Inlägg från: Anonym (Maja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maja)

Måste han verkligen få veta?

Så vittjag känner till är det så här:

Om ni båda är vårdnadahavare har du en plikt att informera om sådant som främjar relationen förälder barn. Exakt vad som hör dit är inte reglerat, men tex frågor om barnets hälsa. Om det är du som sköter barnets besök till BVC tex kan det ligga under den informationsplikten att du informerar om resultatet från besöket. Har du ensam vårdnad har su viss i formationsplikt som du gäller för att underlätta umgänge med den ande föräldern.

Detaljer om vad du och barnet ska göra i er vardag hör knappast dit. Har det hänt något på din tid som kan påverka barnet när det är hos pappan kan det förstås däremot vara relevant att informera om.

Det kan ju också tänker jag vara relevant att berätta vid överlämningen, att i helgen var vi och hälsade på mormor eller var på Liseberg eller vad det nu kan vara som barnet kan tänkas prata om, eller om aktiviteten påverkat så barnet är extra trött eller så. Men då tänker jag i samband med överlämning för umgänge, inte som en rapportering när det sker ...

Den vårdnadshavare där barnet är har också rätt att själv bestämma om vardagliga saker, som vad barnet gör på fritiden, mat osv. Det är inte exakt reglerat vad båda vårdnadshavarna behöver bestämma tillsammans men det finns ju vissa saker som skolval tex. Att man ska hälsa på en normal sund mormor hör knappast dit.

Men denna gränsdragning borde ju familjerätten kunna ge dig råd om.

• Anonym (Maja)
    Anonym (Hannah) skrev 2021-11-13 07:56:11 följande:

Det är väl därför som han är extremt tjatig nu, han har inte koll på allt eftersom vi inte bor ihop och jag försöker sätta ner foten och säga stopp.

Men jag blir så frustrerad!

Han har lika stor rätt till sina barn som jag säger han osv.. Det kanske han har men nu har vi tillsammans kommit överrens med detta schema av en anledning och det brukar jag påpeka..

Självklart så meddelar jag om det är något viktigt ang hälsa, förskola osv.

Barnen har ju rätt till honom, och det får de ju via umgänget som ni ju till och med har avtal på. Hänvisa till det.
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?