Inlägg från: Anonym (ooo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ooo)

"Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?

Imorgon kontaktar du skolans kurator! De jobbar med sådana här frågor och kan hjälpa dig med socialtjänsten, om det är svårt och krångligt att nå dem själv. Ibland kan kuratorer vara fullbokade med samtal med andra elever men du kan också be vem som helst på skolan om hjälp att kontakta Soc. Prata med den lärare du känner mest förtroende för, och denne kan sen hjälpa dig med hur ni går vidare. Skolsköterskan, rektor osv - alla kan kontakta Soc. 

• Anonym (ooo)
    Anonym (Ett annat sätt) skrev 2021-10-12 21:33:43 följande:

Efter alla sympatier och ryggdunkningar så kör jag en annan approach. Med egen erfarenhet av en helt omöjlig dotter som aldrig gjorde som man sa, tjafsade om allt osv. Det slutade med att jag kastade ut henne och hon flyttade till sin mamma istället.

Det var ett bra beslut nu med facit i hand.

Mitt tips till dig är att du ska skärpa dig.

Sköt skolan, håll ordning på dina grejer, hjälp till hemma med städ och disk. Var snäll och hjälpsam mot ev. syskon och halvsyskon och framförallt lägg band på dina tonårshormoner och tjafsa inte. Då kommer allt lösa sig och alla kommer må bättre.

Det må så vara, men just nu sitter det en 17-åring på gatan med en hund, 17-åringen har skola imorgon osv. Det du skriver här är ingen lösning för exakt nu, men kan vara för sen. 
  • Anonym (ooo)
    Anonym (next step) skrev 2021-10-14 17:11:39 följande:
    Han sa mest att det kan vara skönt för både mig och min styvmamma att ha en paus från varandra eftersom det alltid varit lite knackigt mellan oss och det är har varit extra mycket senaste året. Hans ord. Han sa också att jag kommer hem när jag vill och annars kommer han och tar med mig och veckohandlar och så.
    Kanske hon som skulle bo i stugan då och inte du? Din pappa borde prioritera dig. 
  • Anonym (ooo)
    Anonym (next step) skrev 2021-11-12 19:22:54 följande:
    Jo det går väl bra. Jag hade mitt äldsta halvsyskon här på halloween, och pappa. Vi hade lite skräckmys med en bok om läskiga varelser från olika kulturer, jag minns inte vad den heter, de okända? Och lagade mat och såg på Coraline. Jag fortsätter att pendla till skolan, fixat dubbdäck till cykeln.

Jag har pratat lite med pappa om allt men det är svårt. Jag vet aldrig vad jag ska säga, det är som det är.
    Det är sånt Soc kan hjälpa er med. Du skrev förut att du inte är ett barn men du är under 18 så i soc:s ögon så är du ett "barn" och du har all rätt att få stöd när de vuxna runt dig är idioter (jag menar din pappa som inte står upp för dig, och han behöver uppenbarligen stöd åt sig själv också ) 
Svar på tråden "Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?