Någon som vet? Tingsrätt + skadestånd orsakat av barn, men betalas av vh?
Pga omständigheter så är mitt barn sol placerat sedan ett par år tillbaka. Detta efter mitt önskemål.
Barnet har tyvärr flyttat runt under denna tid då inget fh klarar av barnet och hens diagnoser. Detta i sin tur har lett till en hel del dumheter med lagen, bl.a.
Åtal väcktes i somras pga barnet bl.a snodde en bil och körde runt i. Detta är avklarat och barnet har blivit tilldelad straff ( barnet är nu16 år, om det har betydelse) men som inte är satt i verk än.
Nu i dagarna damp det ner ännu mer papper om åtal, men denna gång sexuella trakasserier som skulle ha skett via sociala media under sommaren/våren, och det utsatta barnet kräver skadestånd från oss vh.
Och jag vill klargöra redan nu; barnet SKA ha sitt skadestånd, och jag ser inget konstigt i det, men det jag blir mest...frustrerad... över, är att mitt barn varit fh-placerad sedan mer än ett par år, vi har tyvärr haft noll kontakt under denna tid, och den andra vh har börjat tappa sin tid mer och mer med barnet pga alla incidenter som sker och för att vh är rädd för barnet.
Vi har liksom inte kunnat påverka det som skett eller haft direkt stor insyn i barnets liv, trots sol.
Tillfaller det inte på den åtalade att betala skadestånd? För när jag läser om det så verkar det inte finnas någon åldersgräns på det? Jag är megaledsen för offrets skull men har knapp ekonomi vilket gör detta till en stor mardröm då beloppet inte var av det lägsta slaget. Blir det dock vi vh som får betala så är det såklart så, men ni förstår min poäng?
Advokaten har jag försökt kontakta för att få klarhet i allt, också pga barnet inte bott med oss vh på lång tid. (Placerad innan barnet kom till mig också då andra vh blev tvungen att skydda sig själv, barnet och sin familj).
Lite rörigt kanske, men har aldrig hamnat på fel sida om lagen och är väldigt orolig/ledsen.