Inlägg från: mammatill2daniella |Visa alla inlägg
  • mammatill2daniella

Påbörjat medicinsk abort men ångrar mig!

Hej! Jag har påbörjat en medicinsk abort i vecka 5+2. Tog en tablett mifegyn igår. Känner redan så mycket ånger att jag inte vill fortsätta aborten. Har inte börjat blöda. Är bara så ledsen och förstår inte hur jag ska kunna komma över det här sen. Det fanns anledningar till beslutet om abort, men känner att beslutet inte var riktigt mitt då det främst är min sambo som velat att jag ska avbryta graviditeten och påverkat mig till det. I mitt hjärta känns det inte så bra. Är det NÅGON som vet, som har egen erfarenhet av detta och vet om det går att avbryta en påbörjad medicinsk abort och vad händer om jag låter bli att ta cytotec tabletterna imorgon? Kan fostret fortsätta att ändå utvecklas normalt? Så tacksam för svar. Är så ledsen.

• Svar på tråden Påbörjat medicinsk abort men ångrar mig!
  • mammatill2daniella
    Värphönan skrev 2021-10-27 10:46:19 följande:

När man söker på Fass på Mifegyne får man följande: 

"Mifegyne tabletter innehåller mifepriston som är ett antihormon som hämmar effekten av progesteron, ett hormon som är nödvändigt för att graviditeten ska kunna fortsätta. Mifegyne kan därför orsaka abort. Det kan även användas för att mjuka upp och vidga livmoderhalsen (cervix)."

Har även läst att det kan bli en spontan abort på enbart mifegyne utan att behöva använda kompletterande tabletter. Så om du ångrar dig, prata illa kvickt med din läkare så får de se om det är möjligt eller om graviditeten har påverkats för mycket redan. Många gånger dör väl fostret av just den första tabletten? Men inte varit där själv så vågar inte svära på något. Prata med medicinskt kunnig så vet de mer <3

Jag har börjat blöda nu! :?( så rädd för att det redan hänt något. Men kan ju också vara så att det är för att livmodern förbereder sig och mjukas upp.... eller så är det tecken på att graviditeten stannat av... har ingen aning. Pratade med gyn, den sa att i vissa fall så fortgår graviditeten ändå. Och att tabletten är främst verksam för att mjuka upp tappen...
Svar på tråden Påbörjat medicinsk abort men ångrar mig!