Hjälp mig, blir galen
Vandraren80 skrev 2021-11-19 18:25:25 följande:
Han låter som en malign narcissist. De kan ibland vara farligare än t.o.m en psykopat p.g.a de är oförutsägbara och ofta inte tänker på konsekvenser.Varför gör man så? Ja du.. Narcissisten drivs av ett behov av konstant behov av "supply" från andra människor. Supply är förenklat bekräftelse, men inte bara den vanliga sunda bekräftelsen vi alla kan ge varandra, deras behov går långt över det. De söker reaktioner, rädsla, glödje, kärlek, drama, förtvivlan, etc. All uppmärksamhet är bra uppmärksamet, och framför allt vill de ha kontroll.
Ska man djupdyka lite så saknar en narcissist ett "true self", de har helt enkelt inget eget "jag". Detta innebär att de konstant behöver andra för att bekräfta deras grandiösa bild av sig själv. För att åstadkomma detta skapar narcissisten ett eller flera "false selves", falska personligheter, ofta skräddarsydda för att passa in där och då (t.ex för stt snärja någon).
Du är inte naiv och dum, han är bara väldigt väldigt slipad och duktig på att projicera och få dig att känna så. Det är vad de gör.
Jag skulle råda dig att kolla in Richard Grannons videos på Youtube, han pratar mycket om narcissistisk psykisk misshandel, och är väldigt kunnig inom det.