• Anonym (TS)

Tjat om sex

Hej,

Jag och min sambo har två barn och ett på gång, hon är i vecka 28 och är väldigt trött, mår dåligt osv som gör att jag får köra barnen till och från förskola, tvätta, städa, handla, laga mat, jobba, borsta tänderna på flickorna och sedan lägga dem för kvällen. Det gör mig inte så mycket för att jag tycker om att spendera tid med mina barn och gillar även att göra så vårt hem är fint och fräscht. Däremot så är jag för det mesta rätt trött och sliten på kvällskvisten och vill helst bara ta och varva ner, kolla på en film eller något för att sedan gå och lägga mig.

Det är så jag får höra hur länge sedan det var vi hade sex, hur otillfredsställd hon är och blir rent av sur när jag säger att jag inte orkar. Hon undrar om jag inte finner henne attraktiv längre, om det är något fel på henne, om jag har någon annan som jag ligger med osv, men jag försöker förklara för henne att jag är helt slut efter att ha gjort det mesta under dagen och då går hon ofta i försvarsställning och frågar om jag tycker att hon inte gör något för familjen osv.

Detta är helt främmande för mig, hon var inte såhär vid tidigare graviditeter och jag har full förståelse för hormoner och att det tär på en att vara gravid, så jag har försökt att avlasta så mycket jag kan men jag vill inte bli utskälld för det sen när jag inte har någon energi kvar.

Vi har sex cirka två gånger i månaden kan tilläggas.

Borde jag bara ställa upp så hon blir nöjd eller hur ska jag bära mig åt?

• Svar på tråden Tjat om sex
  • Anonym (A)
    Anonym (K) skrev 2021-11-10 15:50:16 följande:
    Du behöver inte förklara dig. Säg bara att du är trött och inte orkar just nu, det får hon ta. Bara att ignorera.
    +1
  • Anonym (M)

Lite obehagligt att flera tycker att man måste ställa upp på sex när man inte vill.. tycker faktiskt inte man ska behöva det oavsett om man är kille eller tjej. Hon får väl ta hand om sig själv?

Sen förstår jag inte riktigt att hon gör så lite. Är det en normal graviditet? Isåfall tycker jag inte riktigt hon har en ursäkt till det..

Har själv en riskgraviditet och får lyfta max 2-3 kg och måste ta det lugnt (är i vecka 27 nu) , mår fortfarande illa och är trött också men det är ändå jag som lagar mat, diskar och tvättar .. men tyngre saker som dammsuga eller bära matkassar får jag inte göra. Och jag har också två barn (en är tonåring och klarar sig mycket själv men yngsta är 5). De är från ett tidigare förhållande så kan inte direkt kräva att min kille ska ta ansvar för dom.

• Anonym (K)
    Anonym (xxx) skrev 2021-11-10 16:28:12 följande:

Börja med att dela upp hemarbetet så att du inte blir så trött. Sedan behöver man kanske inte hålla på så mkt hemma att man inte hinner med tid med sin partner. Ni har båda ett ansvar för att orka med sexlivet. 

Fast sambon är gravid och trött, så då blir det väl naturligt att den andra i hushållet får dra ett större lass tillfälligt.
  • Anonym (M)
    Anonym (K) skrev 2021-11-11 07:21:53 följande:

Fast sambon är gravid och trött, så då blir det väl naturligt att den andra i hushållet får dra ett större lass tillfälligt.

Håller med.. tycker absolut han kan dra lite större lass ett tag.. men tycker ändå inte riktigt det är en ursäkt att inte göra nånting alls, speciellt inte om det är en normal graviditet.. Och att inte alls finnas där för barnen man redan har. Man kanske inte ska bli gravid om man tänker sluta vara mamma helt till barnen man har.. om det nu är så men det låter nästan så på det TS skriver.

Jag har en riskgraviditet (cerklage för att inte föda för tidigt) men jag går ut med min yngsta varje dag och hittar på saker med henne. Får inte lyfta tungt eller gå för snabbt men jag gör det jag kan göra ..
  • Anonym (TS)
    Anonym (fluffig) skrev 2021-11-10 15:36:29 följande:

Var extremt kåt när jag var gravid och tyckte jag fick alldeles för lite, så hon kanske behöver lite mer än vanligt.

Måste ni göra något ansträngande då? Är väl bara ta det lite lugnt å mysigt i skeden eller nåt. Behöver väl inte vara ett gympapass att ligga lite :)

Ja, det är det som brukar funka när jag inte orkar ligga egentligen. Hur gjorde du när du kände att du inte fick tillräckligt?

Du behöver inte förklara dig. Säg bara att du är trött och inte orkar just nu, det får hon ta. Bara att ignorera.

Jag fattar vad du menar, men samtidigt så blir det ett ganska kallt avvisande.. Hon ska ju inte behöva må sämre än vad hon redan gör.
    Anonym (J) skrev 2021-11-10 16:21:04 följande:

Som K nämnde så ska du inte behöva förklara dig. Om hon vill ha sex så får hon helt enkelt hjälpa till mer så du slipper vara trött när hon är sugen.

Jag har inte heller förstått det där med att vissa kvinnor tror att de kan bete sig hur som helst bara för att de är gravida, har mens eller lider av PMS...

Jag förklarar för henne mer av respekt för hennes känslor än att försöka förklara mig ur något jag inte vill. Jag förstår att det måste vara jobbigt att bli nekad, men jag kan knappt hålla ögonen öppna efter klockan 9.

Tycker inte hon beter sig illa eller så övrigt i vår relation, det är väl bara när det kommer till sex som hon är mer sugen nu än vad jag kan prestera och det är varken hon eller jag vana vid.
    Anonym (xxx) skrev 2021-11-10 16:28:12 följande:
    Börja med att dela upp hemarbetet så att du inte blir så trött. Sedan behöver man kanske inte hålla på så mkt hemma att man inte hinner med tid med sin partner. Ni har båda ett ansvar för att orka med sexlivet. 
    Hon är ju gravid, så det är väl hyfsat normalt att jag tar "ett större lass" än vad hon gör om hon mår dåligt och jag mår bra? Jag är ju bara trött på kvällen, medan hon är trött hela dagar, mår illa, har foglossningar etc.
    Anonym (Ha ha..) skrev 2021-11-10 16:29:22 följande:

Eller hur?

Fattar inte?
    Emmy3895 skrev 2021-11-10 16:49:37 följande:

Vänta lite här, är det du som är mannen som INTE vill ha sex?!?? Herregud hon fattar inte hur lyckligt lottad hon är, jag hade MÖRDAT för att slippa detta ständiga tråkiga sexet och bara kolla på film!

Sex är ju väldigt skönt och jag hade haft det mer om jag hade orkat, så om ni har det trist i sängen och det är enda anledningen till att du skulle kunna mörda för att ha en kille som inte vill ligga, så kanske ni skulle kunna hetta upp det lite mer och ha det både roligt och skönt tillsammans istället?
    Anonym (M) skrev 2021-11-11 01:08:14 följande:

Lite obehagligt att flera tycker att man måste ställa upp på sex när man inte vill.. tycker faktiskt inte man ska behöva det oavsett om man är kille eller tjej. Hon får väl ta hand om sig själv?

Sen förstår jag inte riktigt att hon gör så lite. Är det en normal graviditet? Isåfall tycker jag inte riktigt hon har en ursäkt till det..

Har själv en riskgraviditet och får lyfta max 2-3 kg och måste ta det lugnt (är i vecka 27 nu) , mår fortfarande illa och är trött också men det är ändå jag som lagar mat, diskar och tvättar .. men tyngre saker som dammsuga eller bära matkassar får jag inte göra. Och jag har också två barn (en är tonåring och klarar sig mycket själv men yngsta är 5). De är från ett tidigare förhållande så kan inte direkt kräva att min kille ska ta ansvar för dom.

Hon brukar ta hand om sig själv när jag har sagt att jag inte orkar. Ibland går hon iväg och lägger sig på soffan men jag hör ju vibratorn in till sovrummet. Hon säger dock att hon hellre vill vara med mig och orgasm inte är den enda anledningen till varför hon vill ha sex. Jag har inte heller varit någon orgasm-jägare så det förstår jag mer än väl.

Hon verkar må betydligt sämre än hon gjorde de andra två gångerna, men någon riskgraviditet är det inte. 

• Jonnynilsson
    Anonym (fluffig) skrev 2021-11-10 15:36:29 följande:

Var extremt kåt när jag var gravid och tyckte jag fick alldeles för lite, så hon kanske behöver lite mer än vanligt.

Måste ni göra något ansträngande då? Är väl bara ta det lite lugnt å mysigt i skeden eller nåt. Behöver väl inte vara ett gympapass att ligga lite :)

Min fru blev väldigt graviditetskåt med tvåan. Men just då var jag ju ung och viril så jag tyckte det var fantastiskt att få ligga lite när som.

Idag hade jag inte pallat.
  • Anonym (fluffig)
    Anonym (TS) skrev 2021-11-11 08:51:17 följande:
    Ja, det är det som brukar funka när jag inte orkar ligga egentligen. Hur gjorde du när du kände att du inte fick tillräckligt?

Jag fattar vad du menar, men samtidigt så blir det ett ganska kallt avvisande.. Hon ska ju inte behöva må sämre än vad hon redan gör.Jag förklarar för henne mer av respekt för hennes känslor än att försöka förklara mig ur något jag inte vill. Jag förstår att det måste vara jobbigt att bli nekad, men jag kan knappt hålla ögonen öppna efter klockan 9.

Jag fick väl pilla lite mer på mig själv. Han var dessutom mindre sugen för att han kanske inte tände så mycket på att jag var gravid. 

Dan efter bebisen var ute var han jättesugen igen. Men då hade jag ju 0 lust så klart, haha. Men nu är vi i fas igen ;)

• Anonym (Disaster)
    Anonym (K) skrev 2021-11-11 07:21:53 följande:

Sambon ska dra HELA lasset verkar det som. Plus tillfredsställa damen sexuellt och orka med sitt eget liv. I mina ögon väldigt orättvist. Vad händer när barnet är kommer och alla hans krafter är slut? Är han en sämre pappa då?

Om det är närhet damen saknar så kan man tex lösa det genom att hålla om varandra och somna ihop. Eller kramas framför tvn.

Konstigt att så många gör skillnad på könen i en sån här fråga. Hade det varit tvärtom så hade mannen med all säkerhet varit ett äckel, mansgris, våldtäktsman mm. Samtyckeslagen hade säkerligen också kommit på tal.

Han skriver ju heller faktiskt inget om att han har något emot att dra ett större lass eller ha sex. Problemet är mer riktat mot att HANS ork inte heller är tillräcklig. Men tydligen ska han ändå ta sina sista krafter för att ha sex när HON vill. För att hon är gravid.

Ts, jobbar hon eller är hon hemma?
  • Anonym (Snäckan)

Två gånger i månaden är ju väldigt lite. Men ni har ju en speciell situation. Skulle ändå säga att det är lite. Förmodligen tar trötthet och stress på dina hormoner och gör dig mindre intresserad av sex

• Anonym (qw)

Köp henne en satisfyer Traveler...your backup.

• Anonym (A)
    Anonym (qw) skrev 2021-11-12 14:45:58 följande:
    Köp henne en satisfyer Traveler...your backup. smile1.gif
  • Anonym (Kompromissa?)

Går ju att kompromissa om du är trött? Ni gör såhär att du bara lägger dig på sängen, kan hon få den att stå så får hon göra saker med den så länge den står eller tills det går.

Alltså att hon gör allt "jobb" och du bara ligger där.

Försök nu inte med något omvänd psykologi om det hade vart kvinnan som inte ville då hade det inte vart ok...Det är INTE samma sak!!

Det här blir ju skönt för mannen ändå vilket det inte blir för kvinnan om hon "ställer upp" så det är INTE samma sak.

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2021-11-11 08:51:17 följande:

Ja, det är det som brukar funka när jag inte orkar ligga egentligen. Hur gjorde du när du kände att du inte fick tillräckligt?Jag fattar vad du menar, men samtidigt så blir det ett ganska kallt avvisande.. Hon ska ju inte behöva må sämre än vad hon redan gör.Jag förklarar för henne mer av respekt för hennes känslor än att försöka förklara mig ur något jag inte vill. Jag förstår att det måste vara jobbigt att bli nekad, men jag kan knappt hålla ögonen öppna efter klockan 9.

Tycker inte hon beter sig illa eller så övrigt i vår relation, det är väl bara när det kommer till sex som hon är mer sugen nu än vad jag kan prestera och det är varken hon eller jag vana vid.Hon är ju gravid, så det är väl hyfsat normalt att jag tar "ett större lass" än vad hon gör om hon mår dåligt och jag mår bra? Jag är ju bara trött på kvällen, medan hon är trött hela dagar, mår illa, har foglossningar etc.Fattar inte?Sex är ju väldigt skönt och jag hade haft det mer om jag hade orkat, så om ni har det trist i sängen och det är enda anledningen till att du skulle kunna mörda för att ha en kille som inte vill ligga, så kanske ni skulle kunna hetta upp det lite mer och ha det både roligt och skönt tillsammans istället?Hon brukar ta hand om sig själv när jag har sagt att jag inte orkar. Ibland går hon iväg och lägger sig på soffan men jag hör ju vibratorn in till sovrummet. Hon säger dock att hon hellre vill vara med mig och orgasm inte är den enda anledningen till varför hon vill ha sex. Jag har inte heller varit någon orgasm-jägare så det förstår jag mer än väl.

Hon verkar må betydligt sämre än hon gjorde de andra två gångerna, men någon riskgraviditet är det inte. 

Förstår .. jobbar hon eller är hon hemma? Och jobbar du? Lite mer förståeligt att hon inte orkar så mycket hemma sen om hon jobbar hela dagarna.

Sen kan man ju tycka att orkar man ha sex så borde man orka ta hand om sina barn.. men jag känner ju inte henne så kanske inte ska döma.

Jag vet verkligen att man kan må dåligt när man är gravid , mår själv illa fortfarande + sammandragningar och ont och sover dåligt.. och jag kan tycka att min kille inte alltid är tillräckligt förstående .. Men att verkligen göra ingenting (om hon inte jobbar alltså) och sen ändå vara jättesugen på sex känns kanske inte helt normalt eller ok. Tycker hon borde förstå att du inte orkar helt enkelt, annars får hon väl hjälpa till lite mer så att du blir mindre trött. Har hon pratat med sin barnmorska om att hon mår så dåligt och är så trött? Så kanske hon kan få hjälp..

Hoppas det löser sig!
  • Melinaaaa8998

Båda vuxna har ett ansvar att uppfylla varandras behov eller att kunna hitta en lösning som tillfredställer båda. Be henne hjälpa dig med hemmet , så kanske du får orken tillbaka o kan ställa up eller ta intiativ till sex. Förstår mig inte varför par blir ihop o skaffar familj när dem ska behöva kompromissa om sex efter en period , det ska ske naturligt ifall 2 par bryr sig o älskar varandra men dagens förhållande verka suga att varje en är egoist och tänker bara på sina egna behov. Jo fråga inte henne något om hon går och är otrogen då , du får skylla dig själv ! Män brukar oftast ha en kvinna vid sidan om när deras partner inte har lust istället för att ha tålamod och kanske jobba på att få hennes lust eller ork tillbaka av samma anledning du beskriver. Kvinna bär mer ansvar och orkar inte ha sex eller tappar lusten helt. Så varför ska inte kvinna göra samma efter allt så har hon behov som inte uppfylls, därför är det viktigt att du kan kompromissa och hitta lösning och se till att uppfylla din kvinnas behov !

• Ocdmänniska

Har aldrig hört det från detta håll, men svarar som jag säger till tjejer som har detta problem, vill du inte ha sex så ska du inte ha sex, det är inget någon ska pressa dig på. Sex har man för att båda parter vill och får ut nått av det, det är inte något du är skyldig någon.

Sen varför vill man ens ha sex med en människa som inte vill?

• Ocdmänniska
    Anonym (Kompromissa?) skrev 2021-11-12 19:22:47 följande:

Går ju att kompromissa om du är trött? Ni gör såhär att du bara lägger dig på sängen, kan hon få den att stå så får hon göra saker med den så länge den står eller tills det går.

Alltså att hon gör allt "jobb" och du bara ligger där.

Försök nu inte med något omvänd psykologi om det hade vart kvinnan som inte ville då hade det inte vart ok...Det är INTE samma sak!!

Det här blir ju skönt för mannen ändå vilket det inte blir för kvinnan om hon "ställer upp" så det är INTE samma sak.

Ingen ska behöva "ställa upp" för att ha sex varken man eller kvinna, det är exakt samma sak. Bara för en mans kropp reagerar kanske mer automatiskt betyder det inte att det är bra för det
  • En manlig man

Ja, ställ upp. Så jobbigt är det väl inte. Hur lång tid tar det innan hon kommer? Du behöver ju inte komma.

Tänk på att du kan ställa samma krav i framtiden om hon tappar lusten.

• Mimosa86

Fullt förståligt att suget efter sex inte är på topp när dagarna bara är jobb jobb jobb (både på arbetsplatsen, hemmet och med barnen). Även om det är härlig att vara med sina barn så blir man trött. Trötthet och stress påverkar sexlusten.

Se den här tiden som en kort tid av erat gemensamma liv. Ingen av er kommer minnas detta om några år. Så ni har lite torka? So what. Det kommer tillbaka när allt lugnat ner sig. Ha ett långsiktigt perspektiv och försök vara nära vandra på annat sätt genom konversation och hålla handen

Svar på tråden Tjat om sex