• Anonym (TS)

Tjat om sex

Hej,

Jag och min sambo har två barn och ett på gång, hon är i vecka 28 och är väldigt trött, mår dåligt osv som gör att jag får köra barnen till och från förskola, tvätta, städa, handla, laga mat, jobba, borsta tänderna på flickorna och sedan lägga dem för kvällen. Det gör mig inte så mycket för att jag tycker om att spendera tid med mina barn och gillar även att göra så vårt hem är fint och fräscht. Däremot så är jag för det mesta rätt trött och sliten på kvällskvisten och vill helst bara ta och varva ner, kolla på en film eller något för att sedan gå och lägga mig.

Det är så jag får höra hur länge sedan det var vi hade sex, hur otillfredsställd hon är och blir rent av sur när jag säger att jag inte orkar. Hon undrar om jag inte finner henne attraktiv längre, om det är något fel på henne, om jag har någon annan som jag ligger med osv, men jag försöker förklara för henne att jag är helt slut efter att ha gjort det mesta under dagen och då går hon ofta i försvarsställning och frågar om jag tycker att hon inte gör något för familjen osv.

Detta är helt främmande för mig, hon var inte såhär vid tidigare graviditeter och jag har full förståelse för hormoner och att det tär på en att vara gravid, så jag har försökt att avlasta så mycket jag kan men jag vill inte bli utskälld för det sen när jag inte har någon energi kvar.

Vi har sex cirka två gånger i månaden kan tilläggas.

Borde jag bara ställa upp så hon blir nöjd eller hur ska jag bära mig åt?

• Svar på tråden Tjat om sex
  • Kexsmula

Jag väljer att svara dig precis som jag gjort om det vore en kvinna som skrev: försök ställa upp ibland vem om du inte känner för det och känner dig trött. Bara man kommer igång brukar man uppskatta det även om man känner sig sliten och devisen lust föder lust stämmer mycket bra.

• Anonym (kvinna)

Jag svarar dig också som jag skulle svarat en kvinna (jag är kvinna själv): säg nej helt enkelt. Orkar man inte så är det så, punkt slut. Du kan motivera varför du är trött och om hon tjatar kan du påminna henne om att tjat om sex är lika avtändande för en man som för en kvinna? 

Är själv lite less på vissa kvinnor som tror att de blir prinsessor som ska passas upp och alltid måste få exakt allt de pekar på bara för att de är gravida. 

• Anonym (TS)
    Kexsmula skrev 2021-11-10 15:08:55 följande:

Jag väljer att svara dig precis som jag gjort om det vore en kvinna som skrev: försök ställa upp ibland vem om du inte känner för det och känner dig trött. Bara man kommer igång brukar man uppskatta det även om man känner sig sliten och devisen lust föder lust stämmer mycket bra.

Lusten är det inget fel på, kan vara sugen men oftast då känns det som att det blir för mycket fysiskt aktivitet när jag redan är trött. Flummigt svar kanske, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Anonym (kvinna) skrev 2021-11-10 15:15:16 följande:

Jag svarar dig också som jag skulle svarat en kvinna (jag är kvinna själv): säg nej helt enkelt. Orkar man inte så är det så, punkt slut. Du kan motivera varför du är trött och om hon tjatar kan du påminna henne om att tjat om sex är lika avtändande för en man som för en kvinna? 

Är själv lite less på vissa kvinnor som tror att de blir prinsessor som ska passas upp och alltid måste få exakt allt de pekar på bara för att de är gravida. 

Jag har försökt att diskutera detta med henne över dagen och så, då verkar hon lyssna bättre och hon har bett om ursäkt för sitt beteende när vi har pratat, men när det kommer till att barnen sover och vi "får en chans att ha sex" och jag är för trött så är hon inte lika lyhörd, utan då mer som jag beskrev i trådstarten. Kan förstå om hon blir sexuellt frustrerad och tappar förmågan att se det från mitt perspektiv när hon är kåt, men det hjälper som sagt inte i stunden.

• Anonym (fluffig)

Var extremt kåt när jag var gravid och tyckte jag fick alldeles för lite, så hon kanske behöver lite mer än vanligt.

Måste ni göra något ansträngande då? Är väl bara ta det lite lugnt å mysigt i skeden eller nåt. Behöver väl inte vara ett gympapass att ligga lite :)

• Anonym (K)

Du behöver inte förklara dig. Säg bara att du är trött och inte orkar just nu, det får hon ta. Bara att ignorera.

• Anonym (J)

Som K nämnde så ska du inte behöva förklara dig. Om hon vill ha sex så får hon helt enkelt hjälpa till mer så du slipper vara trött när hon är sugen.

Jag har inte heller förstått det där med att vissa kvinnor tror att de kan bete sig hur som helst bara för att de är gravida, har mens eller lider av PMS...

• Anonym (xxx)
    Anonym (TS) skrev 2021-11-10 15:05:06 följande:

Hej,

Jag och min sambo har två barn och ett på gång, hon är i vecka 28 och är väldigt trött, mår dåligt osv som gör att jag får köra barnen till och från förskola, tvätta, städa, handla, laga mat, jobba, borsta tänderna på flickorna och sedan lägga dem för kvällen. Det gör mig inte så mycket för att jag tycker om att spendera tid med mina barn och gillar även att göra så vårt hem är fint och fräscht. Däremot så är jag för det mesta rätt trött och sliten på kvällskvisten och vill helst bara ta och varva ner, kolla på en film eller något för att sedan gå och lägga mig.

Det är så jag får höra hur länge sedan det var vi hade sex, hur otillfredsställd hon är och blir rent av sur när jag säger att jag inte orkar. Hon undrar om jag inte finner henne attraktiv längre, om det är något fel på henne, om jag har någon annan som jag ligger med osv, men jag försöker förklara för henne att jag är helt slut efter att ha gjort det mesta under dagen och då går hon ofta i försvarsställning och frågar om jag tycker att hon inte gör något för familjen osv.

Detta är helt främmande för mig, hon var inte såhär vid tidigare graviditeter och jag har full förståelse för hormoner och att det tär på en att vara gravid, så jag har försökt att avlasta så mycket jag kan men jag vill inte bli utskälld för det sen när jag inte har någon energi kvar.

Vi har sex cirka två gånger i månaden kan tilläggas.

Borde jag bara ställa upp så hon blir nöjd eller hur ska jag bära mig åt?

Börja med att dela upp hemarbetet så att du inte blir så trött. Sedan behöver man kanske inte hålla på så mkt hemma att man inte hinner med tid med sin partner. Ni har båda ett ansvar för att orka med sexlivet. 
  • Kexsmula
    Emmy3895 skrev 2021-11-10 16:49:37 följande:

Vänta lite här, är det du som är mannen som INTE vill ha sex?!?? Herregud hon fattar inte hur lyckligt lottad hon är, jag hade MÖRDAT för att slippa detta ständiga tråkiga sexet och bara kolla på film!

Har du sagt det till din man? Jag tror att han hellre går och är otrogen om du aldrig vill ha sex med honom (eller sex en gång i månaden eller liknande).
  • Anonym (K)
    Emmy3895 skrev 2021-11-10 16:49:37 följande:

Vänta lite här, är det du som är mannen som INTE vill ha sex?!?? Herregud hon fattar inte hur lyckligt lottad hon är, jag hade MÖRDAT för att slippa detta ständiga tråkiga sexet och bara kolla på film!

Ha inte sex då.
Svar på tråden Tjat om sex