• Ruter

Är jag lurad av hyresvärden?

Fast att det bara är 3 rum istället för 5 lär du ju ha sett när du var på visning/flyttade in och inte märkt nu över ett år senare?

De 5-7tusen är det hyra för en lägenhet? Eller vad jämför du med? Hyran för ett hus är oftast mer än för en lägenhet då du tex inte har några grannar m.m. med stuga på tomten, bastu m.m tycker jag att en hyra på 9500kr låter rimligt för att få ett helt hus för sig själv utan att veta bad det ligger. Hus här där jag bor(landsbygd) hyrs ut för mellan 8-15 tusen i månaden i kallhyra. Så 9500kr låter rimligt för hyra. Du har ju trots allt accepterat hyran och dessutom bott där ett år. Passar det inte får du säga upp kontraktet och istället flytta till de med billigare hyra som du hittat.

• Ruter

I vilken stad ligger huset? En skälig hyra brukar vara 4% av marknadsvärdet. Dvs säljs huset för 3 miljoner bör då en skälig hyra vara 10 tusen i månaden. Sen kan de lägga på 15% om det hyrs ut möblerat.

• Ruter
    Merlin74 skrev 2021-10-22 14:34:11 följande:

Hej alla!

Jag såg såklart att det var 2st sovrum och ett vardagsrum i villan. Jag trodde dock att det, som de specifierade, var ok att ange gäststugan och rummet bakom carporten som just boyta. Det går ju, om man inte är kräsen, att bo där..eller i alla fall sova. Jag antog alltså helt enkelt att de kunde räknas som boyta. Kontraktet säger även att jag hyr 5rok/129m2..

Nu har jag dock förstått att en stuga på tomten, ett litet (1,7x2,6m) rum ihopbyggt med carporten samt en stuga som bara agerar bastu inte kan räknas som boyta utan att det som är s.a.s utanför huset är biytor och att jag alltså betalat för 5rok när det i själva verket är 3rok. 

Därför undrar jag om värden på något vis "lurats" när hen har hävdat att jag hyr 5rok och tar betalt för det, och om det är något jag kan använda för att lyfta en diskussion angående reducering av hyran. 

Nej bara det argumentet kan du inte använda då du godkänt det. Sen om hyran i sig anses skälig eller ej beror ju på hur mycket huset kostar. Men enligt de uppgifter du lämnar så blir du inte lurad.
  • Ruter
    Merlin74 skrev 2021-10-22 15:14:55 följande:

Jag godkände 9500 för 5rok. Utan att veta att det som är utanför huset alltså inte är boyta. Blir bekymmer när man angett en boyta, som stipuleras i kontrakt, när den inte stämmer.. Tänk FK..

Vi har inte kommit överens om någon uppsägningstid utan det står helt enkelt bara 3mån, inte åt vilket håll, medan lagen säger 3 mån mot gäst och 1mån mot värd.. Gäller kontrakt eller lag? Googlat men finner inte något om att tid mot värd kan omförhandlas, bara gentemot gäst...

Men om du antar att allting skulle stå med. Så kan det ju vara så att även dom antog att de skulle räknas med som boyta. Eftersom de är privatpersoner och som du kanske inte har helt koll på läget så kan ju de också gjort misstag att räkna med allring. Du fick ju trots allt se allting och visste precis vad du fick för pengarna sen vad det står på pappret gällande antal rum är skit samma.

www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/bostadsratt/hyra-ut-egen-bostad/

Där det står

"Hyresvärden kan som tidigast säga upp avtalet till månadsskiftet tre månader efter uppsägningen. Detta gäller om parterna inte har avtalat om någon uppsägningstid.

Hyresgästen kan tidigast säga upp avtalet till månadsskiftet en månad efter uppsägningen. Detta gäller även när längre uppsägningstid har avtalats, eftersom lagen är tvingande till hyresgästens förmån"

Minsta uppsägningstiden som gäller är 1 månad, man kan alltså inte skriva kontrakt på kortare uppsägningstid. Man kan däremot skriva in i kontraktet att längre uppsägningstid gäller. Vilket nu gjort i ditt kontrakt. Det står att det är 3 månaders uppsägningstid. De gäller därmed 3 månader åt båda hållen och är helt riktigt enligt lagen, så 3 månaders uppsägning gäller för dig. Vilket också är det vanligaste att man avtalat om.
Svar på tråden Är jag lurad av hyresvärden?