Mamma - dement eller psykisk ohälsa?
Jag hoppas någon har erfarenhet av något liknande och kan rådge. Min mamma är 75+ och har sedan hyfsat unga år levt själv med mig och mina syskon (änka). I grunden alltid en orolig, nervös själ ständigt orolig för att någon ska vara arg på henne eller inte tycka om henne.
Pga corona har vi inte träffats jättemycket fram till att vi blev vaccinerade alla. Det kan vara därför jag inte lagt märke till de tecken som nu senast blev väldigt tydliga. Hon menar att personer som bor i huset mittemot (lägenhet) är ute efter att göra henne illa. Vilka dessa är, ser ut etc vet hon dock inte. Det pågår, enligt henne en förtalskampanj mot henne i kvarteret (notera att vi bor i en stor stad och jag är tveksam till om kringboende ens vet vem hon är). Dessutom cyklade en medelålders kvinna förbi henne på gatan och gjorde miner till henne. Denna kvinna är tydligen också del i förtalskampanjen (mamma visste dock inte vem hon var). Dessutom hade det suttit en man på kvarterets fik som baktalat mamma efter att hon lämnat fiket, detta till fikets innehavare, varpå mamma senare går tillbaka och konfronterar fikets innehavare. Dessutom ska en man ha tagit struptag på henne, mitt på dagen ute på trottoaren i kvarteret. Hon minns dock inte hur han såg ut, hon blev bara rädd.
Så, något har gått tokigt för min mor. Kan det vara demens som kommer så här "snabbt"? Kan det vara en annan psykisk åkomma? B12 brist?
Jag ringde min vårdcentral som föreslog att jag skulle kontakta mammas vårdcentral för att få dit henne på konsulation. Men hur ska jag få dit henne? Hon upprepade flera gånger, jag HAR inte blivit galen, om det är det du tror! Saken är ju den att oavsett hur tokigt detta är så upplever hon det som sanning och är rädd. Utöver konsprirationsdelen är hon fullt fungerande, tar hand om sig själv, sin hälsa och sitt hem och resonerar normalt.
Jag har aldrig upplevt en äldre släkting med dessa symptom så jag är tacksam för alla råd jag kan få om hur jag hanterar detta.