• Anonym (M)

Styvdottern är JÄVLIG & bortskämd

Anonym (Lola) skrev 2021-10-31 23:05:58 följande:

Du skriver att du inte ska låta dig styras av ett barn. Jag hade samma tanke tills jag fick ett eget barn. Ny styrs hela mitt liv av mitt barn. Hon är ett år. Jag hade innan tänkt så mycket om hur barnuppfostran skulle vara. Men oj så jag har fått ändra på mig. Man väljer sina strider. om ungen vill byta strumpor, byt strumpor. Om ungen vill ha maten i småbitar, skär i småbitar. Dessa saker är oväsentliga. Hon kanske inte tackar för maten, gör ingen grej av det, men påminn henne varje gång att man tackar för maten så kommer hon börja göra det en dag. Hon är ett separationsbarn som slits mellan två hem vilket säkert påverkar henne. Hon söker uppmärksamhet som att tex prata bebisspråk.

Ge ungen kärlek och mera kärlek så kommer det bli bättre. Hon märker av att du blir frustrerad och situationen blir värre.

Som bonusmamma ska du sätta regler och tillrättavisa henne. Men det är nog klokt om du och din sambo sätter er ner och pratar om hur ni ska ha det. Annars kommer ni inte kunna vara en familj. Du kommer att få påminna henne varje dag om saker man inte för göra och du kommer få tjata hål i huvudet. Men tillslut kommer hon att förstå.

Håller med, om allt.
Svar på tråden Styvdottern är JÄVLIG & bortskämd