• Pope Joan II

Måste han verkligen få veta?

Jag håller förstås med alla som skriver att du inte på något sätt är skyldig att redovisa detaljer ur ditt och barnens liv och heller inte låta pappan komma och gå som han vill i ditt hem - även om det givetvis är synd att samarbetet inte fungerar. 

Jag kan dock inte låta bli att tycka att det är anmärkningsvärt att du säger dig vara så obekymrad när barnen är hos pappan när du samtidigt beskriver honom som obehaglig (kanske med ett missbruk?) och som någon som inte är kapabel att handha sina barn? 

Är han så skadlig för dem hade jag för min del dels varit utom mig av oro och dels sett till att han inte träffat dem alls. 

• Pope Joan II
    Anonym (Hannah) skrev 2021-11-15 09:13:46 följande:

Jag har inte svarat honom under hela helgen..

Han har varit hit någon gång sent igår kväll/inatt och slängt upp saker på min balkong..

Låter verkligen inte friskt. Anmäl. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-05 12:57:28 följande:
    Ja jag tänker inte svara på dessa dumheter.

Jag skriver upp det mesta i kalendern, anteckninsblock (har 3 olika) och telefonen samt röstinspelning vid varje överlämning.

Sen så fick jag sms från hans föräldrar igen.. Svarar inte på dessa heller.

Ja jag försöker leva "normalt" men börjar inse att jag kanske måste flytta för att han inte ska ha så mkt koll..

Men vet inte vart eller hur isådana fall..

Synd om de äldre barnen som har kompisar och så här..
    Och en pappa väl? De andra 4 barnen har väl också en pappa?
  • Pope Joan II
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-05 18:29:21 följande:
    Nej så blir det ju säkerligen. Bor redan högst upp men i ett 2 våningshus dock.

De ville ha tillbaka pengar som de har lagt ut på en bilreparation jag gjorde för ett år sedan. En reparation som jag sa nej till eftersom jag inte skulle ha råd att ha bilen kvar. De skulle ändå promt betala osv och sen så var det gjort. Bilen återtogs av lånefirman eftersom jag inte kunde betala lånet. Vi levde enbart på min sjukpenning...

De lovade då att de inte ville ha tillbaka pengarna alternativt sätta in dem åt barnen framöver.

Nu vill de ha tillbaka dem och det var de som det förra meddelandet handlade om. Det där med att om jag inte svarade så skulle jag få besök.. Det borde vem som helst fatta tydligen..

Får de inge svar så skulle de ta hjälp av fogden.

Men det bekommer mig inte..

Så nu sitter jag här och småler sådär lite mysigt i soffan..

När han lämnade tillbaka de små så var han sådär obehagligt tyst igen..

Så jag fick hjälp och hiva ut hans soffor. Han hade ju sagt tidigare att han ville ha sina saker just idag...

Så sagt och gjort så åkte de ut i snön.

Jag hälsade att de var klara för hämtning.

Men såklart så vart ju det också fel!! Så nu skulle han ringa soc, fam.rätt och hela baletten... Han var ju tvungen att följa efter mig och det var ju en lögn från mig att han ville ha sofforna idag..

Men han sa ju sina saker..

Så hur man än gör blir det fel..

Och det var just idag som jag fick hjälp att få ut dem så då fick det ju bli så..

Så nu känner jag mig ganska nöjd faktiskt.
    Så får du inte göra. Det är inte lagligt att ställa ut andras egendom i snön. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-07 11:27:05 följande:
    Han ville ju ha sina saker just den dagen så..
    Jag läste det, men det betyder inte att du har rätt att ställa ut dem i snön. Sådana ageranden kan skaffa dig betydligt större bekymmer än de du redan har. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-07 11:41:48 följande:
    Men om han själv säger att han vill ha sina saker just den dagen och han får inte komma in för att hämta dem så såg jag ingen annan lösning..

Från början så hade vi bytt soffor så de var väl egentligen "mina" men sen ville han ha tillbaka dem ändå, fast inte lämna tillbaka "min"..

Han vägrar lämna tillbaka mina andra saker också som jag har bett om att få tillbaka. Jag får inte dem förens han har fått "allt sitt".
    Fast den sortens ageranden har inte med hur du känner eller tycker att göra. Det spelar liksom ingen roll i dylika avseenden. Du - som alla andra - måste givetvis hålla dig till vad lagen säger alldeles oavsett. Men om du inte är bekymrad över att sådant du gör kan komma att få negativa konsekvenser för dig så förstår jag mer av varför du fått den här typen av problem. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-07 13:14:32 följande:
    Men förklara då hur jag skulle ha gjort istället? Han får inte komma in i min lägenhet, vi ska inte mötas och ha någon form av diskussion och han ville ha sina saker den dagen?

Han fick sina saker som han bad om, jag hade ingen möjlighet att släpa 2 st soffor och bära in dem till honom. Och han skulle defenitivt inte betala en flyttfirma för att hämta dem.

Det var ju inte så att de blev förstörda av att stå ute i snön en liten stund.

Jag meddelade att de var klara för upphämtning eftersom han hade sagt att han ville ha dem.

Så hur skulle jag gjort annars?
    Du skulle ha avtalat en tid med honom och låtit någon annan, till exempel den som hjälpte dig att bära ut sofforna, ta emot ditt ex när han kom för att hämta dem. Får han inte tillträde till din lägenhet så hade han fått ta emot sina soffor vid dörren och själv ombesörja bortforsling och transport. 

Du verkar inte förstå att du kan försätta dig i en sämre sits om du inte är noga med att agera rationellt och enligt lagen snarare än impulsivt och känslostyrt?
  • Pope Joan II
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-07 13:57:51 följande:

Så jag ser liksom egentligen inte problemet med sofforna.

Han säger på fm att han vill ha sina saker idag IDAG.

Jag ordnar med bärhjälp.

Jag hör av mig till honom när detta är klart så han kan hämta dem. Han bor inte ens 1 min härifrån..

Vad är det då som jag gjort fel?

Att han sedan kommer på att det inte passar honom just denna dag är väl ändå inte mitt fel?

Problemet är att det är olagligt att göra som du gjorde och att det, om han nu inte redan känner till det, räcker med att någon informerar honom om den saken så kan du hamna i svårigheter. 

Det handlar inte om vem som har moraliskt rätt eller fel, det handlar om hur man får respektive inte får göra enligt lag med andras egendom.

Det är bättre att vara proaktiv än reaktiv. Bättre att ta reda på vad du får och inte får och agera utifrån det än att bara göra och sedan försöka försvara dig. 
  • Pope Joan II
    Anonym (...) skrev 2022-01-07 17:28:05 följande:
    Sofforna var inte hans till att börja med. Ts gjorde den eftergiften för att slippa honom.
    De är hans nu förstod jag det som, och det är - oavsett hur mycket du och andra av välvilja vill invända mot den saken - inte tillåtet att fara fram som man vill med andras egendom. Känner exet inte till den saken och ingen heller berättar det för honom så är det väl troligt att ts agerande går under radarn men det kan lika gärna bli så att det skapar problem för henne, och problem verkar hon ha nog av. Eller?
  • Pope Joan II
    Anonym (...) skrev 2022-01-08 10:14:34 följande:
    Fast det var ju inte hans egendom när hon ställde ut dem. Hon ville bara bli av med dem för att bli av med honom. Ts har därmed inte gjort något olagligt.
    Jo, det har hon. Men du behöver förstås inte tro mig på mitt ord, du kan istället läsa lagen. Det är noga reglerat hur man får göra med andra egendom och det fungerar inte så att man kan göra som man vill med någons saker, kläder, möbler osv. även om det rör sig om ett ex och en infekterad situation. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-16 19:50:59 följande:

Är det bara för mig som det fattas nån sida här?

Nej, de har tagit bort inläggen i vilka det ställdes frågor. 
  • Pope Joan II
    molly50 skrev 2022-01-17 10:19:16 följande:
    Det undrar jag också.
    Och vilka frågor är det som har tagits bort?
    Varför undrar du det? Du har ju varit medlem här i evigheter och vet mycket väl, borde i alla fall veta, att moderatorerna bestämmer. Så tycker någon att inlägg i tråden är off topic eller bryter mot reglerna och anmäler det så plockas inläggen i majoriteten fall bort. Ibland är det ju också trådstartaren själv som anmäler inlägg i vilka det ställs frågor. 

Att upprepa frågorna skulle förstås leda till avstängning. Hur i hela fridens namn har det förfarandet undgått dig?
  • Pope Joan II
    Anonym (Hannah) skrev 2022-02-17 13:50:35 följande:
    Han blev avskriven för det gav inte det resultatet soc förväntade. De såg ingen bättring. 
    Jag fattar ingenting.
    Ingen bättring på vad?
  • Pope Joan II
    Anonym (Hannah) skrev 2022-02-17 17:37:36 följande:

Jadu.. jag får nog läsa papprena å så vad det står.. 

Antagligen att vi föll tillbaka på ruta 1 med vårt samarbete och kommunikation. Osäker faktiskt

Anonym (Hannah) skrev 2022-02-17 18:16:48 följande:
    Den avslutades eftersom de inte når fram till honom och att ingen mer insats fanns att tillgå. Utan här blir familjerätten nästa steg som i dagsläget också är låst.
    Hur passar det ihop med det här?

"Det finns en familjebehandlare med under vissa stunder i umgänget. Denne anser att han inte brister i faderskapet.. Så där har jag ingen talan känns det som.."

• Pope Joan II
    Anonym (Hannah) skrev 2023-06-10 12:44:21 följande:

Nej detta friades han ifrån då de påstår att det gått för lång tid, detta hände 2020 och jag anmälde i början på förra året har jag för mig, eller slutet på året innan.

Det som var nu friades han ifrån trots bevis från socialtjänstens anteckningar 

Men vi ska på't igen. 

Anonym (Hannah) skrev 2023-06-10 15:08:50 följande:
    Ja vi ska ompröva. 

Det kan man lugnt säga att de är.

Kommer inte ihåg hur de formulerade det. Men det var nåt med trovärdigheten av blåmärken i vilket skede det visades upp. 

Ja, inom loppet av den mycket lång tidsrymden torde väl blåmärkena ha bleknat en del. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Hannah) skrev 2023-08-23 20:59:53 följande:
    Ja så tänkte jag med när pedagogen berättade det. 

Jag vet inte hur många sms jag har skickat nu och förklarat för honom att han måste höra av sig till fsk om tider på hans dagar om han behöver omsorg, eller lägga ledigt om de ska vara lediga.
    Till svar får jag att det lilla umgänge han har så förlorar han massa timmar med barnen osv osv.. om de ska gå si och så många timmar på fsk.. Det accepteras inte från hans sida. 

Ingen har ena nämnt nåt om några timmar på fsk

Det är som att förklara till ytterligare ett barn!
    Jag vet inte om jag kan förklara tydligare!? Det är ju förskolans verksamhet som behöver veta, inte jag.. 

Alltså lägg in tid om han behöver omsorg, annars ledigt. Hör av dig till fsk om nästa vecka då fsk vill det. .. 
    Anonym (Hannah) skrev 2023-08-23 21:24:24 följande:

Som jag skrev till Jur

3 sms med samma innehåll olika formuleringar då min advokat sa att jag skulle kräva svar från honom.

Hon tycker också att sådana enkla saker borde vi kunna kommunicera om själva. Det visar ju bara att samarbetet inte funkar.. 
    Då har jag ryggen fri från att verka "krånglig" inför domstolen och utredningen med fam.rätten då jag gör det för barnens bästa och inte verka tjurig. 

Fsk vet om vår situation då jag har haft möte med dem.

Du verkar svag för överdrifter.

Svar på tråden Måste han verkligen få veta?