Inlägg från: Madde 35 |Visa alla inlägg
  • Madde 35

Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid

Ditt barn är bara 6 år, snart 7 år. Väldigt många barn har spring i benen och eftersom du skriver att han snart är 7 år så antar jag att han är född sent på året. Ofta handlar det om en mognadsprocess och som kille och sent född på året kan göra stor skillnad. Min son är född i december och han var i den åldern likadan som din son. Ibland bad jag läraren låta honom springa nåt varv runt skolgården om han var för upp i varv haha. Många gånger oroade jag mig för vart det skulle ta vägen. Han är i dag över 20 och väldigt lugn och harmonisk. Läraren måste ju kunna styra upp det på ett bra sätt för både din son och för hans klasskamrater. Inte bara sitta på möte eller telefon och berätta hur stökig din son är. Utan faktiskt göra något konkret, Kanske kan de få ha rogivande musik/ljud i bakgrunden? Alltså typ vatten som skvalpar, brasa som sprakar, musik som gör att man gör ner i varv. Det borde ju vara givande för hela klassen och något som kan genomföras. Kanske kan det även vara bra att ha på hemma?

Absolut inga straff eller indragningar. Jag tror mer på belöning när han gör nåt bra. Be också gärna läraren höra av sig när han vart mindre stökig och inte bara när han är det och berätta direkt för din son när läraren berömt. Att kunna säga ? idag sa xx att du varit duktig och inte pratat så mycket ?. Sånt kan trigga barnen att fortsätta på det spåret. Lite erfarenheter från mig :)

• Madde 35
    Sessie82 skrev 2021-10-29 11:43:05 följande:

Tack så jätte mycket för ditt inlägg !

<3
  • Madde 35
    Sessie82 skrev 2021-10-29 12:12:38 följande:

Precis som du säger så är han född sent. Näst sista dagen på året, hehe.

30 december.

Så alltid oroat mig för hur de ska gå i skolan pga det. Han är ju nästan 1 år yngre än dom flesta i klassen.

Det gör mer än man tror. Ett år i den åldern kan göra stor skillnad. Du kan nog slappna av <3

Förresten så hade min son flera kompisar som var lika vilda på lektionerna och de är också lugna och fina grabbar idag :)
  • Madde 35
    Sessie82 skrev 2021-10-29 15:02:57 följande:

Fick precis ett sånt fint sms av hans fröken !

Hon skrev att hon sagt till min pojk att hon ska skriva till mig att han lyssnat jätte bra idag !

Va glad ja blir nu :)

Så härligt:)
Svar på tråden Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid