Måste han verkligen få veta?
Nej,och han behöver heller inte veta allt om det är under normala omständigheter,som Camilla skrev ovan.
Jag vet att jag hade avslutat diskussionen.
Men som ett sista svar till dig.
Du missar ju helt att han har misshandlat TS och hotat henne.
Han sköter inte barnen och verkar inte bry sig särskilt mycket om dem.
Och han verkar ha svårt att acceptera att det är slut mellan dem.
Så att han måste ha sådan koll på TS tyder ju på att han har ett stort kontrollbehov.
Och det är inte normalt.
Hoppas du förstår bättre då.
Annars får väl någon annan som inte är lika "osaklig" och "absurd" förklara för dig.
För jag tänker avsluta diskussionen med dig nu.o
Tack så mycket!
Tänkte först inte svara då detta är off-topic men gör det ändå eftersom några kanske kan vara intresserade av hur nämndemannaskap fungerar.
FöR det är inte något yrke, utan ett förtroendeuppdrag vid sidan om en vanliga vardag som arbetande, arbetssökande, student eller pensionär. Det är de politiska partierna i kommunens fullmäktige som utser nämndemän. man kan alltså vända sig till aktiva partier i sin kommun och anmäla intresse för nämndemannauppdrag. Nämdemännen ska representera befolkningen vad gäller kön, ålder, bakgrund etc. man måste bara fyllt 18 år för att söka.
Det är alltså inget som jag utbildat mig till (väääldigt långt ifrån det jag jobbar med faktiskt) men som jag känner starkt för som ett slags medborgerligt ansvar.
Kommer till att börja med bara tjänstgöra upp till 20 gånger per år. Arbetsgivaren har inte rätt att neka tjänstledighet för detta och jag får full ersättning för utebliven arbetsinkoms (samt ett dagsarvode för själva nämndemannnauppdraget).
Hoppas med detta att jag kanske motiverat någon sund och klok individ att söker tjänstgöra Som nämndeman i tingsrätten.
Ber om ursäkt att jag stjäl lite utrymme i tråden, TS. Stort lycka till igen!!
Pga sjukdom så har hembesöket inte blivit av ännu men det är iaf bokat.
Men jag har fått en tid till ännu ett samtal på fam.rätt och jag vet inte varför. Det var med kort varsel, eller iaf typ en vecka från jag fick brevet.
Brukar de göra så?
Jag har ingen aning..
Ja det är ju onekligen dumt att förskolan vill veta tider så de kan planera sin verksamhet...
Sist de hade umgänge så såg ett vittne att pappan lyfte i barnet i vagnen i armarna. Dagen efter ser jag ett blåmärke på barnets underarm som jag fotat.
Nästa gång barn kommer tillbaka från umgänge så har de varit hos farföräldrarna och flera ggr så säger barnet att de varit arga på honom och slagit barnet! Fick även detta på ljudinspelning..
Barnet var mer känsligt när de kom tillbaka och satt i knä..
HUR ska man agera nu när man är under VBU för att INTE verka smutskasta den andre!?
Ska såklart rådgöra med min advokat..
Utredning från fr är nu inskickad till tr.
Deras förslag:
Boende och vårdnad till mig
Utökat umgänge med övernattning varannan helg lör-sön samt några timmar efter fsk en vardag.
De har inte tagit hänsyn till hans allvarliga diagnos
De har inte inhämtat upplysning från polisen om hans dom
De har inte kontaktat fsk
De har inte tagit senaste orosanmälan ang våld på allvar, ingen riskbedömning är gjord
De har inte återkopplat till BVC som kommit med oroande uppgifter i utredning
Det är bara en liten del av synpunkter som jag skickat in om utredningen..
De är oroliga att jag fortsättningsvis ska undanhålla pappan information om barnen, men ändå ha enskild vårdnad..
De anser att vi inte ska sköta överlämningar ensamma, men förstår inte vad jag vill med min ansökan om kontaktperson..
Den här fam.rätten är ett skämt!
Trots avslutad utredning så håller de på att ringa och fråga hur jag tänkt med umgänge framöver fast jag hänvisar till soc och deras utredning gällande våldet gång på gång. De anser att umgänget kan fortlöpa som tidigare då de inte känner någon oro hos pappan efter hembesöken, men ändå har både fr och doc reagerat på olika saker hos pappan.. Jag hänvisar till vad som står i deras orosanmälan och att det inte är första gången som det är så här med tanke på bakgrunden..
Det känns som om de står på hans sida och hela utredningen är ursäktande. Som om alla år av våld inte finns.. Jag ska bara släppa den biten trots att jag inte ser någon förtäring gälla de hans mående! Alla kan förändras.. typ..
Det står ju nyligt i hans journal från läkare att han riskerar att bli av med försörjningsstöd om han inte följer planen gällande arbetsträning.. Hur ska han då orka med utökat umgänge?
Pappan ligger på och ringer rätt ofta iaf till handläggaren på soc fick jag till mig.. Så han ligger nog på hos fr också..
På ca 10 dagar har det kommit in 3-4 orosanmälningar, han har hört av sig flera ggr DAGLIGEN till soc.. Han har även hört av sig till soc.jouren och famrätt..
I någon anmälan så tas det upp saker som hänt för typ 2 år sedan.. (efter det att jag fick hjälp att få ut honom) och denna anmälan är "anonym" av en bekant till pappan.. Denna bekant hade uppgett bla att jag bjudit in pappan i min bostad och förfört honom så han har känt sig förvirrad..
Det lustiga är att så länge jag hängde med honom så hade han inga vänner eller bekanta.. Han var och är väldigt ensam. (Påminde om domen)
De andra anmälningarna är såklart från hans föräldrar. Där hade de uppgett att jag är hysterisk och inte borde ha barn, barnen kommer dit med konstiga blåmärken på kroppen osv osv.. Jag sa då attom jag är så hemsk, varför är jag inte aktuell hos er sedan tidigare, samt med mina äldre barn? Då skulle skola och förskola flaggat för längesedan..
De hade också tagit upp "gåvan" till barnen som jag ljög om och den påstådda trafikolyckan..
Där har han uppgett ett datum som den har skett och där har jag bevis/vittne på att jag inte ens körde bilen samt att han sagt att barnen hade varit med i bilen vid krocken, men denna dag var de på umgänge... Dessutom har han uppgett fel bilmodell.. Samma märke men en annan modell mot vad jag har..
De är hysteriska just nu iom att jag inte lämnar iväg barnen på umgänge.
Jag har mailat bilder på barnets blåa händer och jag har tidigare mailat domen, så den hade han sett. Det där med vantarna uttryckte soc det som nåt I stil med att pappa kanske tappat tålamodet och "nu jäv*ar"..
Soc nämnde att han sagt till pappan nåt I stil med att "det är nog bara positivt att det blir lite paus i umgänget nu så kan ni ta igen det längre fram när barnen är större.." Jag minns inte EXAKT hur han uttryckte det, men nåt sådant iallafall.
Han är genomskådad av soc som själv sa att det troligtvis är pappan själv bakom den anonyma anmälan då det är samma typ av grammatik osv som i alla sms samt själva innehållet i anmälan som liksom är bakåt I tiden..
Ja detta var ju bara kortfattat från allt.. Det var ingen idé att läsa upp allt heller då det var så mycket sa soc..
Pappan har redan legat på om nästa umgängestillfälle som jag inte ännu besvarat. Någon dag efter kom ett nytt meddelande där han undrar om barnen kan tänkas ha videosamtal nästa gång. Soc har nog talat med honom..
Men även videosamtalen är han missnöjd över då de inte blir något fokus. Barnen är inte intresserade och vill hellre leka, säger nej inte prata, lägg på osv.. Men bättre det än att de ska åka dit.
Jag är försiktig med detta iom vårdnadstvisten för att det inte ska ses som att man försöker vinna "poäng", om du förstår hur jag menar.
Men jag ska lyfta frågan samt gå vidare med deras anklagelser om det går under förtal.