Anonym (Funderar) skrev 2021-10-27 04:37:43 följande:
Ser nu att jag inte sagt att jag har långtidsverkande på 15 på morgonen också.
Har du två olika depot då?
Och 5mg depot + 10mg depot, eller 3st 5mg depot?
Jag funderar på om du kanske ska börja med att sätta ut dom först, eller alternativt börja med ta bort 5mg av dom depot och sen vänta med ta nästa 5mg depot några veckor och ta bort oxynorm emellan.
Jag är fundersam på vilket som är enklast att trappa ned av dom, där på ena sidan man har oxynormen som har en rätt snabb verkan, mot depoten som ska släppa ut sitt under 12h tror jag det är.
Detta är nått jag aldrig tänkt på och när det kommer till oxy, jag försöker nu alltid anamma aldrig mer än 8 veckor varaktigt av sin läkarordination.
Anonym (Funderar) skrev 2021-10-27 04:36:33 följande:
Tackar tackar !
Jag skall prova med 5 mg i veckan .
Har jag något negativ med mig att allt under dagen är snabb verkande ? Är det lättare att trappa ner långtidsverkande?
Jag tar ju konstigt nog allt under tidig morgon - kväll. Jag brukar som senast ta sista ocynormen vid 18:30-19. Aldrig senare. Sover också extremt dåligt på dessa preparat. Fruktansvärt. Oroligt , drömmar och jag känner också att jag sover som
På vattenytan låter konstigt men så är det .
Jag är ju naturligtvis livrädd . Jag är verkligen det & jag oroar mig nu och skapar oroliga känslor -
Tankar i kroppen . Somnade med en stor klump i halsen i går . Jag har inte heller satt mig i detta ensam . Eller jo, jag har svalt tabletterna . Men har ju ätit dem under läkarkontakt .
Är det bäst att egentligen gå via en beroende klinik - avvänjning? Eller fixar man detta själv tillsammans med ett bra socialt nätverk. ?
Vad kommer jag att behöva som receptfria läkemedel?
Eller behov av andra läkemedel? Lugnande ? Sömntablett osv vid kortast möjliga tid under tiden?
Tack tack, och bra jobbat med fotbollsspelaren som nu är ren !
Ja, alla opiater/opioider har det problemen med sömnen.
Enda gång det funkar, det är om man tar en precis innan man ska somna, då kan det bli mer mot omvänt och du sover bättre.
Men då ska man också hinna somna innan det börjar verkar, och det är inte alltid så enkelt med en smärta samtidigt.
För mig som hade ont i ryggen var detta nödvändigt att ta när man lade sig och för att få en chans att sova under natten.
Din kvällsdos är då den tiden du säger du tar den sista.
Det finns tom ett uttryck för denna svårighet att sova du skriver om och kallas för nodda, missbrukar han tar så mycket att han uppnår detta i vaket tillstånd, medans vi som har det ordinerat ifrån läkare får detta om man tar det när man ska sova, men som du säger, sover gör man då inte bra på dom.
Du har ätit denna medicin pga du har en smärtproblematik, förresten är den smärtan över nu, eller finns det fortfaran kvar i någon grad, eller kanske nästan allt kvar?
Så det är smärta som satt dig här, men vetenskapen om max ta 6-8 veckor varaktigt, det är ett sätt att aldrig komma till en punkt där abstinensen blir lång, och för mig är det vid 6-8 veckor en halvdag med svår oro i kroppen(ej huvudet) och max en dags seg trötthet efter detta.
Du ser redan är psyket på dig att försöka intala dig att detta går inte, jag lovar dig det går, men det kommer uppstå stunder det kommer bli jobbigt.
Jag har själv funnit att förstå vad det handlar om, gör det enklare att tackla problemen sen när dom kommer och att de problemen blir lite lättare att hantera och att man vet om att det är övergående.
Jag tycker du ska göra ett försök själv först, steg två be en närstående om hjälp, och är det omöjligt, ja då tar du ett sista steg.
Och det är väl rätt stor chans att läkaren sen slutar skriva ut till dig, och du blir forcerad på så sätt och sluta.
Så ta dina steg själv först är mitt råd, men ska säga att detta är inte för alla, men du är motiverad hör jag och jag tror på dig att du kommer klara detta.
Bor du tillsammans med någon som du litar på att hjälpa dig, det behöver nödvändigtvis inte var en partner man älskar, för det i sig är inte alltid vad du behöver, utan en som har integritet att följa ett upplagt schema utan att vika från detta.
Och kom ihåg om du tar hjälp av en närstående, börja för guds skull inte manipulera dom, för det kan göra saken värre för dig och smussllandet som följer.
Även var gärna öppen med detta till den absolut innersta kretsen, så slipper man skapa medberoende på andra i sin närhet, och frågan någon utanför varför du är så trött och seg eller vad det nu må vara, var ärlig och berätta, och det kan också vara en motivation att andra i sin närhet vet om vad du ska göra.
Det värsta är att börja ljuga, och man ska inte gå runt och berätta för alla man ser, bara när det är viktigt att säga, och kanske folk som undrar varför du är mindre aktiv så slipper du lägga kraft på att dölja och ha full uppmärksamhet på din utsättning av oxy.
Och visst kommer någon säkert prata med andra om detta, men är har du inställningen att jag har inget att dölja här, så vet du alltid var du ska svara och tex "Ja, jag har nu gått ned till 20mg i dag och fortskrider långsamt", så behöver du aldrig känna vad ska jag säga nu och vad har jag sagt till denna personen.
Detta besparar dig otroligt mycket irrelevans som tar kraft ifrån dig och din motivation att sluta.
Men du får avgöra detta själv vilken nivå du går till, för det ska inte bli så att det går och andra hållet heller, att du ser detta som jobbigt istället.
Jag har funnit för mig är ärlighet det bästa, men alla på jorden måste inte veta om din utsättning heller.
Det är aldrig bra att byta en beroendeframkallande mediciner mot en annan och när man ska sluta med såna här mediciner, även om de är ordinerade av läkare.
Och är det benzo vi talar om, så absolut inte mer än någon dag i rad max om du nu har detta ordinerat.
För benzo ger bra värre abstinens än oxy och om man får ett kemiskt beroende där.
Z-medicinerna är insomningstabletter främst, tror inte dom kommer vara till större hjälp här och om det är abstinens som håller dig vaken.
Vet en del tar atarax som är en antihistamin, jag klarar inte v att ta den, då den säker mig i 2-3 dagar efteråt, även i den allra mista dosen.
Men har du såna så kan du testa, den gör dig trött och ska göra så det är enklare att somna säger en del, inte för mig dock.
En del äter loperamid som också är en opioid och receptfri mot diarré, men en som inte klarar av att passera blod-->hjärnbarriären så bra(betyder då att du inte blir påverkad av dom som opioiden oxy), mot nästan inte alls.
Lopeprmid kan också vara till hjälp om man får kass mage och om man måste ta sig ut och göra saker, och slipa vara orolig att en diarré kommer.
Och dom kan hjälpa mot den lösa magen man får, men det är mest tydligt om man kör cold turkey.
Var inte rädd, och det du är rädd för, planera bort den rädslan.
Du är motiverad, och får mer och mer förståelse, jag tror du klarar detta.
Och var inte rädd för ett bakslag om du gör ett en dag, bara gå tillbaka direkt till din plan igen.
Börja med att plocka bort en 5mg redan idag är mitt råd, för det är dax nu och sluta prata nu och gå till handling istället.
Första 5mg dosen kommer du troligtvis inte märka av att du ens slutar med, och märker du av den, så kommer det inte vara speciellt mycket.
Och om inte idag, så börjar du sätta ut en nu på fredag, för det är dax att börja nu.
Och vi pratar mer när frågor uppstår, jag är stödjer dig fullt ut och tror på dig pga din motivation är hög.
Har inte pratat med denna fotbollsspelare på många år nu, men hoppas att han är ren, för han kände det var ett stort ok att bära för sig själv och vara slav under dessa mediciner och när han inte hade smärta längre.