• LillaSam

Försöker bli gravid naturligt PCOS

Anonym (Hemlig) skrev 2022-05-13 16:46:01 följande:

Har dom kollat om du har lätt och få blodproppar . De kan vara orsaken ibland att Moderkakan får små blodpoppar och barnet inte överlever i tidigt i graviteten oxså . Oftas vill dom ju inte kolla sånt för man inte har gått in i nån spec vecka men bara ett blodprov som kan man se om du har de .

Oj nej det har de inte kollat? men sköterskan lovade att jag skulle få utredning om detta inte går vägen. Har tagit blodprov men inte för att kolla upp blodproppar. Tack för tipset!
  • LillaSam

Hedvig123,

tack för ditt stöd. Det känns som att vi är kompisar som gått igenom så mycket tillsammans redan. Otroligt vilket stöd man får i den här gruppen. Är på gynakuten nu bara för att få reda på vad det är som händer egentligen. nu har blödningen helt avstannat så vet inte om den kommer komma igång på riktigt snart eller vad som försiggår. 

Ja jag hoppas så innerligt att vi både ska få en lyckad graviditet snart, vi förtjänar det så mycket verkligen Hjärta

jag heter förresten Helena, känns konstigt att du inte vet det!

• LillaSam
    Hedvig123 skrev 2022-05-15 20:40:52 följande:

Hur har det gått Lillasam?

LillaSam kom bara till när jag skulle skapa ett alias och vi har sagt att får vi en son kommer han nog få heta Sam. Hej Erika! haha nej det var inte så likt Hedvig!

Tyvärr fick jag inte träffa läkare i fredags, det var jour och hon var fullbokad hela natten. Ska till läkaren hos min BM idag kl9. Det blödde bara ett tag i fredag sedan har det inte kommit mer, vara lite brunt när jag torkar mig. Så antingen har det gått bra eller så är det ett nytt MA. Jag tror tyvärr det senare? 

Hur går det för dig? 
  • LillaSam

Alltså den här lille gör oss redan oroliga. Allt såg super ut idag. bebis och slemhinna var helt intakta och hjärtat pickade på. Den har dessutom växt på sig och mäter nu vara en dag mindre än vad NC säger, så vi är helt otroligt lättade. 

• LillaSam
    LJM91 skrev 2022-05-16 14:39:08 följande:
    Åh vilken gullig liten krabat! Så skönt att allt såg bra ut, det måste vara en otrolig lättnad :) kunde de säga vad blödningen berodde på?

Ja visst är den söt. Ser ut som en liten groda! 

Ja jag kunde knappt sova inatt och var så nervös innan besöket idag så jag kräktes, så det var en enorm lättnad och chock när hon sa att allt såg bra ut. Vi var inställda på ett nytt MA. Nej hon kunde se att livmodertappen kanske var lite irriterad men sa bara att det är vanligt och var en helt ofarlig blödning, kanske ett blodkärl som brustit eller något. 

hur går det för dig? Börjar du känna av några tecken på ÄL? Har du lyckats göra om din kost lite?

• LillaSam
    LJM91 skrev 2022-05-17 20:52:18 följande:
    Fy sjutton kan riktigt känna nervositeten, underbart att allt var bra!

Inga ägglossningstecken än så länge, men är bara på CD12 idag så räknar med att det kommer dröja ett tag. Har gjort lite små förändringar med kosten, tänker till ett varv extra innan jag äter något och har köpt hem lite nyttiga mellanmål för att försöka motverka sötsug. Rör på mig oftare och undviker att hamna i soffan hela kvällarna :)
    Ja det var verkligen hemskt, så nu hoppas vi så mycket att allt går vägen! 

låter ju bra med lite småändringar, tror också att det ofta tar ca 2-3 innan man märker någon skillnad så ge inte upp om det inte kommer direkt! Tempar du eller håller koll på din cykel på något annat sätt? 
  • LillaSam
    Hedvig123 skrev 2022-05-30 08:40:08 följande:

Jag är på cd 5 nu! Fick ägglossning cd 15 och sen mens på dag 29 förra cykeln så det börjar verkligen bli mer regelbundet nu. Ska tillbaka till gyn om några veckor och kolla läget igen och sambon har lämnat in spermaprov som han får svar på snart. Känns skönt att få ytterligare svar så att man vet att man inte försöker i onödan.

LJM91, åh vad tråkigt. extra jobbigt att du fick positivt på stickan också, det har jag med fått någon gång utan att det varit ägglossning. så förstår verkligen att det är deppigt? men det betyder ju i alla fall att din kropp försöker, så nästa gång kanske det går. Har du haft möjlighet att kolla upp det? 

Åh men wow Hedvig123 låter ju som en helt perfekt cykel, även om det mest perfekta hade varit om det blev ett plus såklart. Detta är ju verkligen ett tecken på att du inte har riktigt PCO utan att det är p-pillret som orsakat! Vad skönt att ni börjar kolla upp det också och att gyn är på det nu, hoppas ni får bra resultat på spermaprovet! Hjärta

• LillaSam
    LJM91 skrev 2022-05-30 22:12:45 följande:
    Nej tyvärr inte, får inte kolla upp något förrän vi har försökt i ett år.. så inte förrän efter sommaren isåfall.

Okej jag förstår.. men kan man inte kolla upp det pga cykeln då? Om du har PCO så kanske de kan hjälpa dig med letrozol för att få tidigare ÄL i alla fall? 

Hedvig123 hur såg spermaprovet ut? Har du hunnit med ett besök till gyn?

• LillaSam
    Hedvig123 skrev 2022-06-15 18:38:23 följande:
    Spermaprovet såg jättebra ut! Jag har också varit hos gynekologen igen, denna gången fanns ingen ledande äggblåsa dock. Vi har nog bestämt oss för att pausa under sommaren och sedan fortsätta försöka i höst igen och då kör vi igång med letrozol direkt. Jag hämtade ut receptet nu i veckan men kände när jag väl kom hem att jag inte pallar hålla på att planera hela sommaren efter när man behöver göra vul och när man ska ligga osv.. 

hur går det för dig??

LMJ91:
    Vad segt att det behöver gå ett år ändå? Hoppas du får bra hjälp från den privata gynekologen!

Hedvig123:
    Åh vad skönt att spermaprovet såg bra ut! Men tråkigt att du inte hade en ledande blåsa. Tycker det låter bra att vänta med letrozol till hösten så får ni bara slappna av och njuta av varandra i sommar. Vem vet, det kanske är exakt det ni behöver? 

Det går bra för mig! Var på KUB förra veckan och allt såg helt perfekt ut, jättelåg risk för downs och andra kromosomavvikelser så det var såklart en lättnad. Men har ändå svårt att vara helt glad och släppa oron. Saker kan ju fortfarande hända så vi tar det lugnt med att berätta för folk och tar det i vår takt! Är i vecka 14 nu. Har faktiskt gått så sjukt fort hittills!

• LillaSam
    Hedvig123 skrev 2022-09-10 09:40:55 följande:

Det går bra! Vi har haft paus hela sommaren vilket har varit såå välbehövligt. Har inte haft några bra cykler men kunde faktiskt inte brytt mig mindre. Nu tänkte vi starta igång igen så skulle börjat med provera igår för att få mens? MEEEN, dubbelkollade såklart innan att jag inte är gravid - OCH DET ÄR JAG!!! Så himla sjukt.  Vet  inte när jag haft ägglossning men testet säger 1-2 veckor så det är ju fortfarande väldigt tidigt. 

Hur går det för dig?

Men skojar du????? GRATTIS!!!! Åh vad glad jag blev. Fick rysning genom hela kroppen. Wow vad stort!!!! Tänk att den irriterande gamla skrönan ?när man slutar stressa och slappnar av så kommer det gå? faktiskt funkade för er!! åh vad spännande!

Jo men det går bra, är i vecka 26 nu. Väntar en liten pojke som är så aktiv och sparkar på därinne hela tiden. BM säger att han är en riktig liten piggelin. Alla värden är perfekta och vi följer tillväxtkurvan precis på linjen så kunde inte ha bättre förutsättningar. 

tänk av vi båda blev gravida tillslut Hjärta

• LillaSam
    Hedvig123 skrev 2022-09-15 18:33:54 följande:
    Tänkte bara uppdatera igen, har ingen annan att dela med mig om detta än (förrutom sambon då). Tog två nya tester imorse bara för att se att det ökar i styrka och bekräfta för mig själv att det faktiskt är något i magen. Känns fortfarande helt overkligt, men såå skönt att det ökat sedan helgen.

Åh här har jag gått och väntat på uppdatering och så har jag helt missat att du skrivit! klart du ska dela med mig, Tänker på hur det går för dig nästan varje dag haha! 

Vad härligt att det ökar så fint i styrka, det kommer gå super det här. Vilken vecka är du i nu?

BF är 17e eller 21a december beroende på om man går på KUB eller RUL haha. Vården räknar med 21a. Har du några symtom? 

• LillaSam
    Hedvig123 skrev 2022-09-16 17:31:26 följande:

Ja jag hoppas verkligen att det har vänt och blåser lite tur i seglena nu så att vi får behålla den som gömmer sig där inne!! Har ju ingen koll på när äl var men enligt clearblue är jag ju ungefär i v4-5 då. Ska på inskrivningssamtal nästa vecka så får väll se om jag kan få ett tidigt vul om några veckor för att se ungefär vart vi befinner oss!

Åhh, då har ni förhoppningsvis lillen hemma på jul då!! Såå mysigt ju! 

Jag har inga jättetydliga symptom förutom lite svag molvärk och ömmande bröst. Hoppas att det kan hålla sig så ;)

Ja det hoppas verkligen jag också! Nej just det såklart.. men ja 4-5 låter ju rimligt ungefär. Jag tänker att du borde få VUL eftersom du inte vet riktigt när du hade ÄL. Det fick jag iaf men har förstått att det är väldigt beroende på både region men även BM. 

Ja och just nu är känslan att han blir tidig, min mamma har fått alla sina 3 barn några veckor tidigt och hittills har vår son varit tidigt med allt, sparkade i v16 och magen kom fort + att han är sååå aktiv och spark. Men det är bara en hobby teori haha? klipp till att han blir 2v sen.

Åh men det låter ju lovande ändå. Ja var glad så länge du slipper illamående haha
  • LillaSam
    Hedvig123 skrev 2022-09-25 07:55:13 följande:
    Det går jättebra! Har fortsatt väldigt ömma bröst och  har nu också nåtts av en extrem trötthet men är ändå tacksam så länge jag slipper illamåendet känner jag!

Vi var hos barnmorskan i veckan på inskrivningssamtal och ska dit igen om några veckor. Det verkar inte som det blir något tidigt ultraljud utan hon tyckte nog mer vi skulle utgå från att dagen jag plussade va dagen jag skulle fått mens, så får de korrigera sedan på ultraljudet. Jag tycker ändå det känns okej, isåfall går jag in i v.7 idag så det är väll kanske ca 1 månad till ultraljud då!
    Åh vad glad jag blir!! Så härligt. Jag tror illamåendet kom någonstans vecka 8-9 för mig så har du otur börjar det snart Flört

hur kändes det? Fick du bra intryck av BM? Berättade du er historia? Ja men det låter väl okej ändå om man inte vet. mEn då får du ändå VUL eller behöver du vänta till KUB? 
  • LillaSam
    Hedvig123 skrev 2022-09-29 11:13:16 följande:
    Allt kan vända så snabbt.. fick en blödning natten till måndag. Blödde färskt blod, dock utan synliga klumpar. På morgonen avstannade blödningen igen och har nu enbart haft bruna flytningar från och till. Jag vet att man kan blöda utan att det är farligt men det känns som mängden var för stor för att vara ofarlig. Har blivit beordrad att vänta två veckor för att sedan ta ett nytt test..  har köpt tester så ska börja redan imorgon o sen ta ett om dagen för att se om det verkar minska i styrka.
    Åh nej vad jobbigt!! Men tänk på mig att jag hade det så två gånger utan att det var någon fara. Det rann verkligen andra gången både på jobbet och sedan när jag kom hem men det var färskt blod utan klumpar som avstannade sedan. Hade dock brunröda flytningar i flera veckor till och från efteråt. Spec om jag typ sprang lite eller rörde mig för mycket. Jag TROR verkligen att om det hade varit något annat så hade du blött mer. Håller tummarna för dig Hjärta
  • LillaSam
    Hedvig123 skrev 2022-09-29 22:55:16 följande:
    Ja jag vet, har gått tillbak här i tråden och läst om när du hade din blödning för att få lite hopp. Jag har dock haft ganska stark mensvärk samtidigt och känner att det snart kommer komma en till flod. Såklart hoppas jag att jag har fel men tyvärr brukar ju magkänslan stämma.. Har varit och inhandlat riktigt kraftiga bindor så är redo ifall det händer. 

Man kan ju iallafall trösta sig med att fertiliteten brukar öka efter en graviditet, så förhoppningsvis kan jag bli gravid snabbt igen om detta skiter sig.
    Hoposs att det gett dig lite hopp! jag hade också mycket värk speciellt under tiden jag blödde så var med orolig. låter bra att du är förberedd på det värsta men hoppas på det bästa!

Ja precis om det inte går vägen får du tänka så. Jag brukar tänka att min första graviditet som blev ett MA ledde till att hormoner stabiliserade sig i min kropp och att jag fick höjda värden av progresteron och östrogen. att den förberedde kroppen så att det förhoppningsvis går vägen den här gången. Nu hoppas jag såklart att det inte ska behöva vara så i ditt fall. Men OM det skulle vara så kanske det kan vara en lite tröst i alla fall? 
  • LillaSam
    funderandetjej skrev 2022-10-03 10:24:57 följande:
    Hej!

har också pcos och började med letrozol för första gången denna cykel, på cykeldag 3-7. Är idag på dag 10 men redan igår på dag 9 började CB advanced ägglossningstest att blinka och fortsätter göra det idag på dag 10.  
    Någon som varit med om samma sak? hade gärna gjort VUL idag men har tid först på cykeldag 13
    Hej!

Har tyvärr ingen erfarenhet av letrozol då jag ville gå igång en mer normal ÄL på ett naturligt sätt. Dock med PCOS är det ofta generellt man får utslag på ÄL stickor för att kroppen försöker ägglossa men inte lyckas. Hoppas du får igenom din ägglossning!

hur går de Hedvig123, tänker så på dig och hoppas lilla fröet stannar kvar där inne Hjärta
Svar på tråden Försöker bli gravid naturligt PCOS