Inlägg från: Anonym (Hannah) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hannah)

Måste han verkligen få veta?

Beccus skrev 2021-12-18 14:13:27 följande:

Allt handlar om kontroll från hans sida, var säkert likadant under eran tid när ni var tillsammans.

Kontakta en jurist/advokat. Be om råd där. Kolla om denne kan hjälpa dig att skriva till soc/famrätt angående hämtning och lämning av barnen, att en kontaktperson gör överlämningen pga säkerhetsskäl. Du ska inte behöva träffa honom under såna här omständigheter och framförallt ska barnen absolut inte se att varken överlämning är så turbulent som den verkar vara.

Alla överträdelser han gör bör polisanmälas. Varje gång han försöker ta sig in, varke gång han verkar vara runt ditt boende nattetid, allt ska polisanmälas.

Ska barnen vara några timmar åt gången kan du skicka med ett ombyte kläder/barn. Är kläderna inte kvar i väskan så skickar du inte med ombyte gången efter och hänvisar att han har ett ombyte som han la beslag på gången innan. Skicka med 2-3 blöjor/barn, lägger han beslag på dom så skicka inte med gången efter osv (förutsatt att han inte bytt på dom då) mat kan(ska) han stå för själv vid umgänge.

Såna här människor är inte lätta att handskas med, många av dom är dessutom supertrevliga när annat folk (myndigheter) är runt om. En del ser genom fasaden, andra gör det aldrig.

Stå på dig, be om hjälp, ring polis så fort det känns hotfullt. Rekommenderar även att ta kontakt med VC och be om tid till psykolog, för mig var det otroligt skönt att bara få ventilera med en person som inte vet vem exet är, som kan sätta ord på en del saker, nya infallsvinklar osv.

Ja det är därför som jag inte vill ha in honom i mitt boende. Han blir aggressiv och har varit på mig fysiskt.

Jag gjorde polisanmälan igår och vissa bevis finns.. Jag har bara inte haft ork, mod att göra det fören nu. Men nu är det gjort. Samt det att han tränger sig på.. Det där med att han verkar hålla koll å kasta upp saker tyckte jag inte polisen tog på allvar..

Vi har haft en person som varit med och överlämnat men kommunen tyckte det var en onödig resurs så den togs bort..

Den kan återtas om man får ett kontaktförbud..

Kontaktförbud kan bli svårt då vi bor så pass nära varandra. Då måste en flytta och det blir ju jag. Förövare flyttas det ju inte på.

Allt jag packar kommer han behålla det vet jag. Så jag kommer få mata honom med prylar.. men jag har hänvisat till att han har fått kläderna som han själv har bett om men inte fattat att barnen växer så de är ju för små..

Jag tänker ta detta med fam.rätten om hur det ska vara så det blir på papper.

Men hur fasiken får man tag på en BRA advokat?

Jag har redan kontakt med vc om mitt mående men min psykolog jag hade och trivdes med slutade tyvärr och det har inte kommit någon ny.

Ja soc har själva sett hur han kan bli på möten. De tycker nog att det är upp till mig nu..
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Lina) skrev 2021-12-18 11:29:49 följande:

Vad säger Familjerätten om att han inte betalar underhåll?

Självklart ska han ha egna uppsättningar med kläder hos sig samt ge de mat och betala för det när de är hos honom? Jag menar, det är väl hans barn med? Om han varit en barnvakt kan jag förstå att man skickar med kläder, mat, leksaker, blöjor etc. Men han är ju deras pappa!? Vart är hans ansvar egentligen?

Vad säger de om att han tränger sig på vid lämning och hämtning? Hans kontrollerande?

Allt känns så mjäkigt och tandlöst. Han får liksom härja fritt och man går på dig för du tar ansvar och orkar liksom inte gå på honom.

Ja de sa att jag genast skulle ansöka om det när jag sa att han vägrar betala ditt å datt. Så det är gjort.

Ja just nu känns han som mitt ansvar och allt jag vill är att bli av med honom!!

Jag har gjort den polisanmälan om det. Pratade med dem i 2 timmar igår.. Så han kommer få fina överraskningar framöver och jag får ett ännu värre helvete..

Men jag får ta det därifrån när det blir dags.
    Beccus skrev 2021-12-18 20:06:33 följande:

Bra att du har gjort anmälan, det är inte lätt, men ett viktigt steg.

Att han har varit på dig fysiskt borde verkligen få kommunen att hjälpa till med en stödperson vid överlämningar anser jag, eller att det går att utforma så att han inte kommer till dig alls. Barnen blir ju utsatta för honom med om de ser hans beteende, även om han inte ger sig på dom. Kan du ha någon annan hemma hos dig när han kommer? Nån vän? Familj?

Jag menar inte att du ska skicka med saker varje gång. Ett ombyte kläder/barn, har barnen samma kläder på sig när dom kommer tillbaka men extrakläderna saknas, skicka inte med nåt nästa gång. Påpekar han att det saknas ombyte, hänvisa att han lagt beslag på det du skickade med sist. Han behöver inte en uppsjö ombyte för några timmar. Ska barnen övernatta så blir det en annan fråga.

En bra advokat är nog inte lätt att hitta. Jag fick tips av närstående när jag behövde en. Be om tips av dom du känner, sök på nätet, föräldragrupper på Facebook.

Skriva av sig och ventilera är också bra terapi, går att göra som du gör här i ett forum, men också som dagbok.

Du är stark, det är en lång och tuff väg framför dig, men du har lämnat en hårt kontrollerande man och det är extremt starkt gjort. Du klarat detta!

Ja det var skönt att släppa ur sig det faktiskt.

Ja de tyckte det var en onödig resurs så det försvann. Vi har testat överlämning ute men det funkade inte heller.

Den minsta är för liten för dagis så det alternativet går tyvärr inte.

Och jag har ingen i min närhet här tyvärr..

Nej jag förstod hur du menade Men det kommer sluta med att han lägger beslag på det mesta ändå.. så blir det ytterligare tjafs och diskussioner.. Vi ska inte ens prata med varandra vid överlämningarna enl fam.rätt och soc. Endast sms kontakt gäller. Och jag försöker köra ut vagnen och ha de små klara när han kommer för att bara säga hej då och tjoppa igen dörren.. men han håller kvar den osv.. och tjafsar..

Så jag hoppas han tar till sig anmälan när/om han får den.

Ja fy det har jag märkt. Har googlat massor!! Vet inte vart eller hur man ska börja.. känner knappt nån i liknande situation..

Jag antecknar nåt nästan varje dag i både telefonen och vanliga block som jag har liggandes lättillgängligt.

Ja det har lämnat honom mentalt för längesedan så det är något som jag har bearbetat en tid. Det gäller att få det där rätta tillfället att sätta upp barriären och hålla den. Han har försökt att locka mig tillbaka med massor av sms och samtal osv. Bett om kramar vid olika tillfällen som jag har avvisat.

Han har försökt att "borra" sig in i hjärnan.. Vänder alltihopa som om det är jag som är psykiskt störd..

Det är sjukt när man kommer på det så här i efterhand hur de gör. Hur skickliga de är! Det är så man funderar själv på riktigt att man börjar bli galen! Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det..

Önskar inte någon detta helvete!

Tack så mycket för pepp! Det hjälper verkligen!!
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (...) skrev 2021-12-18 13:48:51 följande:

Bra att du begärt underhåll! Jävla kräk att inte ta ansvar för sin avkomma mer än för att jävlas med mamman. Väntar med popcorn inför hans reaktion.

Köp dig en stor skål för du kommer behöva mycket popcorn.

Jag pratade med polisen igår så han kommer få anmälningar på sig..

Så kan det gå när man ska jävlas med mamman...
  • Anonym (Hannah)
    Tow2Mater skrev 2021-12-18 20:53:40 följande:

Du kan ju ta barnen till, och hämta dem hos, honom så kanske du slipper en hel del av de problem du har när han kommer till dig.

Set finns anledning till att han måste komma hit så nu är det bestämt så.

Vi har överlämnat ute och det funkade inte heller.
  • Anonym (Hannah)

Fick sms om "beställning" på mat kläder blöjor osv.. Alltid något annat än bara gällande barnen.. Och det är enl ÖK att sms ENBART ska handla om BARNEN.

Vill inte packa ett skit!!

Men gör jag inte det kan familjerätten vända det till en nackdel för mig då jag inte set till barnens bästa antar jag..

Blir så sjukt provocerad av det här! Usch!!

• Anonym (Hannah)
    Tow2Mater skrev 2021-12-19 19:55:23 följande:

Bara av nyfikenhet, vad skulle en anledning vara?

Vi har som sagt haft överlämningar ute förut som inte fungerade. Han följde efter och ställde sig ivägen osv när jag skulle gå.
  • Anonym (Hannah)

Någonting måste ha hänt under dagen.

Idag vid lämningen var han obehagligt tyst.. Inte en diskussion om någonting över huvud taget..

Antingen har han fått besked från fk eller så är det på g från polisen..

Hur som så hade jag förväntat mig en helt annan reaktion i sådana fall...

Detta gör mig nervös och orolig..

• Anonym (Hannah)
    Anonym (...) skrev 2021-12-20 21:13:37 följande:

Bra att du satt igång. Såna ska inte komma undan med sitt svineri och trakasseri.

Ja jag skulle ha gjort det för längesedan men nu är det gjort iaf..
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (K) skrev 2021-12-20 22:14:08 följande:

Fota det du packar som barnen får med sig. Sen fotar du det du får tillbaka hem.

Ja jag gjorde det igår..

Sjukt att behöva leva ett liv med ständiga dokumentationer..
  • Anonym (Hannah)

Idag uteblev umgänget då minstingen troligtvis fått magsjuka. Blev en lång diskussion innan han insåg att det inget blev...

Ringde och rådfrågade soc och familjerätt utifallatt ich fam.rätt tyckte det var rätt att hålla dem hemma..

Igår skickade han en länk på sms om underhåll att jag skulle fylla i mina uppgifter för hans ansökan.. Jag skrattade gott i mitt stilla sinne...

Idag ringde fk upp mig för att informera att de skulle kontakta pappan om underhållet. De frågade om han visste att jag ansökt osv.. Jag sa att han inte tänker betala ett skit för barnen och förväntar sig att jag ska stå för allt. Han uppskattade mitt raka ärliga svar.

Jag önskade dem lycka till..

Svar på tråden Måste han verkligen få veta?