• Anonym (One night stand)

Oplanerat gravid vet inte vem pappan är

Var till vårdcentralen i fredags.

Det förstörde min helg.

Vet inte vad jag ska göra måste be om hjälp.

Jag är lite kraftig och äter p piller.

Men kontakta läkaren då jag mått jätte illa i flera månader och

Och gått upp mer i vikt.

Så trodde jag var sjuk och det var nått allvarligt.

Men då säger läkaren att jag skanträffa barnmorskan och jag förstår inget.

Hon säger att jag är gravid och inte sjuk.

Hon säger att jag är i vecka 24 + 4 .

Sen säger hon grattis.

Jag bara bryter ihop jag är ju bara 19 år och har inte tid med bara nu.

Och jag äter ju P piller det här ska ju inte kunna hända.

Värsta är

Vem är pappan???

Jag hade 4 one night stand ni vet bara ha roligt sen inget mer.

2 har jag numret kvar till då de var gulliga mysiga och jag ville mer och 2 vet jag inget om.

Hur gör man nu.

Barnmorskan sa att jag skulle åka hem och smälta det över helgen.

Men hur ska jag berätta för mamma och pappa?

Jag bor hemma fortfarande och pluggar.

Vad behöver man köpa?

Hur gör man med allt?

Vad behöver man till en bebis?

Vad säger man till barnet?

Kan ju inte säga att man hade lite roligt och vet inte vem pappan är .

Jag kan ju inte va den första snälla snälla alla hjälp mig.

Hjälp är inte redo och bered på att bli mamma.

• Svar på tråden Oplanerat gravid vet inte vem pappan är
  • Anonym (xxx)
    Anonym (One night stand) skrev 2021-11-08 08:27:26 följande:

Var till vårdcentralen i fredags.

Det förstörde min helg.

Vet inte vad jag ska göra måste be om hjälp.

Jag är lite kraftig och äter p piller.

Men kontakta läkaren då jag mått jätte illa i flera månader och

Och gått upp mer i vikt.

Så trodde jag var sjuk och det var nått allvarligt.

Men då säger läkaren att jag skanträffa barnmorskan och jag förstår inget.

Hon säger att jag är gravid och inte sjuk.

Hon säger att jag är i vecka 24 + 4 .

Sen säger hon grattis.

Jag bara bryter ihop jag är ju bara 19 år och har inte tid med bara nu.

Och jag äter ju P piller det här ska ju inte kunna hända.

Värsta är

Vem är pappan???

Jag hade 4 one night stand ni vet bara ha roligt sen inget mer.

2 har jag numret kvar till då de var gulliga mysiga och jag ville mer och 2 vet jag inget om.

Hur gör man nu.

Barnmorskan sa att jag skulle åka hem och smälta det över helgen.

Men hur ska jag berätta för mamma och pappa?

Jag bor hemma fortfarande och pluggar.

Vad behöver man köpa?

Hur gör man med allt?

Vad behöver man till en bebis?

Vad säger man till barnet?

Kan ju inte säga att man hade lite roligt och vet inte vem pappan är .

Jag kan ju inte va den första snälla snälla alla hjälp mig.

Hjälp är inte redo och bered på att bli mamma.

Finns inget att göra, du kan inta göra abort nu. Prata med dina föräldrar, de kommer säkert att hjälpa dig med allt det praktiska. Du kan även prata med barnmorskan eller så kan hon ordna med en kurator du kan prata med.

Du är inte den första som får barn i din ålder, det kan bli hur bra som helst. Men du behöver hjälp, både emotionellt och praktiskt. Det kommer att ordna sig.
  • Anonym (R)

Alla du hade sex med kring tiden då du blev befruktad kommer behöva göra faderskapstest så ni får reda på vem som är pappan. Kommunen kommer starta en faderskapsutredning och du får uppge all information du har om männen och de kommer göra allt de kan för att hitta pappan.

Du kan ta studieuppehåll och vara föräldraledig. Har du ingen eller låg sgi får du lägsta ersättningen från försäkringskassan. 250 kr per dag om jag minns rätt. Det är innan skatt. Du får även barnbidrag på 1250 kr/mån och kan ansöka om bostadsbidrag om du flyttar hemifrån.

Det viktigaste du behöver är ju kläder, blöjor, flaskor om du ska flaskmata och någonstans för barnet att sova. Bilstol om du har bil/ni ska åka bil och något att transportera barnet i när du går ut (vagn eller bärsele/sjal). Resten är inte nödvändigt, inte från början, utan du kan känna efter sen när barnet är fött vad mer du eventuellt känner behov av. Det mesta finns att köpa begagnat så det behöver inte bli så dyrt.

• Anonym (One night stand)

Tack för tipsen.

Men kan man inte strunta i kommunen?

Hur ska man lättast säga det till mamma och pappa?

Ja barnmorskan sa att jag skulle få prata med en kurator.

Hon da också nått om att man kan säga att barnets pappa är okänd.

Vet inte riktigt vad hon menar då det blev så mycket då.

Men

Vad kostar en säng och vagn och vad ska man välja?

Kan man få hjälp någonstans ifrån jag har ju inga pengar

• Anonym (L)
    Anonym (One night stand) skrev 2021-11-08 08:51:08 följande:

Tack för tipsen.

Men

Eftersom man måste tänka på barnets bästa så måste man såklart göra allt för att hitta pappan. Allt annat är uteslutet.

Det finns jättemånga bra billiga vagnar på blocket. Kör hellre begagnat från ett känt märke som britax eller Emmaljunga än nytt och billigt från okänt märke.

Spjälsäng finns också begagnat för ett par hundra på blocket/facebook.

Det viktigaste nu är nog att du får hjälp att mentalt ställa in dig på att bli mamma. Du behöver allt stöd du kan få från familjen nu. Du fixar detta!
  • Anonym (E)

Tack för tipsen.

Men

Du funderar alltså på att förneka barnet rätten till sin far....? Jag förstår att du är ung men ta och tänk till lite ffs. Självklart måste du försöka ta reda på kontaktuppgifter till samtliga fyra så de kan testas, det kan man göra redan när du är gravid genom blodprov.

En spjälsäng kostar 649:- hos Ikea, garanterat bland de billigaste, men köp begagnat så kommer du undan ännu billigare. Barnvagn också, de är dyra oavsett, men strunta i märkesvagnarna, de är överprisade så det skriker. Du kan prata med soc om att få hjälp i värsta fall.

Och det första du gör är så klart att berätta för dina föräldrar. De kommer säkert stötta dig osv men du måste också börja planera din framtid, vad du ska göra sen när barnet är stort nog för fsk. Plugga klart om du inte hinner det nu, skaffa dig en bra utbildning sen så du kan få ett jobb och flytta till eget.
  • Lolalou

Hej.

Kan knappt föreställa mig dig situation och dina känslor. Men förstår att allt känns upp o ner och att det kommer vara så några veckor.

Börja med att ta det lugnt!! Andas. Allt kommer lösa sig. Kanske inte såhär du hade planerat att livet skulle se ut, men det kommer lösa sig!!

När det kommer till att berätta för dina föräldrar, så berätta bara. Du behöver stödet. Börja med att berätta hur du känner dig senaste månaderna men att du inte misstänkt något då du gått på P-piller, men att det nu visat sig att du är gravid och att du behöver deras hjälp!

Berätta för någon kompis också.

Allt det andra praktiska, kommer lösa sig. Säger som ovan, köp begagnat. Behöver absolut inte bli dyrt!!

Lycka till!!

• Anonym (Jordgubbe)

Börja med att andas. Det praktiska, alltså sakerna som behövs till barnet, kan vänta ganska många veckor till. Låt allt sjunka in, prata med dina föräldrar och låt det sjunka in hos dom.

När du är redo, så finns det jättebra färdiga listor på internet vad en nyfödd behöver. Kolla igenom några, välj den enklaste som har så få saker som möjligt på listan. Dom behöver verkligen inte mycket. NÄSTAN allt går att köpa när barnet är fött till och med, med leverans 1-2 dagar senare. 

Du fixar det. Kram!

• Anonym (R)

Tack för tipsen.

Men

Nej, man kan inte strunta i kommunen (faderskapsutredning). De kommer kontakta dig, vanligtvis genom att skicka ut en blankett för dig att fylla i, efter förlossningen så de kan fastställa vem fadern är. Det måste alla som inte är gifta gå genom. I ditt fall, där du inte vet vem pappan är, så får du uppge det i blanketten eller ringa och prata med dem och då börjar de försöka ta reda på det. De är skyldiga enligt lag att göra det de kan för att fastställa faderskapet. Det är för att barnet har rätt till det. Samarbetar du inte och vägrar uppge information kommer de ändå försöka ta reda på det på andra sätt och utredningen kommer inte läggas ner, det kan hålla på i många år och kan när som helst återupptas om den lagts som vilande så fort någon som helst ny info kommer. Det bästa både för dig själv, pappan (som har rätt att veta att han har ett barn) och framför allt barnet är att du samarbetar och svarar på allt de frågar dig. Pappan ska även betala underhåll till dig på 1673 kr/månaden om han inte har barnet boende hos dig 50%. Kan han inte betala (eller vägrar) betalar försäkringskassan ut det till dig istället (och han får ev en skuld hos dem). Under faderskapsutredningen innan pappan hittas kan du också få underhåll av försäkringskassan men bara om du samarbetar med faderskapsutredningen annars får du inget.
  • Anonym (Inte första 19-åringen)

Ta det lugnt och ta en sak i taget. Nu är det graviditeten och fostret du behöver fokusera på. Resten hinns. Min mamma fick mig en månad efter hon fyllde 19. Hon pausade skolan ett tag. Var ett år på hennes student. Du kommer klara det här bra!

Försök må gott och njut av den här tiden. Hoppas du slipper komplikationer framöver.

Var inte orolig för vad föräldrarna kommer säga. Det är ju inte som att du är 16...

• sextiotalist

Tack för tipsen.

Men

Eftersom ett barn har laglig rätt till sin bakgrund, dvs rätt att veta vilka föräldrarna är, så kan du inte strunta i kommunen. Socialtjänsten har skyldighet att utreda faderskapet och du har laglig skyldighet att bistå med den information som finns. Så där tycker jag att barnmorskan inte sa exakt som det var, man kan inte bara skriva fader okänd.
    Tja, du måste ta tjuren vid hornen och berätta det för dina föräldrar, de kommer nog inte slå frivolter av glädje precis, men måste gilla läget. 
Svar på tråden Oplanerat gravid vet inte vem pappan är