• Anonym (123)

Måste han verkligen få veta?

Anonym (Hannah) skrev 2022-02-16 21:46:19 följande:

Ensam vårdnad är tufft att få igenom och skulle jag få det så måste ändå umgänge fungera OM det blir umgänge och då har jag ÄNNU mer ansvar i att rapportera över saker gällande de små än vad jag har idag...

Vad menar du med detta: "ännu mer ansvar att rapportera". Det har man inte alls. Man har den vanliga skyldigheten att rapportera sånt som är relevant att den andre föräldern vet om sina barn. Det blir inte annorlunda om du skulle ha enskild vårdnad.
    Min man ha enskild vårdnad och hans ex tog upp detta i tingsrätten eftersom hon tyckte hon fick veta för lite men de var otroligt tydliga: Insyn i skola (och det kan man meddela skolan om att de tex gör två mailutskick, man kan läsa själv ta ansvar och läsa på skolans hemsida osv. Insyn i vård (det får du meddela om, tex barnen är sjuka men det gör du ju även idag) . Om det händer något speciellt som man behöver veta (tandläkare etc).

I övrigt var det mycket tydligt att den som har enskild vårdnad har stor makt att själv bestämma vad som är relevant att informera om. Min mans ex har tex inte inlogg till barnens 1177 (hon ville ha det men han sa nej), hon har däremot fått en fullmakt så att hon kan ta ut medicin på apoteket om något barn har recept. 
    Hon blir inte kallad till utvecklingssamtal för barnen utan det går via pappan. Så länge barnen har velat ha henne med har hon fått vara med på såna samtal. De äldre barnen vill inte det längre och då har hon inte fått. 
    Träningstider som barnen hade kunde hon enkelt ta reda på själv via föreningen - men hon ville helst att pappan skulle hålla på och maila henne om det, men det förklarade han att han inte behövde eftersom all info fanns online. 
    osv - så just den saken tycker jag inte du ska oroa dig för, om du skulle få enskild vårdnad. 

Du får fortsätta jobba på. Orosanmäl om du ÄR oroad över hur barnen har det när de här hos honom. Du får väl ringa soc och förklara att det inte handlar om att "ge igen" eller svartmåla utan att du uppriktigt är orolig över allt som sker och att det verkar gå ut över barnen. 

Tjata lite på din advokat så att ni kommer framåt. Sen, om du får enskild vårdnad till slut, så kan du lättare flytta efter det, om det skulle behövas. Jag tror att han kommer göra som min mans ex, straffa ut sig själv totalt genom allt som görs och sägs. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-02-21 14:09:07 följande:

Jo men det är ju MIN vagn som han ställt ut i snöstomen och har stått ute sedan lördag.  Den som jag förut bett om att få tillbaka som är efter ett av mina äldre barn.

Du får bara strunta i såna materiella saker, ärligt talat. Det här visar bara hur omdömeslös han är som inte tar in vagnen när de varnat för oväder. 

Du kommer inte få en ny vagn eller ersättning för den. Fokusera nu på de stora viktiga sakerna i stället. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-02-22 20:39:23 följande:
    Ja precis så. Får han för sig någonting så är det det som gäller. 

Jag sa förut till honom att tillhörigheter tas via fam.rätten om när var hur de ska hämtas. Jag vill inte heller gå dit ensam och hämta saker.
    Sedan så tror han att jag har all tid i världen att bara göra som han säger och tycker.. han fattar inte att jag har liksom 4 barn till att tänka på bkand annat och ett hem som skall skötas, läxor som ska göras, sjuka barn.. Ja allt sådant.. 

Han tycker att det är bara stt släppa saker när det passar honom!. 

Så hämtar jag den inte innan i morgon kväll slänger han den.
    Kan någon du känner ställa upp och hämta den? 
    Är den så viktig egentligen? Jag förstår att du inte vill att han ska ha dina saker eftersom han är så krånglig, men för dig, rent krasst - behöver du den? Hade du tänkt spara den eller sälja den osv? 

Är det "värt" att skita i att hämta den för att slippa samröret med honom gällande detta? Om han slänger den har han dels gjort något han inte borde, men du har också visat honom att du inte brydde dig = hans försök till makt via denna vagn hjälpte honom inte, om du struntar i den. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-02-23 09:25:56 följande:

Inte vad jag kommer på nu. 

Nej jag hade väl tänkt använda den när man har det minsta barnet själv, att "slippa" ha en dubbelvagn när man ska någonstans. 
    Egentligen behöver jag den inte nu.. Jag har försökt att "släppa" den just för att markera att jag inte "lyssnar" på honom och visa att han inte ska vinna om än att det gör "ont" . Men man kan ju inte leva med dessa saker för alltid heller. Antagligen är den också förstörd så. 

Han kommer snart på något annat att bråka om... 

Ja det gör han säkert, men steg för steg är det enda som går med sådana här personer, tills ni varit i rätten. Att markera att du skiter i vagnen är ändå något. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-02-23 15:24:45 följande:
    Ja det gjorde jag också men det blev svårt då han vägrade lämna över barnet han hade i famnen förens han fått "pratat" klart.. 

Jag sa hej då jag vet inte hur många gånger...
    Så han står och "skäller" på dig med barnet i famnen så att barnet hör allt, känner hans irritation osv? 
    Det måste väl ändå vara emot er överenskommelse? 
  • Anonym (123)
    Anonym (Maria) skrev 2022-04-13 15:53:17 följande:
    Så varför blir då en del föräldrar som inte har vårdnaden misstänkta och jagade av polis för kidnappning.
    Du tänker nog på fall där barn försvunnit  i flera veckor, föräldern tagit med dem till annan ort osv. 

Det är inte speciellt ofta, för i så fall hade man hört om såna fall varje vecka och det har du nog inte gjort. 

Att TS ex har barnen ett par timmar längre än det står i avtalet kommer inte påverka annat än man får notera att han gjorde så. 
  • Anonym (123)

Har det hänt något mer TS? 

• Anonym (123)
    Anonym (F) skrev 2022-10-12 08:47:16 följande:
    Med digitala lösningar som appar kan båda föräldrarna ändra tiderna utan att fsk vet vem som gjort dem. Inte all personal som kan ha koll på vem som ska hämta vilken dag, inte alltid man kan fylla i det i appen heller vet jag.
    Trist exempel när den moderna tekniken blir ett "måste" och systemet inte passar alla situationer. 
  • Anonym (123)

Skönt med en uppdatering Ts. Jag tänker ofta på din tråd och undrar hur det går. 

Jag är lite förvånad ändå, att de pratat med hans föräldrar. När min man var i vårdnadstvist med sitt psykiskt sjuka ex, ville hon att hennes mamma skulle vara vittne, men rätten sade nej. De sa att så nära släkt är inget bra som vittnen, ofta jäviga. Jag fick inte heller delta på något sätt, trots att jag lever i samma bostad som pappan och barnen och träffade barnen mer än vad mamman gjorde. De tänkte väl samma sak där: att jag skulle vara jävig. 

• Anonym (123)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-12-21 07:45:25 följande:
    Men tack söta. 
    Jag här tänkt länge att jag ska skriva!

Ja de var vittnen i misshandelsfallet, vet inte om det är skillnad mot vårdnadstvister. 
    Jag tycker också det var märkligt men det visar bara vad de är för folk..
    Aha, så då var det snarare mål om ett brott - då förstår jag. 
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?