ner och det gäller att lyckas komma in och konkurrera. Sitta hemma och tänka att det inte lönar sig är att be om att framöver faktiskt få ännu färre chanser.

Att vara emellan två jobb, eller att det tar lite tid att komma igång med karriären är en sak. Om folk för man är en latmask, eller att andra valt bort en för att det är något fel på en, är något annat.

• Anonym (DS)

Du behöver, som tidigare skrivits, specificera vad inom IT du menar.

Det finns yrken inom området IT som lider brist på arbetskraft där ingångslönerna är en bra bit över 30 000 för juniorer.

Och med det nyväckta intresset för sekretess och dataskydd så är det inte längre jättemånga som vill flytta sin kompetens och arbetskraft för it-frågor utomlands. Så hela din trådstart ter sig en smula skum faktiskt.

• Beaniee

Att arbeta inom IT branschen är väldigt lukrativt. 

Jag började som IT Projektledare 2005 med en ingångslön på 21000SEK/mån, vilket jag nu 2021 har fått höjt till 55 000SEK.

Det kommer inte stoppa där utan jag räknar med att ha en närmare 100 000SEK/mån innan jag går i pension. 

Mina kollegor inom företaget i olika roller har allt mellan 35 000 till 150 000SEK/mån, om man inte räknar in styrelse mm. 

IT is awesome! 

• Anonym (Sara)

Min man arbetar inom IT, som ju är ett brett område. Han är programmerade och tjänar 68 000/månad. Inte helt dålig lön. Beror på vad man jobbar med.

• Anonym (handendär)
    Beaniee skrev 2021-11-17 19:52:12 följande:
    TS är ett vänstertroll for sure.
    Vänstertroll? Vad har det med IT att göra. Jag röstar till vänster, dock inte på varken s, mp, eller v.
  • Jonnynilsson
    Anonym (handendär) skrev 2021-11-17 21:49:58 följande:
    Vänstertroll? Vad har det med IT att göra. Jag röstar till vänster, dock inte på varken s, mp, eller v.
    Off topic: Röstar du på FI?
  • luke78
    Anonym (Kördibotten) skrev 2021-11-17 12:16:14 följande:

Varningens finger, studera inte till IT!

Förstår att arbetsmarknaden just nu är urholkad, det är arbetsgivarnas villkor som styr och inte arbetarnas kompetens, detta då man kan hämta hit billig utländsk arbetskraft från Polen, Indien eller Grekland.

Man söker jobb och får då en ingångslön på typ 100kr timmen eller 20.000 i månaden, jag skulle alltså förlora på att jobba jämfört med att gå på bidrag!

Dessutom måste jag räkna in flyttkostnader eller pendlingskostnader, då försvinner typ 2500kr till.

Det här samhället har blivit så sjukt när det inte längre lönar sig att jobba utan man får fortsätta söka jobb för det är orimliga anställningsvillkor så man har inte ens råd att flytta. Eller så får man pendla i 6 månader innan man uppfyllt provanställningen.

Att dessutom pendla 3 timmar om dagen för att få sämre ställt än bidraget känns inte ens lönt, om jag dessutom får sparken under tiden vad händer då ?

Nej tack jag kommer nog fortsätta vara arbetslös eller studera något via AF.

Känner mig bara så uppgiven på samhället och hur det blivit.

Jag trodde iaf man kunde få en grundlön på 25.000 inom IT.

Självklart får du en dålig lön om du inte kan. Man utbildar sig allt som oftast inte inom IT utan man har en genuint intresse med förkunskaper innan man börjar studera om man nu vill göra det. Med bara en utbildning får man dem lågavlönade simpla jobben. Det är typ lika dumt som att tro att man får ett programmeringsjobb bara för att man har gått en programmeringsutbildning. Det kräver intresse och stora kunskaper.
  • Anonym (DS)
    Beaniee skrev 2021-11-17 19:52:12 följande:

TS är ett vänstertroll for sure.

Förstår inte varför du citerar mig för att skriva det?

Men ja, troll säkert. Vänster? Oklart.
  • Anonym (Vad?)

Vad inom IT har du läst? 

Jag arbetar som projektledare inom IT och har en lön på ca 65 000, mina kollegor med samma roller har löner på 45-70 000 beroende på erfarenhet och kompetens (det är individuella löner och en del på de lägre nivåerna är betydligt äldre än mig men inte så bra och en del är väldigt duktiga men mindre erfarenhet). 

En yngre kollega har ingen utbildning alls utan arbetat sig upp via servicedesk och har nu 35 000 i lön och en jämnårig kollega som gjort samma resa men kommit längre har runt 55 000. 

Kan tillägga också att mitt företag inte är känt för att ge de högsta lönerna utan är tydliga med att om man är ute efter monsterlönerna som kan finnas i branschen får man leta sig till ett annat företag. 

Men om det är så att du har läst någon ettårig utbildning som leder till ett servicedeskjobb, ja då är inte lönen speciellt hög. Men du har alla möjligheter att där visa framfötterna och ta dig vidare till andra uppdrag som betalar mer. 

• untilthemorning
    Anonym (Kördibotten) skrev 2021-11-17 12:23:26 följande:
    Får ca 900kr om dagen i aktivitetsstöd.
    En månad med 22 dagar kommer jag upp i ca 20.000kr före skatt, eller 19.800.
    Är ensamstående med villa så får högsta ersättningen, hade tidigare en lön på ca 27.000 i annan bransch men numera är alla jobb typ samma som bidraget.
    Om lönen är 112 kr/timme och arbetet är inom IT så är det något som är riktigt galet.

Kan det vara så att du tittar på jobb som kanske berör IT-området, men som inte skulle "klassas" som ett IT-jobb? Typ kundtjänst eller kundsupport för ett företags tjänster? T ex. Comhem eller något sånt?

Det är absolut inget fel på såna jobb, försöker bara klura ut vad det är för typ av jobb du tittar på och hur de isåfall kan ligga så lågt i lön :)
Svar på tråden Studera inte till IT om du vill ha bra lön