Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

Hans hus, tips på borde jag göra

Självklart ska du inte betala renoveringar på ett hus du inte äger, inte heller om pannan går sönder. Se det så här: hur hade du gjort om du hade hyrt ett boende av en hyresvärd? Då skulle du inte heller betala för sådana saker, och tekniskt sett är det faktiskt så du bor just nu, för du äger inget. Och ja, det är pengar i sjön för när han säljer får han vinsten och du får ingenting, om han säljer nu eller om tio år kvittar.

Självklart kan du köpa in dig fast det var en gåva, isf ska man utgå från marknadsvärdet. Ta dit två oberoende mäklare för en uppskattning. Om du då tar lån köper du halva huset av honom så då är det honom du ska ge pengar till. Gör det inte!! Det känns i nuläget som att det bästa för dig är att ha det som det är och bara betala för hälften av driftskostnaderna, och det är inte säkert att gården stiger i värde så att det skulle vara bra för dig på så sätt heller. Även om ni ev gifter er längre fram behöver du fortfarande inte köpa in dig, det kommer inte göra någon större skillnad för dig annat än att du får fler utgifter oavsett när. Och om ni skiljer er måste han antingen köpa ut dig, utan garanti att han har ekonomisk möjlighet, eller så måste han tvångsförsälja och förlorar gården, men det blir oavsett en massa extra att göra som inte behövs.

Jag ser ingen anledning för dig att dra på dig extra utgifter, varken nu eller senare.

• Mortiscia80
    Humlan1990 skrev 2021-10-24 15:37:05 följande:

Tack för era kloka ord.

Precis jag äger inget mer än mina egna saker, och är mer som inneboende. Huset kommer alltid vara hans.

Isåfall kan hyran öka lite pga slitage men inget är renoverats efter vi flyttat in.

Förhoppningsvis kommer han förstå, för i hans ögon är det orättvist när jag är med och använder saker i huset borde jag va med o betala..

Men imed jag inte äger något och endast är inneboende.

Är det dumt att säga att han står för renoveringar i huset och jag står för vår mat och saker till barnen?

Du ska inte alls stå för hushållets all mat och saker till barnen, om det är gemensamma barn. Huset är hans, han står för utgifterna där. Gemensamma utgifter ska däremot betalas gemensamt. Han får tycka att det är orättvist om han vill, men du betalar inte nya vinterdäck till hans bil heller, eller hur?
  • Mortiscia80
    S23 skrev 2021-10-24 16:29:31 följande:

Jag googlade lite och man verkar räkna med att underhållskostnad (då räknar man alltså ut ett snitt för renoveringar och allt som görs) normalt ligger mellan 2-3000 per månad.

Så att du betalar 1000-1500 per månad utöver drift är troligen rimligt.

Som andra påpekar. Hamna inte i fällan med att allt du betalar är utan värde

12-18000:- i underhåll per år på ett hus....? Det låter väldigt mycket måste jag säga. Vi har bott i hus i 5+ år nu och har hittills inte lagt en krona på varken renoveringar eller annat, och det var knappast något tip-top-hus vi köpte. Hellre då att man räknar ut att ts betalar någon enstaka procent om det skulle bli renovering eller ny panna eller liknande.
  • Mortiscia80
    S23 skrev 2021-10-24 16:35:36 följande:
    Då har man räknat på husets livslängd. Så det beror ju på hur man vill se på saken.

Man räknar då med all renovering, byte av värmepanna, tak, vitvaror osv.

1000 kronor hade jag absolut tyckt var ok om jag var i ts sits. 1500 skulle jag troligen tycka kändes mycket.

Min gissning är att 1000 kronor plus halv drift är mindre än vad ts skulle betala i hyra för eget boende. Så tycker absolut inte det är orimligt.
    Ja det måste ju vara väldigt olika där, men samtidigt kan man resonera åt två håll. Ts sambos hus har han ärvt, alltså är det säkert redan gammalt och kanske dras med "ålderskrämpor", å andra sidan kommer ett mer nybyggt hus kosta mer under sin livstid framåt eftersom det har fler år kvar och kommer alltså ha mer framför sig än ett redan gammalt hus där det värsta kanske redan åtgärdats.

Jag tycker inte man ska titta på "det här skulle det kosta dig att bo i lägenhet" utan mer på de faktiska kostnaderna. Och man vet aldrig om något oförutsett händer med huset medan ts bor där och det är därför jag tycker det vore mer rättvist att bestämma att om det händer så betalar ts x procent av kostnaden. Hur ofta händer det att man måste lägga ut 24-36000:- per år på ett hus liksom?
  • Mortiscia80
    S23 skrev 2021-10-24 16:50:38 följande:
    Och jag håller med dig om att man inte rakt av kan jämföra med vad ett annat boende skulle kosta. Men jag misstänker att ett upplägg med 1000 kronor utöver drift faktiskt är långt mycket billigare för ts än annat boende.
    Huvudsaken är att det finns bättre lösningar för ts än att köpa in sig i huset.
  • Mortiscia80

En sak att ta med sig ts, eftersom han ärvt huset kan det mycket väl vara så att han ärvt det som enskild egendom, då får du ingen del av det automatiskt även om ni gifter er.

Svar på tråden Hans hus, tips på borde jag göra