Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid
Du har en grabb som antagligen har det lite för lätt för sig i skolan (gissar jag på dina tidigare svar) men som inte helt vill anstränga sig (eftersom han inte vill ha den svårare läsboken). Uppmuntra honom att byta bok, göra lite extra uppgifter etc.
Jag har tvillingar, grabbar, födda i november. Båda är smarta, har lätt för sig i skolan. Den ena pratar gärna och vill även gärna veta precis allt om allt som fröken pratar med de andra barnen om. I ettan fick han en skärmvägg för att han skulle kunna fokusera på det han skulle göra istället för att distraheras av sina kamrater.
Den andre (de går i olika klasser), har en förmåga att ha ljud för sig när han håller på. Ljud han inte är medveten om att han gör många gånger. Han har även haft problem att sitta still och därmed bara rest sig upp mitt i en övning och börjat gå runt i klassrummet. Han fick "sparkband" som man satte på hans stol. Då kunde han sitta och vifta med fötterna samtidigt som han satt kvar och fokuserade på sin uppgift som han höll på med.
Båda lösningarna behövdes bara i någon månad, sen testade man att plocka bort dem och sen dess har det fungerat bra (bortsett från son 1s nyfikenhet om vad som försiggår och sägs i en annan del av klassrummet).
Ha en öppen kommunikation med både sonen och läraren och uppmuntra honom till att ta för sig av de lite "svårare" uppgifterna. Utmana honom helt enkelt. Att straffa genom att säga att han inte får julklappar eller presenter är helt fel väg att gå. Jobba med uppmuntran och utmaningar istället.
Mina killar går nu i tvåan och på utvecklingssamtalet i höstas så var det mesta av det de hade jobbigt med i ettan borta (det jag beskrivit ovan).