KaptenOhoy skrev 2021-10-27 09:26:45 följande:
Jag förstår ärligt talat inte heller varför du ställer frågan till ett forum som familjeliv. Skummar igenom svaren och ser att du BARA får en massa lösa kill-gissningar, ingen här som har en aning om vad som verkligen gäller. Ta kontakt med en jurist om du inte vill ta det med hyresnämnden direkt, så får du svar du faktiskt har nytta av.
Jag har från första början ställt denna fråga och fått svar från TS att jag är respektlös och denne har sedan bett mig att inte skriva i tråden.
Det sista är rent absurt som visar att TS inte förstått hur forum fungerar. Det visar också att TS bara vill ha de åsikter som bekräftar hennes åsikter snarare än att TS vill veta fakta.
Fiakakan skrev 2021-10-27 10:10:42 följande:
TS, har du läst igenom Jordabalken kap 12? Den kallas hyreslagen. Det är hyresvärden som ansvarar för att bostadens skick på tillträdesdagen uppfyller vad som har avtalats.
Ett tips att gå med i hyresgästföreningen, för där kan du få hjälp med dina frågor.
TS hyr av en privatvärd då gäller delvis andra lagar och vissa inte alls. Hyreslagen är i främsta hand utformat för hyreslägenheter i företagsverksamhet, alltså olika typer och former av hyresbolag.
Hyr man av privatvärd är tex besittningsrätten inte garanterad alls trots allt som står i hyreslagen. Du kan åka ut utan varsel om du har otur. Till exempel kan hyresvärden säga att fastigheten ska säljas. Då åker du ut i samma stund hyresvärden skriver på köpekontraktet. Och det kan handla om en teknisk lösning som att hyresvärden säljer sitt hus för en krona till sitt barn.
Som hyresgäst har man i detta fall en långtgående eget ansvar, tex har TS godkänt kontraktet. Och som jag skrev innan så är det ingen överraskning att det fattas två rum utan det är något TS godkänt från början.
Min poäng är att hyreslagen i mångt och mycket inte är tillämplig i fall som för TS.