Inlägg från: Anonym (Olika seder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olika seder)

Dubbelt efternamn till barnet

Kanske i hans land men här är det som tidigare sagts att barnet får mammans om man är ogift. Därför blir det ju logiskt i ert fall att hans namn läggs till efter det. Om han inte tror dig så be honom ringa Skatteverket och fråga.

• Anonym (Olika seder)
    alvaaaaaa skrev 2021-10-20 10:44:10 följande:

Vad glad jag blev över era svar haha!  Ja jag misstänkte att han endast sa så för att han vill bestämma. Enligt både mig och mina tjejkompisar så låter det bättre med *Förnamn* *Hans efternamn* *Mitt efternamn*. Men han tycker tvärtom endast för att hans "ska" vara sist. Jag kommer nog inte vara så grym att jag helt väljer bort hans efternamn, vill inte starta krig här hemma. Men definitivt bra att veta!

Min fråga var också om det är bäst att ha sitt efternamn först eller sist? Alltså vilket utav efternamnen använder man i regel mest?

Har man två efternamn så skriver och säger man väl båda? Det står ju på alla id-handlingar och allt post man får från myndigheter.

Men jag kan ha fel, hela efternamnsgrejen har ju faktiskt ändrats.
  • Anonym (Olika seder)
    Lönnsirap skrev 2021-10-20 11:09:53 följande:

Sista efternamnet är det juridiska efternamnet. Så det är det som "används".

Man väljer efternamn såsom man vill, men det är ju klokt att tänka på att faktiskt lyssna på vad som låter bra.

Nej man väljer inte hur man vill....hur skulle det vara om man fick kalla sig oilka vid olika tillfällen. Det blir ju snudd på bedrägeri..   
  • Anonym (Olika seder)
    Lönnsirap skrev 2021-10-20 12:34:02 följande:
    Tack för påminnelsen! Det är ju bara vi gamlingar som har mellannamn.
    Anonym (Olika seder) skrev 2021-10-20 12:20:47 följande:

Nej man väljer inte hur man vill....hur skulle det vara om man fick kalla sig oilka vid olika tillfällen. Det blir ju snudd på bedrägeri..   

Nä, mängder av människor presenterar sig med andra namn än det Skatteverket har registrerat. Att Lars-Erik kallar sig Lasse och att vissa känner Maria som Anna-Maria är inte ett dugg ovanligt.

Men, smartast med barn är att namnge dem till det man vill att de ska heta. Av erfarenhet vet jag dock att folk faktiskt inte alltid är så noggranna, så oavsett vad barnet heter, så kommer det också vara viktigt vad folk tror barnet heter.
    Det är ju förnamn. Efternamn brukar man inte använda olika.
  • Anonym (Olika seder)
    Lönnsirap skrev 2021-10-20 14:00:11 följande:

När vår kommun beslutade sig för att använda folkbokföringsnamn som mail så skapade det massor av problem. Men exakt hur vanligt det är är det ju svårt att veta.

För vissa är det väldigt viktigt att namn är helt rättstavat.och korrekt.... Typ flygbolag och tull. För en mindre firma är det kanske inte så viktigt att Håkan Andersson egentligen heter Håkan Andersson Silverduva.

Ja.. en vän bytte ett v i förnamnet till w för att matcha nya efternamnet som började på w. Köper biljett till USA men har gamla stavningen i passet. Det gick inte kan jag säga. Hon måste göra nytt pass för att kunna boka biljett.
Svar på tråden Dubbelt efternamn till barnet