Måste han verkligen få veta?
Allt handlar om kontroll från hans sida, var säkert likadant under eran tid när ni var tillsammans.
Kontakta en jurist/advokat. Be om råd där. Kolla om denne kan hjälpa dig att skriva till soc/famrätt angående hämtning och lämning av barnen, att en kontaktperson gör överlämningen pga säkerhetsskäl. Du ska inte behöva träffa honom under såna här omständigheter och framförallt ska barnen absolut inte se att varken överlämning är så turbulent som den verkar vara.
Alla överträdelser han gör bör polisanmälas. Varje gång han försöker ta sig in, varke gång han verkar vara runt ditt boende nattetid, allt ska polisanmälas.
Ska barnen vara några timmar åt gången kan du skicka med ett ombyte kläder/barn. Är kläderna inte kvar i väskan så skickar du inte med ombyte gången efter och hänvisar att han har ett ombyte som han la beslag på gången innan. Skicka med 2-3 blöjor/barn, lägger han beslag på dom så skicka inte med gången efter osv (förutsatt att han inte bytt på dom då) mat kan(ska) han stå för själv vid umgänge.
Såna här människor är inte lätta att handskas med, många av dom är dessutom supertrevliga när annat folk (myndigheter) är runt om. En del ser genom fasaden, andra gör det aldrig.
Stå på dig, be om hjälp, ring polis så fort det känns hotfullt. Rekommenderar även att ta kontakt med VC och be om tid till psykolog, för mig var det otroligt skönt att bara få ventilera med en person som inte vet vem exet är, som kan sätta ord på en del saker, nya infallsvinklar osv.
Jag gjorde polisanmälan igår och vissa bevis finns.. Jag har bara inte haft ork, mod att göra det fören nu. Men nu är det gjort. Samt det att han tränger sig på.. Det där med att han verkar hålla koll å kasta upp saker tyckte jag inte polisen tog på allvar..
Vi har haft en person som varit med och överlämnat men kommunen tyckte det var en onödig resurs så den togs bort..
Den kan återtas om man får ett kontaktförbud..
Kontaktförbud kan bli svårt då vi bor så pass nära varandra. Då måste en flytta och det blir ju jag. Förövare flyttas det ju inte på.
Allt jag packar kommer han behålla det vet jag. Så jag kommer få mata honom med prylar.. men jag har hänvisat till att han har fått kläderna som han själv har bett om men inte fattat att barnen växer så de är ju för små..
Jag tänker ta detta med fam.rätten om hur det ska vara så det blir på papper.
Men hur fasiken får man tag på en BRA advokat?
Jag har redan kontakt med vc om mitt mående men min psykolog jag hade och trivdes med slutade tyvärr och det har inte kommit någon ny.
Ja soc har själva sett hur han kan bli på möten. De tycker nog att det är upp till mig nu..