Anonym (F) skrev 2021-10-28 21:53:56 följande:
Att det skall vara skonsammast för mamman är ingen sanning. Återhämtningen efter en vaginal förlossning kan vara minst lika jobbig som efter ett kejsarsnitt.
En läkare kommer aldrig råda till snitt om det inte är riktigt extrema fall.
Med det sagt. Vaginalt kan absolut vara bäst alternativ.
Ta bör inte vänta hemma så länge som möjligt eftersom det är förenat med risk att föda vaginalt efter snitt.
Eda kan vara enda alternativet för att klara av smärtan under en förlossning och kan göra stor nytta. Själv vill jag inte ha eda pga många olika skäl. Men man skall inte förringa dess nytta.
Vill säga att jag inte tycker man ska förringa riskerna med EDA heller. En vanlig konsekvens av EDA är att förlossningen förlängs av EDA. EDA
Anonym (F) skrev 2021-10-28 21:53:56 följande:
Att det skall vara skonsammast för mamman är ingen sanning. Återhämtningen efter en vaginal förlossning kan vara minst lika jobbig som efter ett kejsarsnitt.
En läkare kommer aldrig råda till snitt om det inte är riktigt extrema fall.
Med det sagt. Vaginalt kan absolut vara bäst alternativ.
Ta bör inte vänta hemma så länge som möjligt eftersom det är förenat med risk att föda vaginalt efter snitt.
Eda kan vara enda alternativet för att klara av smärtan under en förlossning och kan göra stor nytta. Själv vill jag inte ha eda pga många olika skäl. Men man skall inte förringa dess nytta.
Nej, man ska inte förringa nyttan med EDA och man ska heller inte förringa riskerna. Och det verkar du inte göra.. Förringa riskerna, menar jag. En vanlig konsekvens av EDA är att förlossningen tar längre tid och att det kan va svårare att krysta ut barnet. Därtill är det vanligt med huvudvärk efter EDA och ovanligt men allvarligt är förlamning som konsekvens av EDA. Du TS tycks inte fått så mycket smärtlindring av EDA förra gången och i det perspektivet blir det kanske ännu mer angeläget att beakta riskerna..