• Daniel1986

Hjälp.. Vad gör tonåringar och vilka sidor/ appar hänger dom på?

Hejsan min dotter nyss fyllda 14år hänger men mindra bra

Kompisar och blir bara mer och mer frånvarande.

Hon slösar massa pengar som jag inte vet vart kommer ifrån. Hennes kontant kort laddas på titt som tätt och jag kan inte se vem som gör det. Hon bor största delen hos sin mamma, tar jag upp min oro med dotter eller mamma så får jag bara höra att jag är överbeskyddande och att jag inte litar på henne. Och NEJ jag litar inte på henne eller vännerna hon hänger med tyvärr :( vilka appar och sidor hänger tonåringarna på nu? Och vilka appar kan dom få pengar av? Vissa swichar kan jag ju spåra och lista ut. Men mobilladdningarna går jag bet på. Då det rör sig om ganska stora summor på ganska kort tid blir jag orolig. Någon med liknande erfarenheter eller kanske tips?

• Svar på tråden Hjälp.. Vad gör tonåringar och vilka sidor/ appar hänger dom på?
  • Anonym (F)

Självklart kan någon annan fylla på hennes mobilsaldo utan att ni vuxna vet vem det är.

TikTok och Snap tror jag att de fortfarande använder. Instagram så klart. Vet inte hur Fans only funkar, men där kan hon så klart ha konto. Eller nån crowd funding-sida. Twitter kanske. Sen finns en uppsjö av onlinespel med chat där det så klart kan förekomma grooming även på de mest oskyldiga ställena. Kort sagt så vet man aldrig. Att tjäna pengar via appar ger nästan ingenting så det skulle vara en svag gissning från min sida.

Kolla den här listan också: dennyaskolgarden.aftonbladet.se/chapter/5-appar-din-tonaring-anvander/

Hur stora summor pratar vi om, och hur får ni vuxna reda på det? Hur ofta?

• Daniel1986
    Anonym (F) skrev 2021-11-01 15:26:26 följande:

Självklart kan någon annan fylla på hennes mobilsaldo utan att ni vuxna vet vem det är.

TikTok och Snap tror jag att de fortfarande använder. Instagram så klart. Vet inte hur Fans only funkar, men där kan hon så klart ha konto. Eller nån crowd funding-sida. Twitter kanske. Sen finns en uppsjö av onlinespel med chat där det så klart kan förekomma grooming även på de mest oskyldiga ställena. Kort sagt så vet man aldrig. Att tjäna pengar via appar ger nästan ingenting så det skulle vara en svag gissning från min sida.

Kolla den här listan också: dennyaskolgarden.aftonbladet.se/chapter/5-appar-din-tonaring-anvander/

Hur stora summor pratar vi om, och hur får ni vuxna reda på det? Hur ofta?

TikTok och snap har ja rätt bra koll på. Tänker mer only fans och liknande, vad är det för plderskontroll på sådan sidor? Känner mig rätt dum men vad är en crowd funding sida för något? Jo att vem som kan fylla på ett kontant kort vet jag om, och görs det via swish så ser man ju inte från vilket nummer, senaste 14 dagarna har kontantkortet laddats på 11 ggr för 295:- st. Jag brukar ladda hennes telefon en gång varje månad. Skulle göra det idag via comviq appen och kollade på historiken och upptäckte det då. Är ju alltså påfyllt för över 3000 på två veckor. Och det gör mig lite orolig. Sen nya kläder hon säger att mamma köpt eller säger till mamma att jag har köpt viket visat sig inte stämma, inge jätte dyra kläder. Förutom en jacka hon sagt till sin mamma att jag köpt för 2100, vilket jag inte har gjort. Jag kö ner mig inte överbeskyddande, men är det konstigt att jag blir orolig och fundersam vad det är som pågår?
  • Anonym (F)
    Daniel1986 skrev 2021-11-01 16:11:04 följande:
    TikTok och snap har ja rätt bra koll på. Tänker mer only fans och liknande, vad är det för plderskontroll på sådan sidor? Känner mig rätt dum men vad är en crowd funding sida för något? Jo att vem som kan fylla på ett kontant kort vet jag om, och görs det via swish så ser man ju inte från vilket nummer, senaste 14 dagarna har kontantkortet laddats på 11 ggr för 295:- st. Jag brukar ladda hennes telefon en gång varje månad. Skulle göra det idag via comviq appen och kollade på historiken och upptäckte det då. Är ju alltså påfyllt för över 3000 på två veckor. Och det gör mig lite orolig. Sen nya kläder hon säger att mamma köpt eller säger till mamma att jag har köpt viket visat sig inte stämma, inge jätte dyra kläder. Förutom en jacka hon sagt till sin mamma att jag köpt för 2100, vilket jag inte har gjort. Jag kö ner mig inte överbeskyddande, men är det konstigt att jag blir orolig och fundersam vad det är som pågår?
    Crowd funding är helt enkelt att man tigger pengar offentligt kan man säga, men att det ska gå till något särskilt projekt. De flesta är väldigt seriösa med såna sidor men det kan lika gärna vara "Sponsra mig med 10 000:- så tar jag på mig en anknäbb, badring och flippers och tar ett dopp i stadens största fontän". Finns ingen gräns för vad folk kan betala för.

Only fans har tekniskt sett en gräns på 18 år men de kollar så klart inte alla videos som läggs upp så man kan lika gärna få en kompis till att öppna ett konto eller så kanske man själv kan fejka sin ålder för att komma runt det, och sen kan man ändå lägga upp material där, fast man egentligen är för ung.

Hon spenderar ju sjuka summor med sin mobil! Och jag undrar också varifrån hon får de där pengarna, känns helt klart som att det är någon utomstående som betalar. Då undrar man ju varför, vad får de ut av det. Och vem är det som köper dyra kläder åt henne....? Förhoppningsvis är det "bara" att hon stjäl kläder för alternativet är ju fruktansvärt. Jag tror du förstår hur jag menar, vill inte riskera att tråden stängs pga olämpliga kommentarer. Men mobilpengarna kan jag inte förklara på något oskyldigt sätt.

Du är inte alls överbeskyddande, mamman verkar ju jättekonstig däremot som inte reagerar. Vem spenderar 3000:- på mobilen på två veckor...?! Och kommer hem med dyra kläder som ingen av er vuxna köpt.

Kan du prata med andra släktingar, typ mormor, morfar, moster, morbror eller liknande och få lite stöd därifrån? För i det här läget behövs en "intervention" där man har ett ordentligt samtal med ungdomen och det samtalet tar inte du som pappa ensam då. Det är viktigt att ni visar enad front och därför måste någon annan få lite vett i skallen på mamman först. Det kanske bara är ni föräldrar, eller någon fler släkting. Då får dottern tala om exakt vad som pågår, annars skulle jag dra in telefonen och alla andra större fördelar tills hon talar om sanningen, och det inkluderar hur hon får umgås med vänner, när hon ska vara hemma på em osv. Hon har visat sig opålitlig och då måste man bygga upp förtroendet igen, det kommer att ta tid. Om det är känsligt räcker det om en person av er vuxna får reda på vad det handlar om så hon inte måste berätta inför hela gruppen.
  • Anonym (Ja)

Tjena vännen!

Ärligt talat lyssna inte på någon, dagens samhälle har fuckats totalt och att du blir orolig över hennes sits är bara tecken på att du är en otrolig bra pappa som bryr sig om sin dotter de klart att man är överbeskyddande.. glöm aldrig att ungar är föräldrars spegel utåt.. ifall du inte vill plocka upp din dotter i plattan helt flummad, polisststion, bårhuset m.m ta tag i din dotter liv?

Svar på tråden Hjälp.. Vad gör tonåringar och vilka sidor/ appar hänger dom på?