Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

En av Sveriges värsta serievåldtäktsmän får mildast möjliga straff när SD och M dömer

Socialdemokratiska partiet har inlett sitt valkampanjande.

Skrattande

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2021-11-06 13:40:28 följande:
    Socialdemokratiska partiet har inlett sitt valkampanjande.

Skrattande
    Med det sagt så får man vara glad om nu Socialdemokraterna nu till sist är beredda att göra någonting åt de absurda straffrabatter som ger den här typen av effekter - där dussintals övergrepp av varierande slag bara ger fem års fängelse.

Jag minns för inte så länge sedan när forumets bägge socialdemokratiska partiarbetare ansåg det vedervärdigt och inhumant när det föreslogs att straff skulle kunna adderas till straff och därmed ge långa straff när någon döms för flera enskilda brott i samma dom.
  • Flash Gordon
    Ginsinggeng skrev 2021-11-06 14:46:11 följande:
    Nu har jag inte läst dommen eller moteveringen.
    Domen blir som den blir efter som svensk lag säger att domstolen skall sätta straffvärdet efter det värsta brottet (en av våldtäkterna ca 2,5 år) och därefter addera för vart och ett av övriga brott han döms för MEN inte till dess fulla värde utan till en allt mer reducerad del av straffet.

Hade alla brotten adderats till vad domstolen ansåg det enskilda brottet var värt hade han fått 16(?) års fängelse. Något som nog hade setts som avsevärt mer lämpligt av "det allmänna rättsmedvetandet".

Fem års fängelse är en konsekvens av ett tänk kring brott&straff där vi värnar om förövarens rättigheter mer än om offrets möjlighet till upprättelse.
Svar på tråden En av Sveriges värsta serievåldtäktsmän får mildast möjliga straff när SD och M dömer