• Soft

3-åring plötslig panik över ytterkläderna, hjälp!

Hej har en tjej på 3 år och 3 månader.

Har plötsligt börja få panik av ytterkläder, känns knöligt m.m känns inte som det är trots utan snarare panik, hon bryter ihop fullständigt. Tar vi med kläder ut och erbjuder när hon blir kall så vägrar hon ändå och bara bryter ihop i vredesutbrott.

Vanliga kläder är inga problem, de tar hon glatt på.

Hon vill inte ens gå ut och leka med kompisar, stannar hellre inne.

Kan någon Inge hopp? Någon som haft det såhär med sina barn och att det har gått över?

Begränsar hela familjen.

• Svar på tråden 3-åring plötslig panik över ytterkläderna, hjälp!
  • Anonym (Pella)

Jodå. Panik. Kastar av sig plagg. Skriker, gråter.

Vi lät henne ibland gå ut tunnklädd och så tog hon på sig mer när vi väl var ute. Eller så frös hon. Men vi bor i södra Sverige så det blir väldigt sällan riktigt kallt här. Ibland cyklade vi henne till förskolan utan ytterkläder på vintern (bor nära). Ibland lät vi henne slippa strumpor om det var det som behövdes för att komma iväg i tid. Hon verkligen hatar när det knölar sig och är dessutom varm av sig och blev nog ibland överhettad i hallen innan vi kom ut.

Vi lärde henne - och hon upptäckte själv - alla små tricks för att få det bekvämare. Hålla i tröjmudden när man tar på jacka. Fästa byxmudden under strumpskaftet. Ta på vantarna innan jackan osv. Snäva byxor och tröjor och vida ytterkläder funkade här.

Men hon har missat både utflykter och kalas pga klädkrånglet. Vi har varit noga med att syskonet ska få gå även om hon krånglat. Då stannade en vuxen med henne och den andra gick ut med syskonet.

Som treåring fattade hon inte riktigt att hon missade något. Det abstrakta tänkandet var inte tillräckligt utvecklat. Men när hon var ca 5 började hon inse att det kunde vara värt att ha tex knölig jacka för att kunna leka med kompisen eller liknande.

Klädkrånglet höll på ett par, tre år.

• Soft

Tack för svar!

Man ser liksom paniken i hennes ögon, det går inte att få på henne något
    Just nu vill hon inte gå ut alls, spelar ingen roll va man lockar med och jag gissar att det är för att då måste hon ha kläder.

Känner mig så maktlös. 

Har erat barn några andra svårigheter?

• Soft

Det har funkat på förskolan och hos andra innan, hon är väldigt blyg så hon har nog inte vågat säga något. 

Men nu har det börjat strula där med och hon bryter ihop när hon ska dig och vill inte gå. Om vi säger att hon ska få vara inne hela dagen , då går hon glatt dit.
    Än så länge inte varit några problem med vanliga kläder, de tar hon på sig utan problem.

• cosinus

Olika kläder är ju olika hårda och knöliga. Mjukaste jackorna är ju helt klart lättviktsdunjackor. Hyffsat opraktiskt på små barn dock då de oftast är ganska lätta att repa.

men kan man prova i butik och se om hon godkänner det kan det ju vara ett steg frammåt. Sen kanske det krävs mer mitt i vintern men mina ungar (betydligt äldre) kör det hela vintern och stoppar isf saker under. Vi bor långt norrut.

• Anonym (Pella)
    Soft skrev 2021-11-12 13:40:21 följande:

Tack för svar!

Man ser liksom paniken i hennes ögon, det går inte att få på henne något

Just nu vill hon inte gå ut alls, spelar ingen roll va man lockar med och jag gissar att det är för att då måste hon ha kläder.

Känner mig så maktlös. 

Har erat barn några andra svårigheter?

Hon hade ett fruktansvärt humör från ett till sex års ålder. Blev ofta väldigt arg. Våldsam också.
  • Soft

Har det också blivit bättre?
    våran dotter började få väldig humörsutbrott vid exakt 3 -årsålder. Hon är aldrig våldsam. Men hon fastnar i skriket går ej att få kontakt och hon kan skrika i allt från 10-50 min.
    Hon får bara dessa utbrott hemma än så länge i alla fall.
    Det är precis de här två grejerna vi har problem med just nu. Problem med kläder kom bara över en natt.

Svar på tråden 3-åring plötslig panik över ytterkläderna, hjälp!