Hjälp mig i denna djungel!
Hej! Behöver lite hjälp ang föräldrapenning. Jag har ringt Försäkringskassan tidigare men kan inte göra det numera då jag jobbar alla tider de har öppet. Är verkligen supertacksam för svar.
Jag har för ett tag sen börjar arbeta 100% efter att varit hemma med vårt barn. Min man är alltså nu hemma. Jag insåg snabbt att det inte var ultimat att jobba 100% med en liten hemma och vill därför nu gå ner i arbetstid. Jag har kvar nästan alla mina föräldradagar då vi levt på min mans lön.
Jag tänkte gå ner och arbeta 80% och ta 20% på föräldrarpenning för att inte förlora mitt SGI, men det har jag läst att jag inte kan göra då Försäkringskassan endast betalar 12,5%, 25%, 50%, 75% och 100%, stämmer det? Ska jag då istället arbeta 75% och ta 25% föräldrapenning kanske? Hur gör ni andra?
Min chef frågade också om han skulle skriva om min tjänst från 100% till 80% (eftersom jag sa att jag ville arbeta 80%, men ja som ovan nämt så kanske jag ska föreslå 75% istället). Är det klokt? Ska jag ha kvar min tjänst på 100% och bara ta ut föräldradagar? Påverkar det min SGI om jag tar en ny tjänst på 80/75%? Vet ju att de inte kan neka om jag kommer i god tid innan (jag hade tänkt börja gå ner i tid i mitten januari ca).
Ber om ursäkt för kanske dumma frågor, hoppas någon vänlig kan svara! Tack!!