• New  Dawn

Kvinnor, känner ni skuld?

En manlig man skrev 2021-10-15 17:29:22 följande:

Men varför ville du inte ligga med din man om det går bra med en annan?

Din logik bygger på en mycket obehaglig inställning, enligt min åsikt. Som om sex och lust inte har något, som helst, att göra med vilken person man har sex med.

Du frågar dig varför hon inte kan ha sex med x om det går bra med y.

För många människor, både män och kvinnor, är det viktigt vilken person man har sex med och det betyder mycket om man har känslor för dem eller inte. Kanske ser du inte kopplingen. Jag vet inte, men just ditt synsätt skulle definitivt få mig att torka ihop totalt.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • New  Dawn
    En manlig man skrev 2021-10-15 17:44:13 följande:

Självklart kan det vara så men det är ju många förhållanden som spricker av den anledningen och när det tar slut så går det brs att ha sex med någon ny. Varför hade man inte sex med mannen istället då?

Ja, du. Sex för dig kanske handlar om att ha sex med någon kvinnokropp, men för alla som tycker att känslor, kärlek och personlighet också spelar in är det inte lika enkelt.

Har man dessutom en man med din syn blir det väldigt lätt att tröttna på sex, för vem vill vara en random kvinnokropp.
  • New  Dawn
    En manlig man skrev 2021-10-15 20:29:11 följande:

Självklart är man två. De flesta män vill ju tillfredställa sin kvinna såklart. Men om hon inte vill ha sex så påverkar det troligen förhållandet i fel riktning. Kanske det hade räddats om hon ställt upp sexuellt för sin man som några kvinnor i den här och andra trådar skriver att de gör och inte har något emot det.

Men tråden handlar om det finns skuldkänslor när man som kvinna utan sexlust plötsligt vaknar till liv när man börjar internetdejta efter separationen och plötsligt vill ligga igen.

Så man "borde" ställa upp på sex för äktenskapet.

Det finns religioner och länder som har denna syn på kvinnor. Tack och lov tror jag ändå vi är lite mer förskonade från dettta i Sverige. Finns ju uppenbarligen fortfarande män med rostiga gamla synsätt även i Sverige .
  • New  Dawn
    En manlig man skrev 2021-10-15 20:17:27 följande:

Det behöver ju inte bero på att mannen inte tillfredställer sin kvinna. Han kanske gör på samma sätt som han tidigare gjort och som var tillräckligt då men tydligen inte fungerar längre.

Det där låter som en bedrövligt tråkig inställning, enligt min åsikt. Jag fattar faktiskt inte hur man kan man kan vara så övertygad om att man inte ändrar sig ett dugg sexuellt i en lång relation.

För mig är det givet att sexlivet behöver anpassas efter flera år tillsammans. Om min man hade samma fyrkantiga syn på sex som du beskriver hade vi troligen inte längre haft sex. Om han förutsatte att jag skulle tända på exakt samma sätt nu som efter en vecka, som efter ett år, skulle det helt enkelt inte funka. Inte för någon av oss.
  • New  Dawn
    En manlig man skrev 2021-10-15 21:44:53 följande:

Nu var det ju inte x och y utan den man som varit någon som man haft mycket sex med och y (=en ny sexpartner).

Om du inte vill ha sex med den du är ihop med och kanske har barn med så förstår jag inte ditt resonemang. Betyder det att kvinnan alltid bör separera om hon inte har lust då sex och känslor hör ihop och utan känslor inget sex.

Så det är historien som avgör? Att man har haft sex med någon är det väsentliga, tydligen... Om nu situationen ändras, kärleken ändras, attraktionen ändras, han ändras, jag ändras .. DET har tydligen ingen betydelse? Eller hur tänker du? . Vilka känslor man har för personen verkar helt betydelselöst för dig. Just det gör det ju så fruktansvärt tråkigt. Om jag skulle vara tillsammans med en man som ville ha sex med mig bara för att vi har haft sex många gånger tidigare, eller för att vi hade gemensamma barn, skulle jag fly omedelbart. Då skulle jag betrakta relationen som död.

Jag tror inte att kvinnor i allmänhet kan tänka sig att ha sex med en random ny man (y) .... Men om hon träffar någon hon tänder på, någon hon attraheras av eller kanske tom kommer att älska, kan hon så klart vilja ha sex. Det har överhuvudtaget inget med hennes ex att göra.

Olika människor har olika syn på vad som är viktigt i livet och relationer är komplexa. Känslor påverks av olika faktorer.

Jag förstår inte din sista fråga. Jag tycker inte att någon "bör" något. Det får var och en avgöra. Vad som är viktigt för en person kan vara oviktigt för någon annan. Det går inte att generalisera.
  • New  Dawn
    En manlig man skrev 2021-10-15 21:47:47 följande:

Men om det är så att bristande sexlust beror på känslorna för mannen så är det väl konstigt att det finns så många kvinnor som ändå stannar kvar. Borde inte männen som lämnar dessa kvinnor få cred för det då? Jag tror det oftast är tvärt om.

Finns många som stannar av ekonomiska skäl, för barnens skull och av praktiska skäl. Både den som har mycket sexlust och den som har lite.

Tycker överhuvudtaget inte att det handlar om att få cred. Människor är olika, relationer är olika och man gör olika val i livet.
  • New  Dawn
    En manlig man skrev 2021-10-15 22:39:55 följande:

Men nu frågade jag om din åsikt. Räcker med ett ja eller nej.

Min åsikt borde du kunna utläsa av mitt svar. Läs om det så fattar du förhoppningsvis. Det är inte så svårt.
  • New  Dawn
    En manlig man skrev 2021-10-15 22:39:55 följande:

Men nu frågade jag om din åsikt. Räcker med ett ja eller nej.

En manlig man skrev 2021-10-16 00:55:49 följande:

Ett normalt svar från rn dom inte vågar ta en tydlig ställning.

Det går att svara ja eller nej på frågan.

Om jag förstått dig rätt var din fråga :

*Betyder det att kvinnan alltid bör separera om hon inte har lust då sex och känslor hör ihop och utan känslor inget sex.*

Om du inte lyckas lista ut det är svaret på frågan "nej".

Det är för övrigt inte något tydligt ställningstagande. Att jag anser att en kvinna inte alltid bör skilja sig betyder likväl att det ibland är rätt att göra det, och ibland inte.

Dessutom kan det vara olika med sex och känslor. Man kan ha känslor men inte lust att ha sex. Man kan ha tappat känslor men tycka det är okej att ha sex.

Du är väldigt begränsad och fyrkantig i ditt synsätt tycker jag.
  • New  Dawn
    En manlig man skrev 2021-10-16 00:49:59 följande:

Tror du de kvinnorna har varit ärliga och sagt till sina män att de inte attraheras av dem längre?

Du hakar upp dig på det här med attraktion, fast du inte tycker det är viktigt. I flera inlägg har du ju pratat om att man ju kan ställa upp. Det behövs inte attraktion för.

Tycker du att det är viktigt att man berättar att man inte är attraherad även om man vill ha sex?

Tycker du även att män(vissa män) ska berätta hur de resonerar, och säga att de vill ha sex, men att de skulle kunna tänka sig att ha sex med frun... Eller någon annan...

Jag tycker det är svårt att särskilja attraktion. Jag kände inte direkt attraktion till mitt ex men vi hade det bra i många, många år trots det. Vi hade det bra ihop. Vi blev kåta och hade sex ganska ofta. Skulle jag sagt att jag inte kände attraktion redan när vi hade sex?

Jag vet inte om han var attraherad av mig, eller om han bara var sugen på sex.

Om en man märker att hans fru/sambo inte vill ha sex, vet han ju redan. Vad gör skillnaden att prata om attraktion?
  • New  Dawn
    En manlig man skrev 2021-10-19 11:52:10 följande:

Jag ställer den frågan då det är väldigt många som skrivit just det. De har tappat attraktionen till sin man helt enkelt och vill inte ha sex med honom längre. Men ingen talar om det för honom så han lever ju i tron om att det är något annat. Detta kan pågå under lång tid, flera år innan separationen är ett faktum. Tycker inte du att man som kvinna borde tala om för sin man i det läget att attraktionen är borta så mannen får en chans att besluta om nästa steg och kanske gå vidare till någon som attraheras av honom?

Jag tycker absolut att man ska tala om relationen, men det viktigaste är inte just attraktionen. Det viktiga är att ta reda på om personen man lever med vill stanna och jobba med relationen. Om man har problem med just sex kan lika väl den som har mer lust fråga om ens partner vill jobba med sexlivet. Vill hen inte det räcker det som svar. Jag tror egentligen dessutom det ofta handlar om kärlek och den som har mer lust kan också känna mindre kärlek för sin partner. Om män vore ärliga skulle de ibland behöva säga "jag älskar inte dig längre. Vi är mer som kompisar, men jag knulla dig gärna ändå, för jag gillar, sex"

För min del var det känslorna som saknades och sex var egentligen inte det svåra. Det kan man ju ha för att man har en sexdrift. Det svåraste var den emotionella närheten och glädjen, och det var från båda. Det dalade långt innan sexlivet. Självklart var det även olika delar i mitt och hans beteende som ändrats över alla år. Nu i efterhand vet jag jättemånga olka delar i mitt liv som är bättre än det förra, men det är svårt att se. Sex är inte en isolerad händelse, och för mig skulle just ditt synsätt förstöra sexlivet. Sexet och hur bra det är, är ofta ett resultat av hela relationen.

Jag tror många som skiljer sig känner sorg, misslyckande och skuld, oavsett sexlust, särskilt om man har barn.

Mina barn har dock sagt att de ser att jag mår bättre nu. De ser också att relationen till min nya kärlek är mycket bättre. Dom har fokuserat på kärlek och glädjen mellan oss.
Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?