• Spucks

När somnar era 4,5 åringar?

Semlan3 skrev 2021-10-28 19:17:34 följande:

Har en 4,5 åring som somnar sent i våra ögon. Hon är extremt sbårsövd. Har inte sovit på dagen på flera år. Går upp på vardagar mellan 05.30-06.00. Vi får och lägger oss vid 19-19.30 och läser, pratar och lyssnar på ljudbok. Ändå somnar hon inte förrän framåt 20.30-20.45. Ibland är det för att hon inte vill sova och busar. Ibland ligger hon bara men utan att somna. Tar på energin med så långa läggningar. Har försökt lägga henne senare men då somnar hon senare.... Så lär somnar era barn i samma ålder?

Min 4 åring brukar lägga sig mellan kl. 19 och 20. Under sommaren kan det vara senare, under vintern är det ibland lite tidigare. Han sover ungefär 12 timmar. Han får en kort god natt saga i sängen följd av en vaggvisa. Sedan somnar han själv, dvs. jag stannar inte hon honom tills han har somnat. För det mesta somnar han direkt, men ibland pratar eller sjunger han för sig själv ett tag.

Vad händer om du lämnar rummet efter nattningen? Det är roligare att busa om man har publik. Är det en fast rutin ni har med läsning, prat och ljudbok?

Semlan3 skrev 2021-10-28 19:38:53 följande:
    Vi leker en stund efter maten och sen tittar på tv innan vi läser. Vår 3 åring sover på dagen men somnat alltid max 5 min efter att man släckt lampan...
    Barn ska inte titta på TV eller har annan skärmtid i minst en timme innan läggdags. Det kan böka upp och gör det svårare att somna.
Svar på tråden När somnar era 4,5 åringar?