• Aama79080

Hjälp att tyda journal

Hej! Jag är i vecka 4+5 och har ca. 1,5v haft färgade flytningar i beige/rosa/brunt - inget ont mer än lite växtvärk känsla ibland. Brösten känns mer spända också. Fick ett tidigt UL igår, och han beställde även HCG prov med två dagars mellanrum som jag kommer få svar på på fredag. Är livrädd för utomkveds och jag har dessutom hormonbehandlats då vi blivit gravida genom IVF (första försöket)?.. är det någon som kan hjälp mig tyda vad läkaren skriver ?

Vaginal ultraljudsundersökning:

Transvaginalt ultraljud visar retroflekterad uterus med mest sannolikhet i hinnsäcken i kaviteten som är 2 x 2 mm. Åt höger corpus luteum precis i sluten på höger äggstock vätska ,inget tydligt X. Åt vänster utan anmärkning. Sparsam vätska i fossa Douglasi på 12 mm.

Bedömning

Således anamnes enligt ovan. Detta ter sig som en tidig graviditet? Ektopisk graviditet?

• Svar på tråden Hjälp att tyda journal
  • FtS70

Är all text från vaginal till graviditet citat från journalen?

• Aama79080
    FtS70 skrev 2021-11-10 10:13:22 följande:

Är all text från vaginal till graviditet citat från journalen?

Ja ! Precis, sen står det lite mer gällande att jag ska göra HCG prov.
  • Anonym (Fiffi)
    Aama79080 skrev 2021-11-10 03:00:10 följande:

Hej! Jag är i vecka 4+5 och har ca. 1,5v haft färgade flytningar i beige/rosa/brunt - inget ont mer än lite växtvärk känsla ibland. Brösten känns mer spända också. Fick ett tidigt UL igår, och han beställde även HCG prov med två dagars mellanrum som jag kommer få svar på på fredag. Är livrädd för utomkveds och jag har dessutom hormonbehandlats då vi blivit gravida genom IVF (första försöket)?.. är det någon som kan hjälp mig tyda vad läkaren skriver ?

Vaginal ultraljudsundersökning:

Transvaginalt ultraljud visar retroflekterad uterus med mest sannolikhet i hinnsäcken i kaviteten som är 2 x 2 mm. Åt höger corpus luteum precis i sluten på höger äggstock vätska ,inget tydligt X. Åt vänster utan anmärkning. Sparsam vätska i fossa Douglasi på 12 mm.

Bedömning

Således anamnes enligt ovan. Detta ter sig som en tidig graviditet? Ektopisk graviditet?

Att uterus har gjort en u-sväng och vänt sig upp och ner och strejkar för tillfället, återkom senare.
  • FtS70

Om journalförande läkare sätter frågetecken efter ektopisk graviditet återkommer han eller hon nog.

• Anonym (Lila)

Ektopisk graviditet är samma som utomkveds, vet jag.

• Anonym (B)

Retroflekterad uterus = bakåtvinklad livmoder = helt normalt. 
    Mest sannolikt hinnsäcken i kaviteten = mest troligt en graviditet i livmodern = ej utomkveds
    Åt höger corpus luteum = därifrån har ägget släppt
    I slutet på höger äggstock vätska, inget tydligt X = vätska kan tyda på utomkveds men inga andra tecken ses på utomkveds (X=utomkveds)
    Åt vänster utan anmärkning = vänster äggstock normal
    Sparsam vätska i fossa Douglasi = normalt. Om mycket vätska här är det tecken på utomkveds. 
    Detta ter sig som en tidig graviditet? Ektopisk graviditet? = läkaren tror att det är en normal graviditet men kan inte helt utesluta utomkveds såhär tidigt. 

Jag önskar dig stort lycka till!
  • Aama79080
    Anonym (B) skrev 2021-11-10 16:28:22 följande:

Retroflekterad uterus = bakåtvinklad livmoder = helt normalt. 

Mest sannolikt hinnsäcken i kaviteten = mest troligt en graviditet i livmodern = ej utomkveds

Åt höger corpus luteum = därifrån har ägget släppt

I slutet på höger äggstock vätska, inget tydligt X = vätska kan tyda på utomkveds men inga andra tecken ses på utomkveds (X=utomkveds)

Åt vänster utan anmärkning = vänster äggstock normal

Sparsam vätska i fossa Douglasi = normalt. Om mycket vätska här är det tecken på utomkveds. 

Detta ter sig som en tidig graviditet? Ektopisk graviditet? = läkaren tror att det är en normal graviditet men kan inte helt utesluta utomkveds såhär tidigt. 

Jag önskar dig stort lycka till!

TACK snälla du!!! Glad jag blir att du tog dig tiden att skriva så detaljerat! Tusen tusen tack! <3
  • Aryzza

Om du har gjort ivf tar du kanske också lutinus? Det är jättevanligt att folk får lite blodblandade flytningar av dem/pinnen man för in tabletterna med. Hoppas det går bra för dig :)

• Aama79080
    Aryzza skrev 2021-11-10 18:59:00 följande:

Om du har gjort ivf tar du kanske också lutinus? Det är jättevanligt att folk får lite blodblandade flytningar av dem/pinnen man för in tabletterna med. Hoppas det går bra för dig :)

Hej! Ja jag tar lutinus men har använt fingrarna att föra upp dom med? Undrar varför man får färgade flytningar av dom.. borde inte läkaren sett vart flytningarna kommer ifrån när han gjorde vul? Han sa att han inte kunde se några flytningar då nämligen men jag ser ju dom i trosskyddet?.
  • Aryzza
    Aama79080 skrev 2021-11-10 19:51:08 följande:

Hej! Ja jag tar lutinus men har använt fingrarna att föra upp dom med? Undrar varför man får färgade flytningar av dom.. borde inte läkaren sett vart flytningarna kommer ifrån när han gjorde vul? Han sa att han inte kunde se några flytningar då nämligen men jag ser ju dom i trosskyddet?.

Ja men även med fingrarna är det ju en rätt kantig och skavig tablett liksom så det är jättevanligt att folk får blodblandade flytningar. Tror hälften i min ivf-grupp hade problem med det i början. Det kan ju bli skav där inne eller att ett blodkärl får sig en törn. Man blir mer lättblödande när man är gravid också. Det behöver ju doktorn inte se om det är ett litet skav nånstans bara. Det läker ju så fort i slemhinnor med så det kanske var läkt och sen råkar man rispa nån annanstans. Det behöver inte alls vara något fel i alla fall även om man så klart inte kan veta 100.
Svar på tråden Hjälp att tyda journal