• Hellishen

Hur mycket pengar lägger du på ditt utseende varje månad?

Hej!

Jag har funderat på alla nya skönhetstrender som dagens ungdomar håller på med och tänker att det måste bli otroligt mycket pengar varje månad... Fransar, fillers, naglar, extensions, spraytan och grejer jag säkert inte ens hört talas om :P Själv är jag 80-talist, mina pengar går till frisörbesök plus smink och olika produkter. Kanske 1000 kronor per månad i genomsnitt men kan bli mer.

Kan ni inte berätta lite hur mycket ni lägger på skönhet + produkter varje månad? Vad ni gör och vad det kostar, och hur gamla ni är samt kön. Jag är nyfiken. Puss

• Svar på tråden Hur mycket pengar lägger du på ditt utseende varje månad?
  • Anonym (Anna)

Inte mycket!

Köper mascara kanske fyra gånger per år, Wet´n Wild, den kostar runt en hundring.
    Resten skickar jag efter från Glam of Sweden, superbilliga produkter med kvalité som iallafall räcker till mig.

Det jag gör dagligen (dock inte helger om jag inte ska iväg på något) är att fylla i ögonbrynen och sen lite mascara. Done!

Så tja, det blir kanske 50 kronor per månad i smink. Till det kommer schampo och balsam, hudkräm.

Klipper mig gör jag hos en vän som är frisör, vi byter lite tjänster med varandra.

Det enda ingrepp jag har gjort är ett ögonlockslyft, men det kostade bara patientavgiften då läkaren bedömde det som medicinskt befogat.

Allra max 100 kronor i månader sammanlagt och då tar jag nog i i överkant.

Kvinna, 58 år. 

Jag konsumerar inte mer skönhetsprodukter nu än förr, så det har inte avtagit med åldern.

• Kexsmula

Typ 1000 kr i snitt nuförtiden tror jag. Förr (innan barnen) var det 2000-2500 kr i månaden.

• Fjäril kär

När jag var yngre och hade jobb som krävde smink så blev det dyrt..

Nu har jag ett skitigt jobb och sminkar mig enbart vid särskilt tillfälle så kanske typ 75 kr i månaden. Jag har långt blont hår ner till ändan och klipper mig aldrig. Ansar luggen själv med frisörsax.

Så ett paket blondering i halvåret för att schyssta till lystern i håret (jag är naturligt blond men kör lite uppfräschning ibland), läppglans med lite färg, en mascara och nån lotion. Och så nån kul duschtvål.

Är 44 år

• Jemp

Har senaste åren börjat unna mig lite "dyrare" (i mina ögon) hudvård men ligger lågt totalt sätt. Snabbt räknat 150 kr/mån utslaget (frisör men inte kläder inräknat).

• Anonym (Kvinna 39)

Min årskostnad ligger på under 500:-, det beror lite på hur ofta jag går till frisören (jag klipper mig nästan alltid själv). Jag brukar köpa en ny mascara per år (ca 100 och det kan bli nåt till läpparna också (kostar ännu mindre), och sen kan man iaf räkna med minst en klippning hos frisör (ca 200 . Det känns som en helt ok nivå.

Jag tycker synd om personer, främst tjejer, främst unga, som lägger ner en massa tid och energi på sitt utseende pga hur andra ska se dem. Bara för nån dag sen kom en undersökning (igen) som visar hur dåligt unga tjejer mår pga vad de ser i sociala medier. De jämför sig med filtrerade bilder, köper ännu mer, mår ändå aldrig bra och vad har man i slutänden? Någon helt annan person.

• Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (förhållandevis lite) skrev 2021-10-28 23:34:03 följande:
    Man får inte ens en mascara eller ett läppglans för det priset och de håller bara en månad eller två innan de bör kasseras! Snacka om billig i drift:P Varenda man jag känner lägger nog det tiodubbla hihi.
    Om du tittar på förpackningarna så brukar de flesta ha 12 månaders hållbarhet från det att de öppnas.
  • Fiona M

Jag använder förstås schampo, duschkräm och lotion, men det räknas nog snarare som hygiengrejer.
    Sminkar mig i princip aldrig, men tycker det är kul med läppstift och nagellack, men det behövs ju inte så ofta. Kanske en 50-lapp i månaden om man slår ut det på ett år?

• Mrs Moneybags

Smink lägger jag inte ner så mycket på, någon hundralapp per månad utslaget på ett år kanske.

Hår - går till frisören en eller två gånger per år för ca 1000 kr per gång. Klipper bara topparna och formar håret.

Har funderat på att bleka tänderna. Får se när och om det blir av. 

• GrönVindruva

Det som kostar mest är väl hårvården i duschen, men sånt räcker ju ganska länge. Smink använder jag lite grann ibland och det räcker också länge. Kanske 50kr/månad.

Om däremot kläder räknas in blir det högre. Kanske 500-1000kr/månad.

• Anonym (K)

Kvinna 30 år. Slutade vardagssminka mig för säkert 10 år sedan utom under en period då jag på grund av min hormonspiral fick stora finnar i ansiktet (osäkerhet...). Men nu var det nog 2 år sedan jag sminkade mig sist. Innan dess var det mascara på finare tillställningar men jag orkade helt enkelt inte köpa nya mascaror stup i kvarten för ett fåtal tillfällen.

Jag klipper mig kanske var tredje månad och det enda jag skulle säga att jag lägger pengar på är ett bra schampoo/balsam/hårvård då mitt hår lätt blir skadat och jag har märkt att Olaplex-serien är perfekt för mitt hår (har provat mig fram). Dock är Olaplex rätt drygt och jag tvättar endast håret två gånger i veckan så jag köper nog nytt schampoo och balsam var tredje-fjärde månad.

Jag lägger alltså väldigt lite pengar på mitt utseende. Tid är dock en annan fråga. Jag går en mil om dagen och styrketränar flera gånger i veckan. Så jag lägger ner mer tid än pengar på mitt utseende. Jag gillar min kropp vältränad och stark men tycker inte att jag behöver smink för att känna mig fin och attraktiv.

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger du på ditt utseende varje månad?