Shnyggingen skrev 2021-10-25 21:43:08 följande:
Behöver verkligen fråga någon om vad jag gör för fel då jag inte kan gå ner ett endaste gram. Jag tycker själv att jag kämpar och håller igen hyffsat bra men gör uppenbarligen fel. Börjar känna mig uppgiven och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag äter ungefär så här.
Frukost: 3 knäckebröd eller 2 skivor grovt bröd med skinka eller mager ost 10%, bregott mellan, 1 kokt ägg, kaffe.
Lunch: Havregrynsgröt (1,5 dl gryn), 2 dl alpro sojamjölk, 2 matskedar hemlagat äppelmos med mindre socker.
Mellanmål: keso eller naturell yoghurt med ca 3 msk musli eller whey 80 med sojamjölk 2 dl. Ibland 1 frukt även.
Middag: vanlig mat med familjen men försöker tänka på tallriksmodellen med mindre mängd kolhydrater och mycket grönsaker. Alltid 15% grädde vid såser och mindre mängd.
Övrigt: Har helt slutat med godis och choklad sedan flera veckor tillbaks. Mycket sällan fikabröd och glass osv. Gör hemgjorda popcorn med olja till fredag och lördag. Inga chips osv, dricker Cola Zero endast. Tar max 4 glas vin sammanlagt under helgen. Kan festa till med lite godare helgmat men försöker hålla igen lite ändå. Pizza och dylikt max 1 ggr i månaden och då inte en hel pizza ex.
Har under 1 års tid nästan varje dag gått ca 1 timme per dag men ger inget resultat för mig. Obs äter inte mer för att jag går.
Snälla, kan någon utifrån se vad jag gör för fel och komma med råd och tips. Jag är säkert blind för mina egna brister. Behöver gå ner ca 10 kg, gärna 15 men det känns faktiskt omöjligt.
Egentligen är det enkelt: om du får i dig mer energi än du gör av med går du upp i vikt, om du får i dig mindre går du ner i vikt. Om du står stilla får du i dig exakt lika mycket som du förbrukar. Om du nu alltså står stilla och vill gå ner i vikt, behöver du drar ner ditt intag eller förbruka mer eller både och.
Några förslag:
Frukost: varför pålägg OCH ägg? Ägg borde räknas som ett pålägg, så om du äter två skivor bröd och ett ägg räcker det med pålägg till en skiva. Och var finns grönsaker? Det borde finnas frukt eller grönsaker till varje måltid, med väldig få undantag (tex. om man äter en onyttig frukost vid enstaka tillfällen, som under helgen).
Lunch: byt mjölken mot vatten och lägg till linfrön. Ta bort äppelmos. Om du vill ha det någon gång då och då gör det själv - UTAN något socker alls. Det finns tillräklig med socker i äpplen, man behöver inte tillägga något. Gör äppelmos med hela äpplen (dvs. inkl skål) och lägg till lite kanel - mer behöva inte för att få det smaka gott och sött. Men för det mesta byt ut äppelmoset mot ett äpple eller annat frukt eller bär.
Mellanmål: en vuxen behöver inget mellanmål om hen inte har ett fysisk jobb. Tar bort det helt eller om du absolut tycker du behöver käka något ta grönsaker. Nibbla på en gurka eller morot istället.
Middag: vad är "vanlig" mat?
Övrigt: det låter inte mycket extra när man tittar på det enskilt, men sammanlagt blir det faktist ganska många onödiga kalorier. Du äter popcorn både fredag OCH lördag, OCH du dricker upp till 4 glas vin - hur stora glas? 1/8? 1/4? - 1/8 glas rött vin motsvarar ungefär 100kcal. Det är inte mycket, men ändå 400kcal/helg som du enkelt kan drar ner på. OCH du äter "godare helgmat". Det är för mycket gott under en enda helg, tycker jag. Det räcker med max ett glas vin till/efter maten per dag på helgen, det räcker med popcorn EN gång per helg och om du äter en godare (=onyttigare) middag på helgen borde du fundera på att att inte äta en riktig måltid under lunchen, utan enbart något litet som yoghurt med frukt.
Hur oftas dricker du Cola Zero? Sötningsämnen är onyttiga och kan leda till ökat aptit. Vad dricker du annars? Om du även dricker juice, mjölk eller något med socker/honung i, tar bort det och drick vatten och osötad te istället.
Motion: hur långt går du under dina promenader? Är det en snabb promenad där du konstant har höjt hastigheten, eller en gemytlig promenad? Hur mycket rör du dig annars i vardagen? Har du ett jobb där du rör dig eller sitta du stilla? Små barn som "automatisk" leder till rörelse? Går/cyklar du till affärer, jobbet osv., eller kör du bil/kollektiv?