Anonym (Lola) skrev 2021-11-01 15:27:13 följande:
Självklart ska man jobba på relationen till barnet innan man börjar styra och ställa. Jag blev tillsammans med en man som hade en ettåring då vi träffades. I början var det bara kul och mys. Sen blev vi sambos och jag tog snabbt rollen som bonusmamma för jag tog ansvar för barnet precis som pappan. Han var väldigt noga med att göra mig delaktig och frågade mig hela tiden hur vi skulle lösa saker och ting med sonen. Han gjorde mig delaktig och jag kände att jag kunde ta mig an rollen som mamma till sonen. Han hade ju sin riktiga mamma men jag såg på honom som att han var min egen. Jag skulle väl säga att jag tog ett större ansvar än pappan då han jobbade mycket obekväma arbetstider vilket gjorde att jag var där jämt men inte pappan. Barnet tydde sig till mig mer än pappan och man märkte att jag var den som såg barnet och barnets behov.
Alla har vi olika syn hur saker och ting ska vara. Men kommunikation är det viktigaste. Man kanske inte har samma syn på allt men om man iaf har det på några punkter få man ta och jobba därifrån. Sen får man kompromissa.
Hur mkt vill TS sambo att hon ska vara delaktig i föräldraskapet? Endel vill inte att sin sambo ska lägga sig i barnens uppfostran. Jag ser det tvärtom. Jag vill hitta en framtida sambo som tar på sig den rollen.
Vilket smart sätt av pappan att få dig att ta mer och mer ansvar för hans barn utan att du inte ens märker det. Inte bara går det dig obemärkt förbi men han lämnar dig även med en känsla av att han har gjort något bra, något kärleksfullt eftersom han hade ett så stort hjärta och en sådan stor tilltro och kärlek till dig så att han som gåva VALDE att INVOLVERA dig i hans barns liv!
Ursäkta om jag raljerar, men din (ex?)sambo fick dig exakt dit han ville.
Varför tyckte du att det var ok för dig att ta det största ansvaret för din (ex?)sambos barn?