Inlägg från: Anonym (Hannah) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hannah)

Måste han verkligen få veta?

När barnen kom tillbaka efter senaste umgänge så blev äldsta barnet ledset så fort det fick syn på mig. Ville direkt upp i famnen, tappade sin majskaka på backen..  När vi kom in och jag tog av äldsta barnet vantarna så var händerna alldeles blåa.. 
    Han hade snörat åt vantarna så hårt... Det andra barnets händer var knallröda av kyla... 
    Det var inte så konstigt att han tappade kakan om han inte hade nån känsel i händerna.. Pappa sa att han var ledset för att han inte fick sova färdigt..

Jag fotograferade händerna och vittne finns.. 
    Har vidarebefordrat till advokaten.. 

• Anonym (Hannah)

Man vill ju inte skicka iväg dem mer.. Det var hemskt att se..

molly50 skrev 2023-11-13 20:29:50 följande:
    Han verkar inte kapabel att ta hand om barnen.
    Bra att du dokumenterade det och skickade till din advokat. 
  • Anonym (Hannah)

Ja det måste ju vara nåt sådant..

Anonym (123) skrev 2023-11-13 20:57:30 följande:
    Vanvård ju.
  • Anonym (Hannah)

Måste jag redogöra för honom varför jag erbjuder videosamtal vid nästa umgänge?
    Jag har inte fått tag på varken soc eller advokat denna vecka så vet inte hur jag ska svara eller formulera..

Jag skrev att som det ser ut nu blir det video vid nästa tillfälle och han svarar varför..

• Anonym (Hannah)
    Anonym (123) skrev 2023-11-16 20:16:43 följande:
    Vänta med svar tills du pratat med din advokat. Klart han undrar varför men ska du ge dig in i detta med vanvård och frusna händer så kanske det är bättre att ha rådgjort innan.
    Eller så ringer du soc och berättar om barnens händer, och frågar dem om du ska göra en orosanmälan om det. 
    Problemet är att jag inte har fått tag på nån av dem denna vecka och i morgon är det för sent.. 
  • Anonym (Hannah)

Min advokat sa att det inte är ett starkt skäl till att hålla barnen hemma från umgänge. Det är ju inte så att någon sett honom slå barnen..

Alltså, VAD krävs för att hålla barnen hemma med en god anledning? 

Hon sa att jag tar en stor risk som håller dem hemma från fysiskt umgänge.. 

Men ändå så överväger soc kontaktperson vid umgänge.. 

Så om jag skickar dit barnen och soc anser att jag inte skyddar dem, vad händer då?

Jag är i chock... 

• Anonym (Hannah)

Jo men om hon inte svarar förens det är för sent? Jag har försökt få tag på henne hela veckan.. 

Anonym (Jur) skrev 2023-11-17 08:37:27 följande:
    Det är den här typ av dialoger du ska ha med ditt ombud. Som kan förklara hur en domstol tänker, risker med olika alternativ utifrån er situation, möjliga utfall mm.

Sen fattar du ett beslut hur du ska agera
  • Anonym (Hannah)

Nu informerade jag honom om händerna med inrådan av advokaten.. 

Såklart vinklar han det till att det är mitt fel. Att jag skickar iväg dem i för små och för tunna kläder, för kalla skor osv..
    Han skrev själv att barnet var blå och kall om händerna och ville ha vantarna..

Men det var inte det jag skrev.. Jag skrev att de var för hårt åtdragna.. Det läser han inte..

• Anonym (Hannah)

Ja det gjorde jag.. erbjöd videosamtal istället

Anonym (Jur) skrev 2023-11-17 10:34:26 följande:
    Då får du ta ett eget beslut
  • Anonym (Hannah)

Jag hade inte väntat mig annat. 
    Dessa sms har jag inte besvarat iallafall..

Jag uppdaterar tråden bara. 

Anonym (Jur) skrev 2023-11-17 10:37:15 följande:
    Vad hade du väntat dig?
  • Anonym (Hannah)
    molly50 skrev 2023-11-17 13:52:55 följande:
    Har han inga kläder och ombyten till barnen hemma själv så han kan klä dem bättre då,om han nu tycker de är för tunt klädda?
    Det tänkte jag också.. eller filtar i vagnen.. 
  • Anonym (Hannah)

Men nu vet jag snart inte vad jag ska svara eller göra.. 

Vi ska ju inte sköta överlämningarna ensamma pga risk för konflikt så vi ska alltid ja någon med oss. 
    Nu informerade jag att jag inte kan ha någon med vid umgänge eftersom det inte finns någon att tillgå (pga sjukdom, arbete osv) så det får bli videosamtal (sedan känner jag oro iom händelsen med vantarna och vill gärna återkoppla med soc först)
    Men det spelar ingen roll vad och hur jag skriver så ger han sig inte!
    Nu har han skrivit meddelande och blandat in all personal på förskolan om de kan vara behjälplig vid överlämningarna och vill att de ska återkoppla innan en viss tid och att jag är medveten om hans meddelande till dem..

Detta är inte okej för mig. Vad tror barnen liksom!? De blir ju förvirrade och den lilla har tagit månader att skola in... 

Detta kan ju knappast vara okej..

• Anonym (Hannah)
    Anonym (Jur) skrev 2023-11-19 20:43:11 följande:
    Vad hade du väntat dig av honom? 
    Det vet jag.. 

Allt blir så tungrott så fort det blir några förändringar och jag blir bara less.. Har inte svarat på dessa meddelanden iaf..
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (123) skrev 2023-11-19 21:33:58 följande:
    Det är väl inte förskolans personals ansvar att vara med vid överlämningar mellan er föräldrar? 
    Nej verkligen inte. Tycker inte jag iaf..
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Emmeliie) skrev 2023-11-19 22:06:10 följande:
    Anonym (Hannah) skrev 2023-11-19 21:58:03 följande:
    Nej verkligen inte. Tycker inte jag iaf..
    Jag har följt din tråd men aldrig svarat i den, men vill svara här på detta. 

Du har helt rätt i att detta är inget som förskolan har att göra med. Jag har varit med om det vid ett tillfälle. Det var också (lustigt nog) pappan som ville att förskolan skulle vara behjälplig. Men de varken ville eller fick bli inblandade i föräldrarnas privata situation. Nu var jag bara långvarig vikarie på den avdelningen så jag var inte helt insatt i situationen mer än att om de börjar diskutera med dig så säg "nej, vi får inte" och avsluta där. 

Personalen på förskolan är där för barnen, inte som några medlare i en konflikt mellan vårdnadshavare. De riskerar ju att bli inblandade och svartmålade av att de står på den ena eller den andra sidan. 

Stå på dig! Tycker du verkar otroligt stark mitt i det hela och förstår att du har detta som andningsventil. Jag hoppas att det i slutändan blir bra för dig och barnen. 

(Om du undrar hur det gick i fallet ovan så vet jag det då jag känner föräldrarna lite grand. Barnen i fråga har umgåtts med pappa men är mamma närmast, betydligt närmare. Pappa är pappa, men det är mamman som kämpat - precis som du. De är en bit över 20 år idag och har genomskådat pappan för länge sedan.)
    Tack för dina fina ord<3
    Det är skönt att kunna ventilera i denna tråd och få lite andra vinklar på saker och ting. 

Ingen av någon personal har nämnt något om meddelandet och jag har inte sagt nåt heller. Jag vill inte blanda in en massa folk just av den anledningen. Jag vill att de ska få bilda sig egna uppfattningar och jag vill inte påverka någon om de kommer att tala med ex soc eller liknande. 

Hoppas allt löste sig till det bästa för barnen. Detta kommer pågå minst 15 år till.... 
  • Anonym (Hannah)

Det var det jag gjorde, men då fick jag höra att jag inte behövde upprepa mig.. Allt för att försöka dra igång tjafs..

Anonym (K) skrev 2023-11-20 11:47:29 följande:

Ett tips är att när det inte finns mer information att ge utan bara upprepningar, så skriv bara "Se tidigare sms" eller liknande. Eller klipp in det tidigare sms:et.  // Tungan ute Jag gjorde så ofta i ett tidigare jobb, bara upprepade mig som en papegoja tills folk fattade att de var dumma i huvudet. 

• Anonym (Hannah)

På ca 10 dagar har det kommit in 3-4 orosanmälningar, han har hört av sig flera ggr DAGLIGEN till soc.. Han har även hört av sig till soc.jouren och famrätt..

I någon anmälan så tas det upp saker som hänt för typ 2 år sedan.. (efter det att jag fick hjälp att få ut honom) och denna anmälan är "anonym" av en bekant till pappan.. Denna bekant hade uppgett bla att jag bjudit in pappan i min bostad och förfört honom så han har känt sig förvirrad.. 
    Det lustiga är att så länge jag hängde med honom så hade han inga vänner eller bekanta.. Han var och är väldigt ensam. (Påminde om domen)
    De andra anmälningarna är såklart från hans föräldrar. Där hade de uppgett att jag är hysterisk och inte borde ha barn, barnen kommer dit med konstiga blåmärken på kroppen osv osv.. Jag sa då attom jag är så hemsk, varför är jag inte aktuell hos er sedan tidigare, samt med mina äldre barn? Då skulle skola och förskola flaggat för längesedan.. 

De hade också tagit upp "gåvan" till barnen som jag ljög om och den påstådda trafikolyckan.. 
    Där har han uppgett ett datum som den har skett och där har jag bevis/vittne på att jag inte ens körde bilen samt att han sagt att barnen hade varit med i bilen vid krocken, men denna dag var de på umgänge... Dessutom har han uppgett fel bilmodell.. Samma märke men en annan modell mot vad jag har..

De är hysteriska just nu iom att jag inte lämnar iväg barnen på umgänge. 

Jag har mailat bilder på barnets blåa händer och jag har tidigare mailat domen, så den hade han sett. Det där med vantarna uttryckte soc det som nåt I stil med att pappa kanske tappat tålamodet och "nu jäv*ar".. 

Soc nämnde att han sagt till pappan nåt I stil med att "det är nog bara positivt att det blir lite paus i umgänget nu så kan ni ta igen det längre fram när barnen är större.." Jag minns inte EXAKT hur han uttryckte det, men nåt sådant iallafall. 
    Han är genomskådad av soc som själv sa att det troligtvis är pappan själv bakom den anonyma anmälan då det är samma typ av grammatik osv som i alla sms samt själva innehållet i anmälan som liksom är bakåt I tiden..

Ja detta var ju bara kortfattat från allt.. Det var ingen idé att läsa upp allt heller då det var så mycket sa soc..

Pappan har redan legat på om nästa umgängestillfälle som jag inte ännu besvarat. Någon dag efter kom ett nytt meddelande där han undrar om barnen kan tänkas ha videosamtal nästa gång. Soc har nog talat med honom.. 
    Men även videosamtalen är han missnöjd över då de inte blir något fokus. Barnen är inte intresserade och vill hellre leka, säger nej inte prata, lägg på osv.. Men bättre det än att de ska åka dit. 

• Anonym (Hannah)

Jag är försiktig med detta iom vårdnadstvisten för att det inte ska ses som att man försöker vinna "poäng", om du förstår hur jag menar. 

Men jag ska lyfta frågan samt gå vidare med deras anklagelser om det går under förtal.

Anonym (Maria) skrev 2023-11-23 11:52:09 följande:
    Varför gör du inte istället som så att polisanmäler du inte direkt du ser tecken på misshandel? Och visar upp skadorna så de får dokumentera dem. Så blir det polisärende istället, och inte bara ett socärende, för polisen kommer även att orosanmäla. Plus att du får chansen till en misshandelsdom av barnen, att aedan luta dig mot.
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?