• hejhejkola

Fosterrörelser i v. 27

Hej! Är gravid i vecka 27 och har hittills haft en ganska aktiv bebis som sparkat och rört sig 10-15 minuter åt gången, några gånger om dagen. Men under helgen har rörelserna blivit mer dova, diffusa och hon sparkar bara någon enstaka spark när hon är igång, och inte under längre perioder. Upplever alltså att rörelserna ändrats ganska mycket och snabbt på dessa dagar? var hos barnmorskan idag och hjärtljuden lät jättebra vilket lugnade mig ungefär tills dess att jag kom hem igen. Känner att jag behöver övervaka varenda rörelse och känna efter precis hela tiden, inte hållbart och det tär på mitt välmående. Någon som varit med om liknande? Tror jag ska ringa bm imorgon igen och kanske eventuellt förlossningen för att försöka få till en mer grundlig undersökning?..

• Svar på tråden Fosterrörelser i v. 27
  • Jez20

Jag är bara i vecka 21 men som jag förstått om det händer efter vecka 25 skall man ringa förlossningen direkt! "Vänta INTE" "bättre att ringa 1 gång för mycket" osv! Behöver inte alls vara något dåligt men bättre du ringer förlossningen än BM.

• bananmilkshake

Jag upplevde liknande men tidigare. Min egen förklaring var att bebisen lagt sig så hon sparkade inåt kroppen s det kändes annorlunda. Men ring imorgon omigen för säkerhets skull!

• Ebo88
    bananmilkshake skrev 2021-10-19 02:18:34 följande:

Jag upplevde liknande men tidigare. Min egen förklaring var att bebisen lagt sig så hon sparkade inåt kroppen s det kändes annorlunda. Men ring imorgon omigen för säkerhets skull!

Det här. Dom kan ju vända sig och sparka inåt. Sen så har som väl en dygnsrytm, lärde mig snabbt att vår dotter var oftast mer aktiv sena kvällar och nätter än dagar, men man ska ju ändå känna dem.

Jag ringde ofta till förlossningen och åkte in för att kolla när oron blev för stor, men vår dotter som jag var gravid med innan dog i min mage i v.25, så jag var konstant orolig så därav att jag ringde.

Men jag fick alltid höra att man ska ringa om man är orolig och upplever att man känner mindre rörelser.
  • Bula2021

Jag är 27+4 och har precis som du upptäckt ett mönster med vår bebis. Lite rörelse på morgonen när jag själv vaknar till, sedan ett race vid 11-tiden och sedan ett race till vid 22-nångång. Däremellan är det oftast lugnt eller åtminstone inte uttalade race/sparkar.

Läste nånstans att de i den här veckan sover max 90 minuter i sträck - men det innebär ju inte att de är superaktiva med hårda sparkar mellan varje 90-minutare :)

Jag tänker också att bebis växer ganska mycket nu, att det snabbt blir trängre och att de hittills ?stora? rörelserna därmed blir mer dova och kanske ?tryckande? snarare än alerta och plötsliga.

Känner du dig orolig ska du så klart absolut ringa förlossningen för en ctg-koll. Det är inte konstigt att du känner oro om du förlorat ett barn i vecka 25.

• Bula2021

Ursäkta, ser nu att det inte var ts som förlorat ett barn i v. 25 utan en som svarat här. Men oavsett så ska du så klart kolla upp om du upplever avvikande mönster/rörelse. Det är inte värt att gå och vara orolig.

• hejhejkola

Uppdatering: bebis har varit mer aktiv idag och gett ifrån sig tydligare rörelser så jag har inte varit i kontakt med mödravården? men som ni skriver är det självklart alltid bäst att höra av sig och kolla upp om man är orolig. Nästa gång jag upplever detta kommer jag definitivt ringa. Har varit hos bm två gånger redan pga att jag upplevt minskade rörelser så försökte ha is i magen denna gången, men det var inte så bra för sinnesron haha. Tycker dock att det är intressant att höra andras erfarenheter och upplevelser, så man kanske inte känner sig lika ensam i sina känslor och oro :)

• Bula2021
    hejhejkola skrev 2021-10-19 21:02:03 följande:

Uppdatering: bebis har varit mer aktiv idag och gett ifrån sig tydligare rörelser så jag har inte varit i kontakt med mödravården? men som ni skriver är det självklart alltid bäst att höra av sig och kolla upp om man är orolig. Nästa gång jag upplever detta kommer jag definitivt ringa. Har varit hos bm två gånger redan pga att jag upplevt minskade rörelser så försökte ha is i magen denna gången, men det var inte så bra för sinnesron haha. Tycker dock att det är intressant att höra andras erfarenheter och upplevelser, så man kanske inte känner sig lika ensam i sina känslor och oro :)

Skönt att höra att bebis rumsterat om lite där inne i dag. Samma här faktiskt. Hen har fått in några ordentliga kickar eller boxar. Man undrar ju SÅ vad det är för kroppsdel som skickas ut :)
  • hejhejkola
    Bula2021 skrev 2021-10-19 21:13:13 följande:

Skönt att höra att bebis rumsterat om lite där inne i dag. Samma här faktiskt. Hen har fått in några ordentliga kickar eller boxar. Man undrar ju SÅ vad det är för kroppsdel som skickas ut :)

Ja det hade man bra gärna velat veta! Speciellt när man känner sparkar (?) långt ner i magen. Har lite svårt för att förstå hur det är möjligt, bebisen är ju ändå ganska stor i vecka 27 :)
  • Bula2021
    hejhejkola skrev 2021-10-19 22:22:27 följande:

Ja det hade man bra gärna velat veta! Speciellt när man känner sparkar (?) långt ner i magen. Har lite svårt för att förstå hur det är möjligt, bebisen är ju ändå ganska stor i vecka 27 :)

Försökte förklara för min sambo, att det känns som att någon gräver i fiffi fast från insidan :D Oklart om känslan framgick! :)
  • EmelieE1996
    hejhejkola skrev 2021-10-18 22:29:35 följande:

Hej! Är gravid i vecka 27 och har hittills haft en ganska aktiv bebis som sparkat och rört sig 10-15 minuter åt gången, några gånger om dagen. Men under helgen har rörelserna blivit mer dova, diffusa och hon sparkar bara någon enstaka spark när hon är igång, och inte under längre perioder. Upplever alltså att rörelserna ändrats ganska mycket och snabbt på dessa dagar? var hos barnmorskan idag och hjärtljuden lät jättebra vilket lugnade mig ungefär tills dess att jag kom hem igen. Känner att jag behöver övervaka varenda rörelse och känna efter precis hela tiden, inte hållbart och det tär på mitt välmående. Någon som varit med om liknande? Tror jag ska ringa bm imorgon igen och kanske eventuellt förlossningen för att försöka få till en mer grundlig undersökning?..

Jag är också i vecka 27 och känner likadant. Jag kan känna mycket rörelser under några dagar men så plötsligt känner jag knappt något och får panik, dricker massa isvatten och äter något sött och lägger mig ner på vänster sida tills jag äntligen känner en spark eller rörelse. Det är verkligen tärande på psyket!

Bebisen har ju fortfarande plats att röra sig på och kanske sparkar inåt ibland? Jag har inte börjat känna av något tydligt rörelsemönster utan tycker det är olika från dag till dag.
  • Anonym4848
    nellibell skrev 2021-11-27 11:34:10 följande:

Hur gick det för er? Kom bebisen igång sen? Tog du kontakt med vården?

Jag upplevde exakt samma just i v. 27! V. 30 snart nu.. efter 2,5 lugna dagar ringde jag förlossningen, de kollade med CTG och fick sen göra tillväxt-UL och allt såg bra ut. Sen kom hon igång igen och är nu rätt så vild därinne :) de tyckte det var bra att ringa om man känner så, så kan de avgöra om man behöver komma in.
Svar på tråden Fosterrörelser i v. 27