"Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?
TS, jag råder dig att du kontaktar skolkuratorn på din skola. De kan hjälpa dig med stöttning. De har också sekretess så det du säger där kommer inte ut till lärarna eller någon på skolan omm du inte ger ditt medgivande.
Du är minderårig och dina föräldrar (din pappa iaf) är ansvarig för dig både ekonomiskt och allt annat tills du är myndig eller gått ut gymnasiet. De har något som kallas för försörjningskyldighet.
Som sista utväg kontaktar du socialtjänsten, de har barn och unga-grupp där du får en handläggare som stöttar er, din pappa/styvmor kan gå föräldrakurs för att få tips och stöd därigenom.
Har du någon diagnos, typ NPF? Behöver du mediciner eller annat som är viktigt?
Mitt tips är att du bor kvar i sommarstugan om det går, och att din pappa kommer dit med pengar för mat. Det finns bra och billiga recept om du söker på "portionen under tian" och gör upp en budget för hur du ska kunna ha råd med mat till dig och hunden på det du får.
Försök sköta studierna så gott du kan. Förstår att det är tungt, men bit ihop. Lycka till och grattis i efterskott.
Skulle tro att det är rimligt att din mentor orosanmäler situationen? gör hen inte det agerar man egentligen inte riktigt som man borde enligt lagar och regler.