• LJM91

Försöker bli gravid naturligt PCOS

Hoppar in i den här tråden då jag misstänker att jag har PCO/PCOS, har gjort en provtagning och fick högt AMH (9.1) och jag har väldigt långa och oregelbundna menscykler (typ 40-65 dagar). Har varit i kontakt med gyn men vi får ingen hjälp förrän vi har försökt i ett år, eftersom jag får utslag på ägglossningstest och tydlig temphöjning varje cykel kan jag vara ganska säker på att jag trots allt ägglossar naturligt. Vi har försökt bli gravida sen augusti, fick mens i fredags så nu går vi in på sjunde försöket.

Är det någon som har testat Donaferty/inositol? Lyssnade på en intervju med en gynekolog som rekommenderade det om man har PCOS då det ska stabilisera insulinet och hjälpa kroppen att ägglossa mer regelbundet om jag förstod det rätt?

• LJM91
    Hedvig123 skrev 2022-05-08 10:31:54 följande:
    Hejsan, kul med en ny här inne! Tråkigt att dom inte vill hjälpa er, vi här inne har ju istället för att ta hjälp försökt förbättra menscykeln med kosten vilket gett resultat! Jag hade förra sommaren ingen mens på typ 6mån och nu senast var cykeln på 24-dagar, dock har ägglossningen börjat krångla nu ist..

Jag har testat inositol, dock testade jag massa grejer samtidigt och vet inte vilket av det som gett resultat. Jag har dock inte fortsatt med just inisitolen så vet inte hur det sett ut om jag fortsatt! Har du kollat på Jenny Koos tillskottspaket för oss med pcos? Jag äter motsvarande tillskott och har minskat kaffeintaget rejält, inbillar mig att det är dessa två faktorer som hjälpt mig mest!
    Tack för välkomnandet :) jag tror att kosten kan göra skillnad för mig också, har ett antal kilos övervikt så lite förändringar där kan förhoppningsvis hjälpa mina ägglossningar på traven. Vad är det för kostförändringar ni har gjort? Jag dricker inte kaffe så kan inte ändra så mycket där :) har tittat på Jenny Koos paket men jag har så otroligt svårt för att svälja tabletter så vågar inte riktigt köpa hem såna stora paket med risk att jag inte kommer lyckas ta dem.. Behöver kunna dela, krossa eller tugga tabletter och det är ju inte alltid man kan det tyvärr.
  • LJM91
    Hedvig123 skrev 2022-05-08 11:34:09 följande:

Jag levde på pasta och bröd typ enbart innan så jag har helt enkelt börjat äta mer fett och protein och försöker äta lite mer ordentliga portioner. Jag  var tidigare på gränsen till undervikt men har lagt på mig ett par kilon sen jag la om kosten lite vilket jag tror var bra i mitt fall! 

Okej jag förstår! Jag har blivit så van att svälja tabletter nu med alla kosttillskott men förstår verkligen problemet!! Du kanske kan söka runt lite efter liknande tabletter som går att tugga eller krossa men så du ändå får ungefär samma innehåll? 

jag hade ingen ägglossning förra cykeln och tempen denna cykeln har varit lite konstig så misstänker att jag har haft ägglossning väldigt tidigt. Blir så trött på detta för det känns som ännu en månad är ?förstörd?.. Vet inte exakt när ägglossningen skett eftersom tempen varit bara ca 0.1-0.2 över min vanliga temp i flera dagar och sedan idag steg rejält. Lägger in bild på kurvan här nedanför. 

Jag skulle behöva dra ner på sockret, kan utan problem käla choklad varje dag och det är ju inte så hälsosamt i längden. Tänker försöka undvika vitt bröd och välja fullkorn och grövre varianter så ofta som möjligt, och äta ren och nyttig mat typ? Utan att förbjuda något för det tror jag inte jag kommer klara haha. Men begränsa onyttigheterna till enstaka dagar liksom :)

Ska absolut kolla om det går att ersätta produkterna med andra varianter, tack för tipset!

Utifrån din kurva tycker jag det ser ut som att du ägglossade på CD10, men det beror ju lite på hur tempen är nästkommande dagar. Hur hög temp brukar du få efter ägglossning? 
  • LJM91
    LillaSam skrev 2022-05-09 06:50:44 följande:

Hej LJM91, välkommen hit! 

jag har precis som Hedvig också försökt ändra om min kost och tagit hjälp av Jenny Koos vitaminpaket. för PCO paket så ingår Inositol så det har jag ätit ett tag. Hade inte heller ÄL på typ 9 månader men efter ca 2-3 månader med vitaminer och mindre vitt mjöl så kom ÄL igång. En annan stor förändring jag har gjort är att äta frukost varje morgon och sluta springa flera gånger i veckan. Det har nog också stabiliserat blodsockret och binjurarna. Precis som Hedvig är jag normalviktig så BMI har aldrig varit en avgörande faktor för mig. Förstår om tabletterna kan vara svåra att svälja, jag tar en rejäl klunk vatten och då slinker de ner lätt. Får man igång en ÄL som leder till bebis är ju det mesta värt det.

Hedvig:

håller med att det ser ut som att du fått ÄL på dag 8-9, kurvan ser ju ut att ha tagit ett fint skutt nu. Hoppas!! Min kurva kan också öka lite innan ÄL, och det kanske är så att du höjt din basaltemp lite? Det är ju super isåfall! Visst är det så att man typ inte ägglossar en gång per år ungefär? Så det kanske är det som hände dig förra cykel? 

Tack för välkomnandet, och stort grattis till ditt plus! :) jag tänker att jag ska satsa på att äta regelbundet och nyttigt, försöka undvika socker och snabba kolhydrater. Så hoppas jag att det kan vara en knuff i rätt riktning.
  • LJM91
    LillaSam skrev 2022-05-09 17:57:17 följande:

LJM91, kan inte citera dig!

ja det låter som en bra början att försöka äta lite nyttigare och mer regelbundet, så får du se om du märker någon skillnad. Vilken CD är du på nu?

tack så mycket, det är dock väldigt läskigt allting. blev gravid i december också men fick tyvärr MA i v10, så har svårt att tro att detta ska gå bra ibland. 

Jag är på CD4, så har en lång väntan framför mig :P senaste cykeln ägglossade jag på CD43 och cykeln innan på CD47, men jag hoppas att mina kostförändringar och inositolen ska ge någon liten effekt redan nu. Bara att ägglossa ett par dagar tidigare hade varit fantastiskt!

Förstår din oro, läste i ditt förra inlägg att du fick göra ett tidigt VUL vilket måste ha varit superskönt :) håller alla tummar för att det går vägen den här gången!
  • LJM91

Beklagar verkligen LillaSam, så tråkigt att höra :( Har du fått göra missfallsutredning?

• LJM91
    LillaSam skrev 2022-05-16 10:17:06 följande:

Alltså den här lille gör oss redan oroliga. Allt såg super ut idag. bebis och slemhinna var helt intakta och hjärtat pickade på. Den har dessutom växt på sig och mäter nu vara en dag mindre än vad NC säger, så vi är helt otroligt lättade. 

Åh vilken gullig liten krabat! Så skönt att allt såg bra ut, det måste vara en otrolig lättnad :) kunde de säga vad blödningen berodde på?
  • LJM91
    LillaSam skrev 2022-05-16 16:45:04 följande:

Ja visst är den söt. Ser ut som en liten groda! 

Ja jag kunde knappt sova inatt och var så nervös innan besöket idag så jag kräktes, så det var en enorm lättnad och chock när hon sa att allt såg bra ut. Vi var inställda på ett nytt MA. Nej hon kunde se att livmodertappen kanske var lite irriterad men sa bara att det är vanligt och var en helt ofarlig blödning, kanske ett blodkärl som brustit eller något. 

hur går det för dig? Börjar du känna av några tecken på ÄL? Har du lyckats göra om din kost lite?

Fy sjutton kan riktigt känna nervositeten, underbart att allt var bra!

Inga ägglossningstecken än så länge, men är bara på CD12 idag så räknar med att det kommer dröja ett tag. Har gjort lite små förändringar med kosten, tänker till ett varv extra innan jag äter något och har köpt hem lite nyttiga mellanmål för att försöka motverka sötsug. Rör på mig oftare och undviker att hamna i soffan hela kvällarna :)
  • LJM91

Kan inte citera dig LillaSam, jag räknar också med att det kommer ta några månader innan jag märker någon skillnad. Varje liten förändring är ett steg i rätt riktning :) jag tempar och använder clear blue advanced ägglossningstest så har ganska bra koll på cykeln.

Jag har läst att ägglossningstest inte alltid är pålitliga när man har PCOS då de ger positivt utslag typ hela tiden, är det något ni känner igen? Det stämmer verkligen inte på mig så tänker att jag kanske inte har PCOS ändå. Det är såklart ingen diagnos man kan sätta själv men försöker ändå samla på mig så mycket information som möjligt :P

• LJM91

Ingen ägglossning för mig än så länge.. Fick ett ganska starkt streck på stickan för ett par dagar sedan så trodde den var på gång, men det var falskt alarm. Har haft en lite deppig helg pga det, fick upp förhoppningarna om en tidig ägglossning denna cykeln..

• LJM91
    LillaSam skrev 2022-05-30 19:06:33 följande:

LJM91, åh vad tråkigt. extra jobbigt att du fick positivt på stickan också, det har jag med fått någon gång utan att det varit ägglossning. så förstår verkligen att det är deppigt? men det betyder ju i alla fall att din kropp försöker, så nästa gång kanske det går. Har du haft möjlighet att kolla upp det? 

Åh men wow Hedvig123 låter ju som en helt perfekt cykel, även om det mest perfekta hade varit om det blev ett plus såklart. Detta är ju verkligen ett tecken på att du inte har riktigt PCO utan att det är p-pillret som orsakat! Vad skönt att ni börjar kolla upp det också och att gyn är på det nu, hoppas ni får bra resultat på spermaprovet! Hjärta

Nej tyvärr inte, får inte kolla upp något förrän vi har försökt i ett år.. så inte förrän efter sommaren isåfall.
  • LJM91
    LillaSam skrev 2022-06-09 09:16:55 följande:

Okej jag förstår.. men kan man inte kolla upp det pga cykeln då? Om du har PCO så kanske de kan hjälpa dig med letrozol för att få tidigare ÄL i alla fall? 

Hedvig123 hur såg spermaprovet ut? Har du hunnit med ett besök till gyn?

Jag trodde också att jag skulle kunna göra det, men de bedömde att eftersom jag ändå får ägglossning i varje cykel så ville de avvakta tills ett år har gått. Surt för mig.. Hittade en privat gynmottagning som jag har tagit kontakt med, går förhoppningsvis lättare där!

Hur går det för dig med graviditeten, mår du bra?
  • LJM91

Kringlan86, hur hittade du denna gynekolog? Jag har försökt hitta privata gynekologer för att göra ungefär samma sak men hittar inga på rimligt avstånd..

• LJM91

Tack för all info Kringlan, jag får googla vidare och se om jag hittar något liknande :) jag bor i Skåne så lite långt för att boka tid på samma ställe tyvärr :P jag har läst en del av Vulverine och kämpar med att ändra min kost, har en del övervikt så tror absolut att det är en bidragande faktor för mig.

Svar på tråden Försöker bli gravid naturligt PCOS