• Haipodai

Hjälp mig i denna djungel!

Hej! Behöver lite hjälp ang föräldrapenning. Jag har ringt Försäkringskassan tidigare men kan inte göra det numera då jag jobbar alla tider de har öppet. Är verkligen supertacksam för svar.

Jag har för ett tag sen börjar arbeta 100% efter att varit hemma med vårt barn. Min man är alltså nu hemma. Jag insåg snabbt att det inte var ultimat att jobba 100% med en liten hemma och vill därför nu gå ner i arbetstid. Jag har kvar nästan alla mina föräldradagar då vi levt på min mans lön.

Jag tänkte gå ner och arbeta 80% och ta 20% på föräldrarpenning för att inte förlora mitt SGI, men det har jag läst att jag inte kan göra då Försäkringskassan endast betalar 12,5%, 25%, 50%, 75% och 100%, stämmer det? Ska jag då istället arbeta 75% och ta 25% föräldrapenning kanske? Hur gör ni andra?

Min chef frågade också om han skulle skriva om min tjänst från 100% till 80% (eftersom jag sa att jag ville arbeta 80%, men ja som ovan nämt så kanske jag ska föreslå 75% istället). Är det klokt? Ska jag ha kvar min tjänst på 100% och bara ta ut föräldradagar? Påverkar det min SGI om jag tar en ny tjänst på 80/75%? Vet ju att de inte kan neka om jag kommer i god tid innan (jag hade tänkt börja gå ner i tid i mitten januari ca).

Ber om ursäkt för kanske dumma frågor, hoppas någon vänlig kan svara! Tack!!

• Svar på tråden Hjälp mig i denna djungel!
  • Elin pelin

Jag kan inte så mycket om detta, det borde ju stå en del på Försäkringskassans hemsida.

Jag tar 1/2 dag per vecka vilket blir 10% Annars får du gå in och se vad du kan välja på försäkringskassans hemsida. Jag har för mig att man inte kan ta dubbeldagar när barnet är över 1 år, men det kan vara värt att kolla upp för jag har fel för mig ibland...

• Haipodai
    Elin pelin skrev 2021-11-13 22:45:48 följande:

Jag kan inte så mycket om detta, det borde ju stå en del på Försäkringskassans hemsida.

Jag tar 1/2 dag per vecka vilket blir 10% Annars får du gå in och se vad du kan välja på försäkringskassans hemsida. Jag har för mig att man inte kan ta dubbeldagar när barnet är över 1 år, men det kan vara värt att kolla upp för jag har fel för mig ibland...

Tack för svar! Ah, ja du har ju rätt om det med dubbeldagar... Då är hela planen kanske körd med andra ord?
  • Seven Costanza

Du ska absolut INTE skriva om din tjänst till 75 eller 80 procent för då har du inte rätt att gå upp till heltid igen senare om du vill det och din SGI räknas om till din deltidslön så då förlorar du hela vitsen med att försöka ta ut dagar för att skydda din heltids-SGI. Din chef är alltså antingen okunnig eller väldigt illvilligt slug som föreslår detta. Det du ska göra är ju helt enkelt att behålla din heltidstjänst men utnyttja din rätt att som småbarnsförälder gå ner i arbetstid, och om du tänker använda föräldrapenning så heter det ju då delledighet med föräldrapenning. Det stämmer att försäkringskassan har stelbenta regler så det går inte att arbeta 80 % och ta ut föräldrapenning varje dag för att täcka upp, utan då får du ju antingen vara ledig en heldag och ta ut SGI-dag eller lägstanivådag eller vara ledig fyra fjärdedelsdagar dvs om du brukar jobba åtta timmar så jobbar du istället två timmar mindre fyra dagar i veckan plus jobbar en heldag, eller så jobbar du mindre varje dag och lägger en lägstanivådag per vecka om du har lägstanivådagar kvar. Ni får ju dock kolla så att ni inte vill lägga FP på samma dag såvida ni inte delar upp dagen mellan er. Om du jobbar 75% varje dag så kan du ju ta ut en fjärdedelsdag varje dag såvida inte barnets pappa redan vill lägga heldagar.

• Anonym (Jones)

Om du jobbar 80 % så kan du ju ex. ta en heldag FP varje vecka, eller två halvdagar eller annat? 

Du ska absolut inte "göra om" din heltidstjänst till lägre omfattning utan är tjänstledig/föräldraledig på den del du inte jobbar. 

• nernu

1. Du kan inte ta ut dubbeldagar efter att barnet fyllt ett år.

2. Du ska absolut inte gå ner i arbetstid i onödan utan att ta ut föräldradagar.

• nnnnnnnn

SOm andra redan skrivit:

Det FK anger är del av DAG.

Om du jobbar 80% så tar du en hel dag (eller två halvdagar eller fyra kvartsdagar osv)

Om din partner är hemma heltid så behöver denne ta ut 5 heldagar (eller blandat tex 4 heldagar + 2 halvdagar osv)

KONKRETA Exempel:

1) Du är hemma 1 heldag tex onsdag. Då tar du ut 1 heldag (onsdag) och din partner tar ut 5 heldagar tex mån + tis + tors + fre + lör.
    2) Du är hemma 2 halvdagar tex mån+fre. Då tar du ut 2 halvdagar (mån + fre) och din partner tar ut heldagar tis +ons+tors och halvdagar fre+lör+sön+mån = 3 heldagar + 4 halvdagar = 5 FP-dagar.
    3) Du jobbar 80% 5 dagar/vecka. Du är alltså ledig 20% av varje dag. Men du kan bara ta ut 12,5% av en heldag... Dilemma! Lösning1: Ta ut lågnivådag på helgen. Då kan du ta ut en heldag som motsvarar 20% = du har fullt SGI-skydd. (Detta kan du alltid göra, även om du jobbar som mina exempel 1 och2). Lösning 2: ta ut 12,5% av alla dagar i veckan, då får du fullt skydd men tar ut lite extra som kanske varit smartare att spara?. Partnern kan ta ut 75% 6 dagar/vecka + 50% sista dagen = får ihop 5 heldagar ändå.

• nnnnnnnn

Och givetvis, som redan påpekats:
    TAG ut FL från din 100% anställning.
    SKRIV INTE ner din anställningsgrad. Att du har 100% jobb att gå tillbaka till är din garanti för att inte bli utförsäkrad. Om du har 100% anställning är det DU som avgör hur mycket du vill jobba, du hamnar inte i fällan att du vill jobba mer men inte får pga chefen.

• nnnnnnnn

Och om du bara har en anställning på 75% så är din nya SGI baserad på detta = när du är föräldraledig så får du ca 75% av 80%
    Exempel:
    * DU tjänar 20 000 kr. Du tar FL och tar ut maximal FP = får ca 80% av 20 000 kr = kan få ut ca 16 000 kr före skatt.
    * DU tjänar 20 000 på heltid men har 75% anställning = din lön är 15 000 kr. Du tar FL och tar ut maximal FP = får ca 80% av 15 000 kr = kan få ut ca 12 000 kr före skatt.
    Det är extremt stor skillnad! 4000 kr mer varje månad...

Och har du högre lön blir skillnaden ännu större.
    lön 30 000 = 80% av 30 000 = max 24 000 kr i FP
    lön 30 000, jobbar 75% = lönen är 22 500 kr = max 18 000 kr i FP.
    Skillnad 6000 kr före skatt varje månad!!! på ett år => 72 000 kr mer före skatt

• Haipodai
    Seven Costanza skrev 2021-11-14 00:25:05 följande:

Du ska absolut INTE skriva om din tjänst till 75 eller 80 procent för då har du inte rätt att gå upp till heltid igen senare om du vill det och din SGI räknas om till din deltidslön så då förlorar du hela vitsen med att försöka ta ut dagar för att skydda din heltids-SGI. Din chef är alltså antingen okunnig eller väldigt illvilligt slug som föreslår detta. Det du ska göra är ju helt enkelt att behålla din heltidstjänst men utnyttja din rätt att som småbarnsförälder gå ner i arbetstid, och om du tänker använda föräldrapenning så heter det ju då delledighet med föräldrapenning. Det stämmer att försäkringskassan har stelbenta regler så det går inte att arbeta 80 % och ta ut föräldrapenning varje dag för att täcka upp, utan då får du ju antingen vara ledig en heldag och ta ut SGI-dag eller lägstanivådag eller vara ledig fyra fjärdedelsdagar dvs om du brukar jobba åtta timmar så jobbar du istället två timmar mindre fyra dagar i veckan plus jobbar en heldag, eller så jobbar du mindre varje dag och lägger en lägstanivådag per vecka om du har lägstanivådagar kvar. Ni får ju dock kolla så att ni inte vill lägga FP på samma dag såvida ni inte delar upp dagen mellan er. Om du jobbar 75% varje dag så kan du ju ta ut en fjärdedelsdag varje dag såvida inte barnets pappa redan vill lägga heldagar.

Tusen tack för ditt svar! Förstår inte varför min chef föreslog det då, väldigt märkligt. Men ditt svar hjälpte mycket, så verkligen tusen tack för din tid
  • Haipodai
    nnnnnnnn skrev 2021-11-14 10:09:57 följande:

SOm andra redan skrivit:

Det FK anger är del av DAG.

Om du jobbar 80% så tar du en hel dag (eller två halvdagar eller fyra kvartsdagar osv)

Om din partner är hemma heltid så behöver denne ta ut 5 heldagar (eller blandat tex 4 heldagar + 2 halvdagar osv)

KONKRETA Exempel:

1) Du är hemma 1 heldag tex onsdag. Då tar du ut 1 heldag (onsdag) och din partner tar ut 5 heldagar tex mån + tis + tors + fre + lör.

2) Du är hemma 2 halvdagar tex mån+fre. Då tar du ut 2 halvdagar (mån + fre) och din partner tar ut heldagar tis +ons+tors och halvdagar fre+lör+sön+mån = 3 heldagar + 4 halvdagar = 5 FP-dagar.

3) Du jobbar 80% 5 dagar/vecka. Du är alltså ledig 20% av varje dag. Men du kan bara ta ut 12,5% av en heldag... Dilemma! Lösning1: Ta ut lågnivådag på helgen. Då kan du ta ut en heldag som motsvarar 20% = du har fullt SGI-skydd. (Detta kan du alltid göra, även om du jobbar som mina exempel 1 och2). Lösning 2: ta ut 12,5% av alla dagar i veckan, då får du fullt skydd men tar ut lite extra som kanske varit smartare att spara?. Partnern kan ta ut 75% 6 dagar/vecka + 50% sista dagen = får ihop 5 heldagar ändå.

Tusen tack för ditt svar och din tid!! Hjälpte tycket!
Svar på tråden Hjälp mig i denna djungel!