• Ankan69

Resor vid umgänge

Hejsan!

Undrar om någon kan svara på min fråga.

Min sambo har sina barn på en annan ort.

Han köpte en husbil för att kunna träffa sina barn så ofta som möjligt.

Han åker dit (20 mil) en gång i månaden och stannar 3-4 dagar åt gången.

På loven hämtar han barnen, samt kör hem dom igen.

Han betalar underhåll för barnen.

Min fråga är om mamman borde betala halva resekostnaderna vid loven.

• Svar på tråden Resor vid umgänge
  • Mortiscia80
    Ankan69 skrev 2021-10-26 17:08:22 följande:

Tåg och buss blir dyrare. Det har vi kollat upp.

Vilka jobb finns att söka som är 2 timmar om dagen?

Prata med AF, de är bra på att placera ut människor på arbetsträning och liknande.
  • Kusinen
    Ankan69 skrev 2021-10-26 14:15:06 följande:

Han är ifrån England. Han träffade sin svenska fru där. Dom fick 2 barn. När yngsta barnet var 4 år ville hon flytta till Sverige

I Sverige fick dom ett 3e barn.

Min sambo fick en nackskada som gör att han lever med ständig nacksmärta och blev sjukpensionär.

Hans fru ville inte ha honom mer.

Han blev förtvivlad, blev inbjuden att bo tillfälligt hos en vän som bor i närheten av mig.

Där träffades vi och blev förälskade.

Lägenheterna i staden där hans barn bor är dyra.

Han bor billigare hos mig.

Vi har inte gemensam ekonomi.

När jag går på pizzeria med mina barn, stannar han hemma och äter nudlar. Allt för att spara undan pengar till umgänget med sina barn.

Då hoppas jag att han har underhållet via FK. Det är inget barnet förlorar något på utan är säkert bara enklare för mamman. Då går FK emellan med den del av underhållet som han inte bedöms har råd med. Om han brtalar mer u derhåll än vad FKskulle bedöma att han har råd med känns detta som den viktigaste åtgärden för allas bästa.
  • Brumma
    Ankan69 skrev 2021-10-26 16:41:37 följande:
    Skulle du svara mig?

Texten kom inte med isåfall :)
  • Ankan69

Det var väl det om att buss och tåg bli dyrare som jag skulle svara, tror jag ????

• Ankan69

Jag vill klargöra för alla att han är en väldigt kärleksfull och närvarande pappa trots det geografiska avståndet.

Han har daglig kontakt med barnen.

Det är inte alla män som är så engagerade i sina barn ens när dom bor under samma tak som kärnfamilj

• Brumma
    Ankan69 skrev 2021-10-26 21:49:19 följande:

Det var väl det om att buss och tåg bli dyrare som jag skulle svara, tror jag ????

Ahh, tänkte det var någon annan du försökte svara eftersom du även skrev om jobb.

Frågar igen då, vad betalar han nu i underhåll? Eftersom du skriver att han inte vill blanda in försäkringskassan pga mamman..

Har han det svårt att gå ihop är det ju där han behöver börja..
  • Kusinen
    Ankan69 skrev 2021-10-26 21:59:47 följande:

Jag vill klargöra för alla att han är en väldigt kärleksfull och närvarande pappa trots det geografiska avståndet.

Det är inte alla män som är så engagerade i sina barn ens när dom bor under samma tak som kärnfamilj

Det är ju jättebra. Det har dock ingenting med försörjningsskyldighet och kostnader för umgängesresor att göra. Den ekonomiska skyldigheten blir inte mindre för att man är en bra förälder. (Oftast blir det snarare dyrare)

Jag funderar som Brumma på detta med underhållet och FK. Har han svårt att få det att gå runt är det ju underhållsstöd via FK den viktigaste åtgärden. Om han inte betalar över underhålsstödssumman idag är det ju inget som på något sätt påverkar mamman eller barnen negativt, snarare poaitivt om det innebär att hans ekonomi blir mer hållbar. Det gynnar honom mer ekonomiskt och påverkar mamman mindre än om han försöker få till delat ansvar för umgängesresor (om hans ekonomi är som du beskriver).
  • Jw83

När barnen är hos honom en -två veckor om året så betalar hon fortfarande exempelvis för deras rum, deras barnomsorg, deras fritidsintressen ( medlemsavgifter), kläder, cyklar, mobiler, appar..osv.

Men kan omöjligt vara en bra och närvarande pappa när man flyttar så långt ifrån dom och ser dom några få dagar i månaden. Att han är mer närvarande än en kärnfamiljspappa är bullshit och fantasier.

• Mandelskorpan
    Ankan69 skrev 2021-10-26 17:08:22 följande:

Vilka jobb finns att söka som är 2 timmar om dagen?

Vad har han för yrke då? Med dagens möjligheter till hemarbete finns det ju massor man kan göra två timmar om dagen, men det beror ju på vad han har för utbildning.

Sen har ju han valt att flytta från sina barn och då tycker jag att han får ta resekostnaden. Att han har dålig ekonomi är ju faktiskt hans problem, inte exfruns.

Undrar också varför du inte bjuder honom när du och dina barn går ut och äter pizza? Han sitter hemma själv och äter nudlar? Låter sjukt snålt från din sida, en pizza kostar 80-90 kr?
  • Miramara

Oj ja, vilket engagemang?patetiskt.
Svar på tråden Resor vid umgänge