• sextiotalist

Styvdottern är JÄVLIG & bortskämd

låstbok skrev 2021-11-01 09:54:09 följande:
    Barn behöver regler och rätt så hård uppfostran,,det har aldrig funkat med fria tyglar
    Fungerar utmärkt. Både sonen och hans syskon har haft minimalt med regler. Numera är alla tre fullt fungerande vuxna personer som har hanterat både studier och yrkesliv utmärkt. De har klarat skolan utmärkt också, bättre än de flesta för övrigt. 
    Nej, de är inga undantag. 
    Vissa barn behöver mer styrning, andra behöver inte mycket styrning alls.
  • sextiotalist
    bbarajag skrev 2021-10-31 22:12:52 följande:

Jag är förmodligen barnslig och omogen men snälla hjälp mig!

Bor ihop med min sambo och hans 5åriga dotter som bor här varannan vecka. Det går helt okej oftast men vi har helt olika syn på uppfostran.. jag vill vara hård men rättvis medans min sambo inte alls är sån. Detta daltandet med denna 5åring gör mig galen!! Allting ska vara så puttinuttigt och bebis aktigt jämt. Hon blir ledsen för minsta lilla grej vilket gör att alla i hennes närhet (farmor, mamma, mormor, pappa osv) ska trösta och gulla bara för att hon (tex) inte får byta strumpor och gråter för det tills hon får som hon vill. Säger någon av mig och pappan ifrån så börjar hon grina ?ni är arga på mig..?. Då blir det ännu mer daltande och hon blir behandlad som en bebis samt att hon pratar ?bebisspråk?. Hon får nästan alltid som hon vill. Ibland styr hon mer över oss än vi styr över henne. Dock styr hon mindre när jag är i närheten.

Igår tex, då ville hon inte tvätta bort ansiktsmålningen , då gråter hon för att hon är tvungen och skriker och vrider ansiktet. Jag ryter ifrån och säger att hon måste för att hon inte kan ha kvar det. Då grinar hon ännu mer för att jag tydligen är ?arg?. Förklarar att ibland måste man göra saker man inte vill. Denna ungen har verkligen inte alls fått någon slags uppfostran som innebär hård men rättvis.

Inte nog med det. Pappan (min sambo) behandlar henne som om hon vore en bebis. Delar maten i små små bitar som om hon skulle sätta i halsen, får inte klättra eller springa för då kan hon slå sig (ett barn måste enligt mig få leka ordentligt och kanske slå sig för att lära sig av sina misstag) och ibland tillomed matar han henne?! Hon är fruktansvärt bortskämd och otacksam. Säger nästan aldrig ?tack? och förväntar sig att få saker jämt.

På allt detta så är hon jävlig mot folk ibland och säger saker som är elakt men inte när någon annan hör.. Ibland hör dock pappan men han säger ingenting och jag får ibland säga till honom ?hallå??? Hon är även duktig på att räcka ut tungan åt folk.

Denna veckan har hon varit extra jobbig och jag håller på att explodera snart.. hon får bete sig hur hon vill i hennes pappas, mammas, farmor och mormors närhet men i min närhet blir det mer regler. Vägrar låta ett barn styra över mig. Men måste ändå hålla in bromsarna gällande uppfostran då jag inte är hennes förälder.

Har pratat med min sambo som anser att hon inte är bortskämd och att han inte alls daltar med henne. ?Alla 5åringar är såhär?. Kan väl inte stämma?? Ser ju mina syskonbarn som fått en hård och rättvis uppfostran och är super bra mot alla individer.

Hur FAN gör jag detta på bästa sätt utan att explodera? Vad är okej för mig att bestämma och inte bestämma gällande henne? Är det okej för mig som styvmamma att skälla och försöka uppfostra?

Inga pekpinnar tack ????

Nu är det helt enkelt så att de flesta föräldrar hittar en nivå som fungerar i vardagen. 
    Som förälder måste man välja sina strider. Som en icke-förälder ger man sig inte i strider alls om man absolut inte behöver.
    Min rekommendation är att du överlämnar allt sådant till din sambo, utan tar och plocka ur russinen ur kakan istället (det fungerar utmärkt)
    Om din sambon vill ha dig som en standinmamma, så säger du nej. Den rollen ska du inte ha (den fungerar ju inte heller).

Det enda du behöver göra är att sätta gränser kring dig själv.

Du och flickan har inte den relationen som gör att du kan ta strider, uppfostra, för att du ska ens komma i närheten, så ska du först se till att du och flickan har en bra relation, med tillit och omtanke.  
  • sextiotalist
    Anonym (Lola) skrev 2021-11-01 15:02:44 följande:
    Som bonusförälder ska man ta rollen som mamma och pappa tycker jag. Jag hade aldrig fortsatt ett förhållande med en man som stod vid sidan av och tittade på medans jag skulle uppfostra mitt barn själv. Att vara bonusförälder gör att man måste axla den rollen. Det blir nog bättre för alla inblandade och man känner sig som en familj. Annars kan man lika gärna vara särbo eller leva själv. Det viktiga är att pappan och bonusmamma i detta läge sätter sig ner och pratar om hur dom vill ha det.

Det är så många som anser att bonusföräldrar bara ska hålla käften och acceptera allt som barnen och vårdnadshavare säger. Är det samma på förskola och skola då? Ska fröknar och lärare bara låta ungarna göra som dom vill för att det inte är deras barn?
    Och jag anser att man inte ska det bara för att. Som jag skrev innan, så innan man överhuvudtaget tänker i de banorna, så måste man ha en väldigt bra grund att stå på. En god relation med barnet är A och O (om man inte vill betraktas som en styvhäxa).
    Jag är av den inställningen att i en sådan familj, så kan den nya vara allt från en extra vuxen, till axla en föräldrarroll. Allt kan bli rätt eller fel. En del barn är inte ens intresserade av att ha en extramamma eller extrapappa, försöker man då tvinga in barnet och den nya vuxna i roller som de inte ens vill ha, då blir det väldigt mycket fel
    Jag (och vet många med fler) har levt med andras barn i många år, utan att axla någon roll som mamma eller pappa, utan snarare en extravuxen. 
    Nej, skolans vuxna är inte mamma eller pappa till barnen, de är lärare etc och agerar utifrån den rollen.
    Att man inte går in och agerar förälder innebär inte med automatik att man kniper och hunsas med. Sambon och jag hade många samtal, när det uppstod situationer som jag inte var bekväm med, ibland fick jag backa, ibland så såg han  till att lösa situationen.
  • sextiotalist
    Anonym (Lola) skrev 2021-11-01 16:31:23 följande:
    Jag tänkte att jag ville vara en sån bonusmamma som jag själv skulle vilja se en bonuspappa vara till mitt barn. En trygghet för barnet.
    Min sambos barn hade redan en fungerande mamma (och pappa), de behövde inte en mamma till. De (och deras föräldrar) hade slagit backut om jag hade försökt axla någon föräldraroll.
    Och de flesta barn har fungerande föräldrar. De har redan sin mamma och pappa och behöver inte någon till. Men det förringar inte att de kan ha jättestor glädje med en eller flera vuxna i deras liv, som finns där också. Men kanske inte som föräldrar. Och det är trygghet det också.
  • sextiotalist
    Anonym (Lola) skrev 2021-11-01 16:31:23 följande:
    Jag tänkte att jag ville vara en sån bonusmamma som jag själv skulle vilja se en bonuspappa vara till mitt barn. En trygghet för barnet.
    Min sambos barn hade redan en fungerande mamma (och pappa), de behövde inte en mamma till. De (och deras föräldrar) hade slagit backut om jag hade försökt axla någon föräldraroll.
    Och de flesta barn har fungerande föräldrar. De har redan sin mamma och pappa och behöver inte någon till. Men det förringar inte att de kan ha jättestor glädje med en eller flera vuxna i deras liv, som finns där också. Men kanske inte som föräldrar. Och det är trygghet det också.
Svar på tråden Styvdottern är JÄVLIG & bortskämd