• Nathaliesol

Han säger jag gör fel

Vi har ett barn på snart två år som är mycket fäst vid mig. Detta kanske pga jag spenderat mest tid med hen, amning , samsovning etc.

Pappan behövde jobba på annan ort ett tag .

Barn i den åldern är väl mest fästa vid mamman naturligt också. Detta är slitsamt för mig men jag försöker mitt bästa med vårt barn.

Nu håller vi på att fasa ut nattamningem och jag vaknar 15 ggr varje natt av ett skrikande barn som jag får säga nej till.

Pappan kritiserar mig när jag under dagtid lyfter upp vårt barn när hon skriker och vill bli upplyft. Han säger att jag är för mesig mot barnet och inte alltid kan göra som barnet vill.

Han är sur för att hon inte flaskmatas ?som alla andra barn? och att hon inte sover i egen säng. Allt är för jag är för mesig mer barnet .

Och att jag fått som jag vill med barnet. Det är mitt fel att hon är så fäst vid mig och allt han vill är att hjälpa men jag har skämt bort barnet menar han och nu är det svårt för honom . Han säger att jag har fel metoder, jämför mig med våra bekanta som har mer strikt metod. Egen säng, tvärstopp med amning etc och menar på att deras liv är enklare

Jag är trött mentalt av jobbet med vår tvååring, jag är inte mesig och jag sätter rimliga gränser. Hon får absolut inte alltid som hon vill. Men trygghetsbiten erbjuder jag henne .

Trött på kritiken från pappan, så trött på hans skit. Orkar inte med honom känner jag.

Jag funderar på om det ens går att mötas på mitten i detta läge och samarbeta när han hela tiden utgår från att jag gör fel o h förstör för oss som par , och gör det svårast för mig själv.

Tappat attraktion och kärlek till honom pga det, vill bara bli av med honom känner jag då han inte hjälper mig elller stöttar mig mentalt.

När jag ber om stöd bara i det jag gör säger han då att jag vill styra och att han då kommer gå med på något han tycker är fel.

Vad göra i denna sits? Fortsätta med honom eller försöka lösa på annat sätt?

Vill inte att vårt barn ska bli förvirrat av våra olika uppfostringsmetoder

• Svar på tråden Han säger jag gör fel
  • Anonym (Pappig)

Inget bra svar på hur du ska göra, men min tvååring har alltid varit pappig, har hon varit sjuk till exempel så är inte till mig hon går utan till pappa

• Anonym (Matt)

Det här är ganska vanligt: en man som inte vill ta den jobbiga delen med föräldrakapet men förväntar sig godbitarna.

Förstår att du är less på honom. Du gör inget fel, han behöver

1: fatta att alla barn är olika

2: fatta att trygghet inte är något negativt för ett barn

3: fatta att trygghet kräver en ansträngning

4: fatta att barnet inte kommer söka närhet hos den förälder barnet inte är tryggt med.

Det här är skitsvårt för han kommer inte bara av sig själv fatta det här. Och det är lättare för honom att skylla på dig och säga att du förstört hans relation med barnet än vad det är för honom att ta sig i kragen och börja vara förälder aktivt.

• Tow2Mater

En snart tvååring ska ju ata riktig mat. Du har ju inte underlättat for vare sig barnet eller pappan som det låter. Kanske nu kan gå och prata med BVC tillsammans och få lite tips hur ni ska gå vidare for att båda optimera era roller med barnet.

• Anonym (X)

Barnet äter väl vanlig mat dagtid hoppas jag?

• nernu

Nej alla tvååringar är inte mammiga. Men barnet känner väl av att pappa är hård och avvisande och väljer självklart dig i alla lägen. Pratade ni inte om vilken syn ni har på barnuppfostran innan barnet kom?

• Anonym (.)

Hej! Usch vilken tråkig situation.. Är helt och hållet på din sida och tror inte barnets mammighet är "ditt fel" utan snarare mannens fel som inte lagt ner tillräckligt med tid och kärlek i barnet. Jag och min man är i typ samma situation med en 19-månaders som ammar och sover med mig i sängen. Men trots detta har han och hans pappa en jättebra relation (pappan är dessutom föräldraledig nu). Visst, barnet är lite mammigt på nätterna för att han är van vid att jag finns där och ammar, men på dagen funkar båda precis lika bra! Min man är kärleksfull och tröstar, kramar, gosar, pussar, leker m.m lika mycket som jag gör.

OT men vi håller också på att sluta amma på natten och jag har satt plåster på brösten och säger att de är trasiga eller sover.. Det har han accepterat, bara blivit lite ledsen ibland. När jag försökt neka honom på andra sätt har han blivit totalt hysterisk. Så om ditt barn fortfarande vaknar så många gånger på natten kanske det kan vara värt att prova :)

• Mrs Moneybags

Nedtrappning är det bästa sättet att sluta amma tycker jag. Ammar du normalt 5 gånger per dygn, dra ner till först 4, sedan 3, sedan 2 och sedan 1. 

Det är också lättare för brösten. 

Du gör inte fel och självklart tar man upp sitt barn när det är ledset. Det har jag alltid gjort i alla fall. Då lär man sitt barn empati. 

Börja med att lugna din man, säg att barnet kommer att sluta amma snart (om det är vad du och barnet vill) och att barnet blir mer självständigt för varje år som går. Man kan inte forcera utvecklingen, så det får han förstå. 

Svar på tråden Han säger jag gör fel