• Anonym (SW)

Styvdottern är JÄVLIG & bortskämd

Killen jag träffar nu (och väntar barn med) tycker samma sak om min 5-åriga dotter ibland (men allt du beskriver stämmer absolut inte in på henne).. Han har inga egna barn och ofta tycker jag att han inte fattar vad som faktiskt är normalt för en 5-åring.

Hon kan bli väldigt sur och ledsen för ?småsaker? men enligt min erfarenhet (har en 14-årig dotter också och har jobbat lite på dagis) är det normalt. T.ex som det där med ansiktsmålningen eller att byta strumpor..

Min kille tycker att jag inte är tillräckligt hård mot min dotter och t.ex ger efter för lätt (t.ex att hon får glass ibland för att inte vara ledsen längre eller för att gå med på saker). Vet att det inte är bra att ?muta? barn men man är inte alltid perfekt och det är inte alltid så lätt , man gör inte alltid det man borde göra..

Tycker inte riktigt det är hans sak att lägga sig i det så mycket , sen när det gäller vård gemensamma barn som föds i början på nästa år har han såklart lika mycket rätt som jag att bestämma hur vi ska uppfostra honom.

En del saker du beskriver tycker jag låter ganska normalt men en del reagerar jag också på t.ex att hon inte får klättra och springa.. hur är det på dagis? Där kan han väl inte förbjuda henne från att göra sånt?

Svår situation .. har du egna barn också? Planerar ni att skaffa gemensamma barn?

• Anonym (SW)
    Anonym (M) skrev 2021-11-01 18:30:37 följande:

Håller med, om allt.

Håller med. Har ju själv en 5-årig dotter (och en som är 14).

Min kille klagar ju ibland också på att jag inte är tillräckligt hård men tror han kommer förstå mer när han får barn (vårt gemensamma föds i början på nästa år).

Man väljer sina strider.. Vill hon byta tröja t.ex och den hon vill ha funkar också så får hon byta, vill hon ha nån som t.ex är för liten eller för kall eller med nån fläck så blir det att hon surar länge när hon inte får.. så är det med 5-åringar.

Och det är bra som du säger att fortsätta påminna om nått t.ex att säga tack och till slut börjar hon göra det. Det är inte så lätt med barn och ibland kan det vara lätt för andra att ha åsikter om hur man borde göra men det funkar inte alltid i verkligheten och man orkar inte alltid ta dom där striderna i alla situationer.
Svar på tråden Styvdottern är JÄVLIG & bortskämd