Hej Emma1b!
Jag har försökt leta efter andra gravida med postcovid men jag har inte hittat nånstans! Du är det närmsta jag kommer även om du verkar ha tillfrisknat nu. Är det så otroligt ovanlig kombination kanske.. Hur gick det för dig sen? Är du fortfarande gravid? Hoppas?????. Hur mår du nu? Och vad hade du för postcovidsymptom?
Jag blev äntligen gravid via iVF i dec 2021 och var så otroligt glad I 11 veckor!!!! Sen fick jag covid för första gången i vecka 11, så jag missade precis min dos 3. Allt med denna graviditet har varit otur känns det som? Tänk om jag hade kunnat få bli gravid de fyra första åren vi försökte istället för nu, sämsta tillfället i hela mitt liv! Innan covid hade jag perfekta lungor, hjärta, bra kondition. Jag kunde ej röra mig den första månaden, nu 10 veckor senare så tar jag en fem minuters promenad varje dag. Blir oerhört lätt trött. Jag städade igår vilket jag ej borde och blev så trött resten av dagen och fick svårare att andas trots syre på 96-97-98. Saken är den att jag känner när syret är 98, så andas jag utan att besvär. 97 är ok men vid 96 blir det jobbigare. Jag är sjukskriven helt då jag har fysiskt jobb. De första 10 veckorna sov jag hyfsat men senaste veckan börjat domna händer armar stortår stickningar huvud. Jag vaknar efter 1-2 h, ligger vaken, somnar om och vaknar efter nån timme igen. Jag har alltid sovit djupt och tungt hela nätter! Eller iaf min förra graviditet vaknat mitt i natten och gått på toa och somnat om igen. Jag provade pulsoximetern och då ligger jag på ca 92 (nångång 88 usch) precis när jag vaknar ibland o så klättrar den uppåt till 96-97. Jag vet inte vad som är postcovid och vad som är graviditet! Man behöver ju 20 % mer syre som gravid och kanske syret sjunker för alla på natten eller iallafall för de flesta gravida?? När man inte andas lika djupt och går ner i puls? Det skulle vara tryggt med nån gravid som inte har postcovid som har oximeter och kan testa.. När jag vaknar till och magandas fortsätter den ju ej ligga lågt utan höjs till 96-97 nattetid och mer 97-98 dagtid. Innan covid låg den alltid på 99 de gånger jag testade när jag blev vanligt förkyld under pandemin. Jag är ändå orolig för att jag börjat vakna såhär pga kroppens sätt att skydda mig om jag går ner för lågt i syre i sömnen? Och hur kommer det bli i vecka 30,35,40 om jag redan har det såhär jobbigt i vecka 20! Men läkarna säger att jag borde bli bättre i postcoviden innan dess, men jag är orolig att jag inte blir det. Blodcirkulationen har blivit mycket sämre senaste veckan också så kanske därför jag domnar och därför låg syresättning? Det är väl ett vanligt graviditetsproblem? Jag sover med ulltofflor på nu och tycker det blivit mindre domningar i foten då? Sover med orthos också.
Fattar ej hur jag ska orka 20 veckor till! Jag är rädd för blodproppar med pga 40 år och denna postcovid. Usch vad jag är ledsen att jag fick covid just nu. Vill bara vara glad och njuta av den lilla fantastiska bebisen!!! Hoppas den har det bra.
Och hoppas du har det bra Emma?????