Personligt ombud - förtroende
Anonym (Utsatt) skrev 2021-11-16 13:39:11 följande:
Anonym (Utsatt) skrev 2021-11-16 13:25:33 följande:
I nuläget litar jag på ombudet, men har bara haft det i en månad, så jag undrar om det finns eller borde finnas tveksamheter.Kan jag dela alla tankar och känsliga uppgifter jag har och som är relaterat/relevant?
Men det finns ett par saker där jag tvekar lite...
1. Ombudet tycker inte att man behöver anhålla om muntlig förhandling i förvaltningsrätten, där jag framhållit at man kan använda det till att ställa frågor om utredningen, hur handläggaren tänkt, om handläggaren funnit stöd i lagen e.t.c.
2. Ombudet vill inte söka chefer på socialtjänsten per telefon, som inte har svarat på brev och mail om klagomål på handläggning och att jag vill byta handläggare.
Det kan förstås finnas andra skäl (än att ombudet skulle vara opålitlig) till ombudets ställningstagande i dessa ärenden.
2) Det är självklart ombudets skyldighet att isf ringa, det är hens uppdrag att agera just ombud så då ska hen också göra sånt som du själv annars hade gjort.
Det där ombudet verkar lägga sig i med egna åsikter och dessutom lat. Säg till hen att göra det hen ska - dvs vara ombud och göra det du behöver hjälp med!