Jobbigt att börja förskoleklass
Hej.
Vet ej hur mkt jag hinner skriva nu. Men återkommer annars senare.
Först och främst vill jag säga. Det är sällan endast ett barn i varje klass som har det svårt med övergången från förskola till f klass. Det är också sällan bara ett barn som tycker samlingar är jobbiga och får göra annat under tiden.
Detta säger jag utifrån att jag under lång period jobbat inom skolan. Ej längre dock.
Sen vill jag säga att vi känner igenom oss. Vår son säger också varje dag att han vill vara hemma. Han har förvisso inga utbrott, varken hemma eller skolan, men lite svårt att koncentrera sig i skolan, svårt att hejda sina impulser (och då är det hejda impulsen att busa. Triggas lätt igång). Är ibland inte med vid samling. Men det där är lite fram
Och tillbaka.
Är samtidigt väldigt framåt och knäckte läskoden strax efter 4 års ålder. Kan basic matte och gör det han ska (som jag förstått det) men har stunder under dagen då han går igång med småbus och har svårt att stoppa sig.
Och sen då det eviga pratet kvällen innan och på morgonen om att inte vilja gå till skolan.
Vi har ett möte inplanerat med skolan för att delvis prata om detta. Se hur vi kan stötta honom. Kanske även ni borde ha det? Också för er föräldrar, så ni får chans ställa era frågor lugnt och utan avbrott. Man får ju inte lika mkt info som man fick på förskolan vid hämtning.
Just de. Han hade liknande svårigheter på förskolan.
Ni är inte ensamma.