• AndreaBD

Mamma - dement eller psykisk ohälsa?

Min mamma var dement, hon är död numera. Och jag kan säga att det mycket väl kan finnas såna vanföreställningar vid demens. Men jag tyckte ändå att det inte var så mycket på en gång när det började med min mamma. Då märkte vi att personligheten hade förändrats (hon var faktiskt snällare än vad hon brukade vara), och hon kunde blanda ihop saker så som sin mammas och sin pappas efternamn och hon påstod plötsligt att hennes mamma hade haft flera bröder, vilket hon inte hade. Sedan berättade hon för grannar att jag skulle flytta igen (vilket jag inte skulle). Sedan trodde hon att pappa hade en älskarinna. 

Jag håller med om att det är en aning plötsligt. Men det är inte säkert att det inte kan vara så här. Som du säger, kanske är det bara nån vitamin-12-brist eller något annat som går att åtgärda. Och annars så finns det bromsmedicin. Klassiska psykiska sjukdomar brukar man inte få i den åldern. 

Kan du inte säga till din mamma att du vill hjälpa henne med det här, att du inte vill att hon ska vara utsatt. Men att man måste kolla att hon är okej rent fysiskt - säg det att hon ju kan ha en vitaminbrist eller liknande - att man bör kolla det först. Och om doktorn säger att det inte är något så kan ni gå till polisen om det där. Oavsett vilket, så hjälper du henne. Tror du inte det kan funka? Hon kanske då vill bevisa för dig att det inte är något? Prata dock i så fall med en läkare först, förbered det där! 

Svar på tråden Mamma - dement eller psykisk ohälsa?