• Edaa83

Under IVF-behandling - vill ni följas åt?

Hej. Vi har precis startat vår andra omgång. Jag är 38 år och maken 42 år. Vi gjorde vår första IVF-behandling för 2 år sedan men utan resultat. Det tog oss hårt och sen kom pandemin vilket gjorde att vi avvaktade.

Det har varit mycket frågor från kliniken vilket ökar stressen. Dessa frågor ställs om och om igen. Det är som att personalen inte uppdaterar varandra om svaren.

-varför har ni väntat så länge?

-har du slutat röka?

-varför väntar ni när ni är så pass gamla?

Vi har även fått höra flera gånger att vi måste skynda oss då vi blir allt äldre. Tyvärr har vi inte haft ordentlig genomgång på kliniken. Vet inte om det är pga pandemin, att vi redan gjort 1 försök eller så. Men vi känner oss som nybörjare men får inte alls samma stöd eller råd som vid omgång 1.

Nu är vi inne på dag 7 med sprutor. Vi kör gonalf 300 och fyremedal 0.25. Gjorde UL igår och ska göra UL imorgon. Beräknad ÄP blir på fredag eller måndag.

Den här omgången märker jag verkligen av humörsvängningar deluxe.

Som ni kanske märker så hamnar jag mer i sorg och depression. Även hopplöshet kring att inte vara "normal" och bli gravid. Någon som känner igen sig?

Ni är grymma!!! Lycka till?????

• Edaa83
    Znickers skrev 2021-11-03 16:30:05 följande:

Hej Edaa.

Välkommen! Hoppas du kan finna lite hopp och stöd av oss andra i det här forumet. Vi har alla gått/går igenom samma resa och det finns ju ingen annan som förstår sig på IVF bättre än vi.

Jag måste först och främst börja med att uttryckligen säga vilken okänslig klinik/läkare. Att ni har väntat så länge kan ju bero på många saker, förutom pandemin som bromst/stannat många behandlingar inom vården. Det är en helt irrelevant fråga. Nu är det som det är och ni söker hjälp för att ni har svårt att få barn.

Är det via privat klinik? Eller landstinget?

Jag är också 37 år, fyller 38 i januari. Våra svårigheter är pga manlig faktor, dåliga simmare helt enkelt. Men vi har en 3 åring som blev till via IVF. Våra syskonförsök (2 st FET) resulterade i missfall och en kemisk grav.

Nu går vi via Nordic IVF, köpte 3 ggr paket. 2:a försöket nu och jag fick 4 blastocyster till frysen och 1 som jag ruvar på nu.

Första försöket var långa protokollet med nedreglering (Synerela) och de plockade ut 4 ägg och inga var mogna. Andra försöket var med korta protokollet och lyckades få 9 ägg, 5 befruktade. Då fick jag samma hormoner och dosering som du - 300 Gonal F plus 150 Menopur och även Fyremadel som hämmar ägglossningen. Så jag var rätt trött på sprutor kan man säga. Plus att jag stimulerades i 15 dagar totalt.

Och jag upplevde mkt mer humörsvängningar denna gången. Mer huvudvärk. Mer av allt helt enkelt.

Då har du ÄP på fredag eller måndag? Hoppas du får bra mängd med äggblåsor som innehåller fina mogna ägg.

Du får hålla oss uppdaterade!

Tack för dina ord. :) just nu är vi på semester i Sälen. Vi valde att unna oss lite återhämtning innan ÄP på måndag.

Har galet mycket humörsvängningar dagligen men maken pysslar om mig så gott han kan.

Vi gör ivf via landstinget. Första omgången så var de fantastiska men sen vi tog kontakt med dem för försök nr 2 så har jag blivit enormt besviken. Men med det sagt så vill jagäven säga att besöket i onsdags (UL 2) så var de enormt omtänksamma.

I onsdags hittade dom 8st bra äggblåsor på höger sida som kommer vara redo på måndag. På den vänstra sidan fanns spår av många små men ingen som ens var redo att mätas.

Vi har tagit ledigt på måndag eftersom jag får väldigt ont av behandlingen och ÄP. Har precis tagit min OVITRELLE så nu håller vi tummarna för kommande vecka. :)

Hur går det för dig med ruvning? Vilken dag är du på? Förstod inte riktigt vilken gång du blev gravid vid tidigare försök? <3

Hur går det för er andra?
  • Edaa83
    Znickers skrev 2021-11-08 11:24:33 följande:

Hej allihopa,

Vad betyder detta? Jag är så förvirrad för testet jag tog igår visade minus.

annan erfarenhet av att mörkbrunt/svart slem kommer ut på ruvardag 8-9.

Snälla behöver all guidning som finns där ute.

Har även ringt kliniken och de ska ringa upp under dagen. Får höra vad de säger också!

Åhh, hur går det för dig. Fick du något besked idag?

Vi har varit på ÄP idag. Morfin och tårar.. jag har problem sedan tidigare att gå på gyn-undersökningar för jag får så ont. Så jag hade ett fantastiskt team som gjorde allt för att lugna mig. Och maken satt och höll min hand hela stunden. Sov 1 timme innan vi åkte hem. Somnade ca 3-4 timmar till. Är öm och tar det väldigt lugnt idag...

Dom plockade i alla fall 8 ägg. Imorgon vet vi mer kring kommande besök.

Kan konstatera att teamet är fantastiskt men att viss personal på avdelningen inte har ett okej bemötande mot patienter tyvärr.
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-07 00:21:03 följande:

Vad var det som hände på ert första behandling som gjorde att du blev besviken? Vi går också via landstinget. Jag har tagit Gonal-f tre kvällar nu. Känner trötthet och lite illamående. Ska på ultraljud på tisdag för att se hur allt utvecklas.

Håller tummarna för UL imorgon, du får återkomma med svar <3

Första omgången var fantastiskt med stöd, pedagogik och instruktioner. Denna gång är det ifrågasättande varför vi dröjt 2 år mellan försöken. När vi ställer frågor får vi inte svar. Idag när vi anlände till avdelningen fick vi inga instruktioner eller info i receptionen utan blev bara skickade till ett rum. STOOOOR skillnad från första behandlingen.
  • Edaa83
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-09 15:08:05 följande:

Oj stackare, gör det så ont? Bra att du vilar och återhämtar dig i dag! Håller vi tummarna för dina ägg, du får gärna uppdatera hur det går :)

Vad trist med ett sådant dåligt bemötande, är ju nog jobbigt att behöva gå igenom det här. Jag var på första ul idag, på dag 6 och jag hade 12 äggblåsor på ena och 15 på den andra sidan, men dom var små bara 10mm och slemhinnan var bara 4mm, men mensen slutade idag. Ska på nytt ulr på fredag. Hoppas att äggblåsorna har vuxit mer tills dess, hur stora var era äggblåsor på första ulr? Är inte 10mm lite litet? Ska fortsätta med samma dos på gonal-f

För de flesta går det bra men jag är extremt känslig och får väldigt ont vid gyn-undersökningar tyvärr...

Jag har inte koll på hur stora våra var. Däremot blev det enbart äggblåsor från högra sidan då alla på vänstra var för små.

Idag blev det återinföring av 1 embryo. Det hade delat sig till 8 celler. Utöver det så skulle resterande 3 embryon få växa till sig för att eventuellt frysas ner. Det får vi brev om framöver. Nu är det bara att vänta till vi kan göra första gravidtestet... Vårt officiella testdatum blev 26 november... men det lär jag ju inte hålla, haha...

Ska se om jag kan hitta info ang storleken vidröra UL. Hoppas det går bra för dig på fredag. Uppdatera gärna. :)
Svar på tråden Under IVF-behandling - vill ni följas åt?